شیوع آنفولانزای پرندگان مزارع راسو را دوباره در کانون توجه قرار داد


اوایل اکتبر گذشته، راسو در یک مزرعه خز در اسپانیا به طور ناگهانی شروع به بیمار شدن کرد. آنها از خوردن دست کشیدند و بزاق بیش از حد شروع به ترشح کردند. آنها دست و پا چلفتی شدند، شروع به تجربه لرزش کردند و پوزه های خونی پیدا کردند.

در ابتدا، کارشناسان مشکوک بودند که ممکن است ویروس کرونا مقصر باشد. این یک فرض معقول بود. از آغاز همه‌گیری کووید-19، این ویروس بارها راه خود را در مزارع راسو پیدا کرده است، که باعث شیوع حیوانات بزرگ، کشتار جمعی راسوها و توقف موقت پرورش راسوها شده است.

اما دانشمندان به زودی دریافتند این ویروس کرونا نبود که به مزرعه راسو اسپانیا نفوذ کرده بود. این H5N1، یک سویه بسیار بیماری زا از آنفولانزای پرندگان بود.

در چند سال گذشته، نوع جدیدی از H5N1 به طور گسترده در جمعیت پرندگان وحشی و اهلی در سراسر جهان گسترش یافته است. تلفات غیرعادی سنگینی بر پرندگان وحشی وارد کرده است و بارها به پستاندارانی مانند روباه، راکون و خرس که ممکن است از پرندگان آلوده تغذیه کنند سرایت کند.

اما دانشمندان گفتند که شیوع مزرعه راسو یک پیشرفت جدید و دردسرساز بود. در اسپانیا، به نظر می رسد که ویروس از راسو به راسو دیگر منتقل می شود. دانشمندان در مقاله‌ای اخیر در مجله Eurosurveillance گزارش دادند که این ماده حاوی یک جهش غیرمعمول است که ممکن است نشانه سازگاری با پستانداران باشد.

دکتر Thijs Kuiken، پاتولوژیست دامپزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه اراسموس در هلند، گفت که شیوع این بیماری “ترس من را تایید کرد” که ویروس می تواند به طور موثر در بین پستانداران پخش شود.

هیچ مدرکی مبنی بر اینکه راسوها که همگی معدوم شده بودند، ویروس را به انسان منتقل کرده اند وجود ندارد و کارشناسان تاکید کردند که شیوع این بیماری دلیلی برای وحشت نیست. اما به گفته کارشناسان، این یادآور برخی از خطرات ناشی از مزارع راسو – مکان هایی است که در آن تعداد زیادی از حیوانات حساس در تأسیساتی با مرزهای متخلخل با جهان خارج نگهداری می شوند – و نیاز به نظارت فعال تر بیماری ها و سایر اقدامات احتیاطی را برجسته می کند. .

«آیا ما باید از این موضوع عصبانی شویم؟ دکتر کریسی اکسترند، پاتولوژیست دامپزشکی در کالج دامپزشکی در دانشگاه ایالتی واشنگتن گفت: خیر. اما آیا باید هوشیار و آماده باشیم؟ من فکر می‌کنم کاملاً باید.»

در اسپانیا، اولین نشانه های مشکل در هفته اول اکتبر، زمانی که میزان مرگ و میر در مزرعه راسو در کارال افزایش یافت، ظاهر شد. در ابتدا، مرگ و میر به زیر مجموعه ای از انبارهای مزرعه محدود می شد که در مجموع بیش از 50000 راسو را در خود جای می دادند. اما در هفته های بعد، شیوع بیماری در کل مزرعه گسترش یافت.

دکتر ایزابلا مون گفت: “مکانیسم انتقال در داخل مزرعه هنوز ناشناخته است، اما واضح است که ویروس قادر به حرکت است.” یک دامپزشک در آزمایشگاه مرجع اتحادیه اروپا برای آنفلوانزای مرغی و بیماری نیوکاسل، و نویسنده مقاله Eurosurveillance.

آزمایش‌های آزمایشگاهی نشان داد که راسوها به H5N1 آلوده شده‌اند و همه حیوانات متعاقباً معدوم شدند.

نحوه ورود دقیق ویروس به راسو ناشناخته باقی مانده است. راسوهای پرورشی، از جمله آنهایی که در مزرعه اسپانیایی هستند، اغلب با طیور خام تغذیه می شوند که خطر بالقوه ای را به همراه دارد.

دکتر کیسی بارتون بهروش، مدیر دفتر One Health در مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، گفت: «اگر به آنها طیور و محصولات جانبی آلوده با سویه آنفلوانزای پرندگان داده شود، آن راسوها به طور بالقوه ممکن است به آنفلوانزای پرندگان مبتلا شوند.

اما در این مورد، هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مزارع مرغداری که خوراک مزارع راسو را تامین می‌کردند، شیوع آنفلوانزای پرندگان را تجربه کرده بودند، وجود نداشت و دانشمندان گفتند که محتمل‌ترین منبع ویروس یک پرنده وحشی است.

در هفته‌های قبل از شیوع مزرعه راسو، ویروس در پرندگان وحشی منطقه شناسایی شد. و راسوها در مزرعه اسپانیایی در انبارهایی نگهداری می شدند که به طور کامل در کناره ها محصور نشده بودند. دکتر کویکن که امکان انتقال ویروس کرونا را بین حیوانات وحشی و راسوهای پرورشی در مزارع راسو هلندی مطالعه کرده است، گفت: این ویژگی مشترک انبارهای راسو است که معمولاً برای بهبود جریان هوا تا حدی باز گذاشته می‌شوند.

