دادگاه عالی به چالش دسترسی به قرص سقط جنین رسیدگی خواهد کرد


دیوان عالی روز چهارشنبه اعلام کرد که در مورد در دسترس بودن یک قرص سقط جنین که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرد، تصمیم خواهد گرفت، اولین پرونده مهم مربوط به سقط جنین در پرونده خود از زمانی که بیش از یک سال پیش حق قانونی سقط جنین را لغو کرد.

این اقدام یک مبارزه جدی بر سر داروی میفپریستون ایجاد می کند که می تواند دسترسی به داروهایی را که در بیش از نیمی از تمام موارد ختم بارداری در ایالات متحده استفاده می شود، به شدت کاهش دهد. همچنین می تواند پیامدهایی برای مرجع نظارتی سازمان غذا و دارو که بیش از دو دهه پیش این قرص را تایید کرد، داشته باشد.

دیوان عالی اکنون در موقعیت غیرعادی حکم در مورد دسترسی به سقط جنین است، حتی پس از اینکه اکثریت محافظه کار آن اعلام کردند که این موضوع را به ایالت ها واگذار می کند. تا زمانی که تصمیمی صادر نکند، تاییدیه سازمان غذا و دارو درباره دارو همچنان پابرجاست و احتمال توقف ناگهانی دارو را به تاخیر می اندازد.

قضات این پرونده را در کنفرانس جمعه خود، جلسه خصوصی بین 9 نفر، مورد بحث قرار داده بودند.

دولت بایدن از دیوان عالی درخواست کرده بود که به این پرونده رسیدگی کند، پس از آن که هیئت دادگاه استیناف حوزه پنجم ایالات متحده تصمیمی را صادر کرد که دسترسی به دارو را محدود می کند. هیئت سه قاضی گفت که این قرص قانونی باقی می ماند اما با محدودیت های قابل توجهی برای دسترسی بیماران.

وکلای وزارت دادگستری در درخواست تجدیدنظر خود، حکم دادگاه تجدیدنظر را در زیر سوال بردن قضاوت تخصصی FDA بی‌سابقه توصیف کردند. طبق قضاوت علمی آن.»

اتحاد دفاع از آزادی، یک سازمان محافظه‌کار مدافع حقوقی مسیحی که برای مشتریان مخالف سقط جنین و حقوق همجنس‌گرایان و تراجنسیتی‌ها پرونده‌هایی را مطرح کرده است، نماینده مخالفان است. در کوتاه مدت، وکلای این گروه استدلال کردند که دادگاه «هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای» برای بررسی وجود ندارد، و بر آن تاکید کردند که مراحل قانونی در دادگاه بدوی آغاز شود تا «به طرفین اجازه داده شود تا یک سوابق کامل ایجاد کنند».