دادگاه عالی در حال حاضر دسترسی گسترده به قرص سقط جنین را تضمین می کند


قاضی Kacsmaryk، منصوب آقای ترامپ، از مخالفان طولانی مدت سقط جنین است و پس از کار در موسسه First Liberty، یک گروه حقوقی محافظه کار که بر مسائل آزادی مذهبی تمرکز دارد، به دادگاه پیوست.

ائتلافی که شکایت را مطرح کرد، اتحاد برای پزشکی بقراط، استدلال کرد که FDA این قرص را در سال 2000 به درستی تایید کرده بود و میفپریستون ناامن است. آژانس به شدت این ادعاها را رد کرده است و به مطالعاتی اشاره می کند که نشان می دهد عوارض جدی نادر است و کمتر از 1 درصد از بیماران نیاز به بستری شدن در بیمارستان دارند.

در این ماه، قاضی Kacsmaryk، در یک حکم موقت، تاییدیه FDA از دارو را باطل اعلام کرد و به هر دو طرف یک هفته مهلت داد تا قبل از اجرایی شدن تصمیم، به دنبال کمک اضطراری باشند.

کمتر از یک ساعت بعد، یک قاضی فدرال در ایالت واشنگتن، توماس او رایس، منصوب رئیس جمهور باراک اوباما، حکم متناقضی را در یک شکایت جداگانه در مورد mifepristone صادر کرد. قاضی رایس FDA را از محدود کردن در دسترس بودن این قرص در 17 ایالت و منطقه کلمبیا که طرفین آن لباس بودند، مسدود کرد.

احکام رقیب به این معنی بود که موضوع به طور قطع به دیوان عالی کشور کشیده شده است.

FDA فوراً به تصمیم قاضی Kacsmaryk اعتراض کرد و یک هیئت متشکل از سه قاضی در Fifth Circuit در نیواورلئان تأیید این دارو را توسط آژانس تأیید کرد و اطمینان حاصل کرد که mifepristone در بازار باقی خواهد ماند.

اما این هیئت موانع متعددی برای دسترسی ایجاد کرد و تا حدی با قاضی Kacsmaryk طرفداری کرد، در حالی که شکایت از طریق دادگاه ها ادامه یافت. این یک سری اقداماتی را که FDA از سال 2016 برای افزایش در دسترس بودن و توزیع دارو انجام داده بود، مسدود کرد، مانند اجازه دادن به ارسال آن از طریق پست و تجویز توسط ارائه دهندگان پزشکی که پزشک نیستند.

آدام لیپتاک و کریستینا جوت گزارش کمک کرد