آنفولانزای پرندگان به گاوهای شیری سرایت می کند


وزارت کشاورزی روز دوشنبه اعلام کرد یک نوع بسیار کشنده آنفولانزای پرندگان یا آنفولانزای پرندگان در گاوهای ایالات متحده در تگزاس و کانزاس تایید شده است.

این اولین بار است که گاوهای آلوده به این ویروس شناسایی می شوند.

این آژانس گفت که به نظر می رسد گاوها توسط پرندگان وحشی آلوده شده اند و پرندگان مرده در برخی از مزارع گزارش شده است. نتایج پس از آن اعلام شد که چندین آژانس فدرال و ایالتی بررسی گزارش‌های مربوط به گاوهای بیمار در تگزاس، کانزاس و نیومکزیکو را آغاز کردند.

در چندین مورد، ویروس در نمونه های غیر پاستوریزه شیر جمع آوری شده از گاوهای بیمار شناسایی شد. از آنجایی که پاستوریزاسیون ویروس ها را از بین می برد، مقامات تاکید کردند که خطر کمی برای عرضه شیر کشور وجود دارد.

این آژانس در بیانیه ای اعلام کرد: «در این مرحله، هیچ نگرانی در مورد ایمنی عرضه شیر تجاری یا اینکه این شرایط برای سلامت مصرف کننده به خطر می افتد وجود ندارد.

کارشناسان خارجی موافق بودند. دکتر جیم لو، دامپزشک و محقق آنفولانزا در کالج دامپزشکی در دانشگاه ایلینوی در Urbana-Champaign، گفت: “این فقط در شیر یافت شده است که به شدت غیر طبیعی است.”

در آن موارد شیر را غلیظ و شربتی توصیف کردند و دور انداختند. این آژانس گفت که کارخانه های لبنی موظفند شیر حیوانات بیمار را منحرف یا از بین ببرند.

عفونت گاوها پس از اولین تشخیص آنفولانزای پرندگان بسیار بیماری زا در بزها در کشور رخ می دهد که هفته گذشته توسط مقامات مینه سوتا اعلام شد.

آژانس کشاورزی گفت تا کنون، نمونه‌های آنفولانزای گاوهای بیمار حاوی جهش‌های ژنتیکی نبوده است که احتمال ابتلای انسان‌ها به ویروس را افزایش می‌دهد و افزود که خطر برای عموم مردم کم است.

استیسی ال. شولتز-چری، ویروس شناس و متخصص آنفولانزا در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود، گفت: «هنوز دلیلی برای وحشت وجود ندارد. به نظر می رسد که این یک رویداد سرریز دیگر به دلیل تماس با پرندگان وحشی بیمار است.

با این حال، او خاطرنشان کرد، گمان نمی‌رود گاوها جزو گونه‌هایی باشند که به‌ویژه به آنفولانزای پرندگان حساس هستند و این موارد چرخش نگران‌کننده دیگری در شیوع جهانی آنفولانزای پرندگان بود که جمعیت پرندگان وحشی را در چند سال گذشته ویران کرده است.

شیوع این بیماری ناشی از شکل جدیدی از ویروس آنفولانزای پرندگان به نام H5N1 است که در سال 2020 در اروپا ظاهر شد. پرندگان وحشی می توانند ویروس را از طریق مدفوع و ترشحات دهانی خود به طیور پرورشی و سایر حیوانات منتقل کنند. شیوع بیماری اغلب در بهار و تابستان، زمانی که پرندگان مهاجر در حال حرکت هستند، شعله ور می شود.

اگرچه ویروس‌های آنفلوانزای مرغی برای انتشار در میان پرندگان سازگار شده‌اند، نسخه جدید H5N1 در پرندگان وحشی به‌قدری گسترده شده است که به‌طور مکرر به پستانداران، به‌ویژه گونه‌های لاشخور مانند روباه که ممکن است از پرندگان آلوده تغذیه کنند، سرایت کرده است.

اندرو بومن، اپیدمیولوژیست مولکولی و متخصص آنفولانزا در دانشگاه ایالتی اوهایو، گفت که عفونت پستانداران، که به ویروس فرصت های جدیدی برای تکامل می دهد، همیشه منبع نگرانی است. دانشمندان مدت‌ها نگران این بودند که ویروس آنفولانزای پرندگان که برای گسترش مؤثرتر در بین پستانداران، از جمله انسان تکامل یافته است، می‌تواند همه‌گیری بعدی را ایجاد کند.

دکتر بومن گفت در این مرحله مشخص نیست که آیا گاوهای آلوده همگی ویروس را مستقیماً از پرندگان گرفته‌اند یا اینکه ویروس از گاوی به گاو دیگر نیز سرایت می‌کند.

او گفت: “این سوالی است که باید به سرعت حل شود.” «اگر ما گاوهای انتقالی به گاو داشته باشیم، داستان متفاوت است. این مطمئناً من را کمی عصبی تر می کند.”

آزمایش و تجزیه و تحلیل تکمیلی در حال انجام است. آژانس گفت: “این وضعیت به سرعت در حال تغییر است و وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا و شرکای فدرال و ایالتی به محض در دسترس قرار گرفتن اطلاعات، به اشتراک گذاری به روز رسانی های اضافی ادامه خواهند داد.”