گوگل از هوش مصنوعی برای پیش بینی رفتار مولکول های انسانی رونمایی کرد


هوش مصنوعی به ماشین ها قدرت تولید ویدئو، نوشتن کدهای کامپیوتری و حتی ادامه مکالمه را می دهد.

همچنین تلاش برای درک بدن انسان و مبارزه با بیماری را تسریع می کند.

روز چهارشنبه، Google DeepMind، آزمایشگاه مرکزی هوش مصنوعی غول فناوری، و آزمایشگاه‌های Isomorphic، یک شرکت خواهر، از نسخه قدرتمندتر AlphaFold، یک فناوری هوش مصنوعی که به دانشمندان کمک می‌کند تا رفتار مکانیسم‌های میکروسکوپی که سلول‌ها را به حرکت در می‌آورند را درک کنند، رونمایی کردند. بدن انسان.

نسخه اولیه AlphaFold که در سال 2020 منتشر شد، معمایی را حل کرد که بیش از 50 سال دانشمندان را درگیر خود کرده بود. به آن «مشکل تاخوردگی پروتئین» می گفتند.

پروتئین ها مولکول های میکروسکوپی هستند که رفتار همه موجودات زنده را هدایت می کنند. این مولکول‌ها به‌عنوان رشته‌هایی از ترکیبات شیمیایی شروع می‌شوند، قبل از اینکه بپیچند و به شکل‌های سه‌بعدی تا شوند که نحوه تعامل آنها با دیگر مکانیسم‌های میکروسکوپی در بدن را مشخص می‌کند.

زیست شناسان سال ها یا حتی دهه ها تلاش کردند تا شکل تک تک پروتئین ها را مشخص کنند. سپس AlphaFold آمد. هنگامی که دانشمندی به این فناوری رشته ای از اسیدهای آمینه که یک پروتئین را می سازد تغذیه کرد، می توانست شکل سه بعدی را در عرض چند دقیقه پیش بینی کند.

زمانی که DeepMind یک سال بعد AlphaFold را به طور عمومی منتشر کرد، زیست شناسان شروع به استفاده از آن برای تسریع در کشف دارو کردند. محققان دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو، از این فناوری برای درک ویروس کرونا و آماده شدن برای همه گیری های مشابه استفاده کردند. دیگران در تلاش برای یافتن راه حلی برای مالاریا و بیماری پارکینسون از آن استفاده کردند.

امید این است که این نوع فناوری به طور قابل توجهی تولید داروها و واکسن های جدید را ساده کند.

جان جامپر، محقق Google DeepMind می‌گوید: «این به ما اطلاعات بیشتری درباره نحوه تعامل ماشین‌های سلولی می‌دهد. “این به ما می گوید که چگونه باید کار کند و وقتی بیمار می شویم چه اتفاقی می افتد.”

نسخه جدید AlphaFold – AlphaFold3 – این فناوری را فراتر از تا کردن پروتئین گسترش می دهد. علاوه بر پیش‌بینی شکل پروتئین‌ها، می‌تواند رفتار سایر مکانیسم‌های بیولوژیکی میکروسکوپی، از جمله DNA، جایی که بدن اطلاعات ژنتیکی را ذخیره می‌کند، و RNA که اطلاعات را از DNA به پروتئین‌ها منتقل می‌کند، پیش‌بینی کند.

«زیست شناسی یک سیستم پویا است. شما باید تعامل بین مولکول‌ها و ساختارهای مختلف را درک کنید.» “این گامی در این جهت است.”

این شرکت در حال ارائه وب سایتی است که در آن دانشمندان می توانند از AlphaFold3 استفاده کنند. آزمایشگاه های دیگر، به ویژه یکی در دانشگاه واشنگتن، فناوری مشابهی را ارائه می دهند. دکتر جامپر و همکارانش در مقاله‌ای که روز سه‌شنبه در مجله علمی نیچر منتشر شد، نشان می‌دهند که دقت آن بسیار فراتر از سطح هنر است.

دنیز کاوی، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی Tamarind Bio، استارت آپی که فناوری را برای تسریع کشف دارو ایجاد می کند، گفت: این فناوری می تواند ماه ها کار آزمایشی را نجات دهد و تحقیقاتی را که قبلا غیرممکن بود امکان پذیر کند. “این نشان دهنده یک وعده فوق العاده است.”