دکتر کویکن گفت: «این واقعاً برای ما بسیار آزاردهنده بود که ببینیم چقدر در برابر محیط زیست باز هستند و چقدر برای پستانداران و پرندگان وحشی آسان بود که وارد این مزارع راسو و تماس با راسوها شوند.»

به گفته متخصصان، پرندگان وحشی و سایر حیوانات ممکن است به‌ویژه جذب غذای راسوها شوند، یک ماس گوشتی یا خمیری که معمولاً در بالای قفس‌های سیمی حیوانات می‌مالند.

دکتر بارتون بهروش گفت: “این مثل یک بوفه رایگان برای این حیوانات است که بیایند و غذا بخورند.”

(دکتر مون تاکید کرد که پرندگان وحشی نیز “قربانی” این ویروس بودند، اما نباید آنها را مقصر یا هدف قرار داد.)

راسوها معمولاً در تراکم‌های زیاد و قفس‌هایشان نزدیک به هم قرار می‌گیرند. به گفته دانشمندان، این ترتیب مسکن، همراه با فقدان تنوع ژنتیکی در میان راسوهای پرورشی، می‌تواند انتشار سریع ویروسی را که به درون راسو راه می‌یابد در مزرعه آسان‌تر کند.

و هنگامی که ویروس شروع به گسترش می کند، شروع به برداشت جهش های جدید و سازگاری با میزبان های جدید خود می کند. در واقع، محققان دریافتند که ویروس آنفولانزای جدا شده از راسو در اسپانیا دارای جهش های متعددی است که آن را از توالی های جدا شده از پرندگان متمایز می کند. یکی از این جهش ها، به ویژه، قبلاً نشان داده شده بود که به تکثیر بهتر آنفلوانزا در سلول های پستانداران کمک می کند.

دانشمندان هشدار دادند که هنوز اهمیت برخی از جهش‌ها ناشناخته است و محققان نمی‌توانند احتمال وجود آن‌ها در ویروس را قبل از یافتن راه خود در مزرعه رد کنند.

در سطح جهانی، نوع H5N1 که در پرندگان منتشر شده است، از دسامبر 2021 به کمتر از 10 مورد شناخته شده در افراد منجر شده است و طبق CDC، هیچ مورد مستندی از انتقال انسان به انسان وجود نداشته است.

دکتر جیم لو، دامپزشک کالج دامپزشکی در دانشگاه ایلینوی در اوربانا-شامپین گفت: «ویروس H5 به خوبی با انسان سازگار نیست.

او گفت که این واقعیت که ویروس در مزرعه راسو ظاهر شد، چندان تعجب آور نیست و لزوماً دلیلی برای هشدار نیست. دکتر لو گفت: «به نظر من این وضعیت نگران کننده خاصی برای سلامت انسان نیست. “بدیهی است که برای راسو خیلی خوب نیست.”

اما یک نسخه سازگار با راسو از ویروس می تواند خطر بالقوه بیشتری را برای مردم ایجاد کند. دکتر کویکن گفت: «احتمال بیشتری وجود دارد که چنین ویروسی به طور مؤثرتری در بین انسان ها پخش شود.

یازده کارگر مزرعه با راسو تماس داشتند. دکتر مون و همکارانش گزارش دادند که آزمایش همه آنها برای ویروس منفی بود. دکتر مون گفت که این واقعیت “امیدبخش” است. اما به وضوح، آنچه که نگران کننده است این است که این ویروس در حال گسترش در همه جا است. این بدان معناست که فرصت های بیشتری برای آلوده کردن ویروس و انتشار احتمالی آن در راسو و سایر پستانداران وجود خواهد داشت.

نفوذپذیری مزارع راسو همچنین به این معنی است که ویروسی که در راسو شروع به انتشار می کند می تواند از مزرعه خارج شود. دانشمندان دریافته‌اند که راسو گاهی از مزارع فرار می‌کند و سگ‌ها و گربه‌ها در مزارع راسو با شیوع ویروس کرونا نیز به این ویروس آلوده شده‌اند.

این حیوانات به طور بالقوه می توانند به عنوان میزبان میانی عمل کنند و نسخه راسو جهش یافته ویروس را به انسان یا حیوانات وحشی منتقل کنند. در یکی از مطالعات اخیر، دکتر بارتون بهروش و همکارانش از قلاده‌های GPS برای ردیابی حرکات گربه‌هایی که در رومینگ آزاد زندگی می‌کردند یا در اطراف چندین مزرعه راسو در یوتا زندگی می‌کردند که شیوع ویروس کرونا را تجربه کرده بودند، استفاده کردند. محققان دریافتند گربه ها به طور گسترده ای پرسه می زدند.

دکتر بارتون بهروش گفت: «آنها مکرر از انبارهای راسو بازدید کردند، آزادانه در مزارع آسیب دیده حرکت کردند، از املاک مسکونی و محله های اطراف در موارد متعدد بازدید کردند.

لیندسی کول، سخنگوی سرویس بازرسی سلامت حیوانات و گیاهان در این کشور گفت: آنفولانزای پرندگان بسیار بیماری زا تا به امروز در هیچ مزرعه راسو در ایالات متحده شناسایی نشده است. وزارت کشاورزی آمریکا

به گفته دانشمندان، اما با شیوع گسترده این ویروس، نظارت فعال‌تر آنفولانزا – از جمله نمونه‌برداری منظم از حیوانات برای عفونت‌های بدون علامت – در مزارع راسو مورد نیاز است.

دکتر بارتون بهروش گفت که راسو “قطعا حیوانی است که توجه بیشتر را می طلبد.”

کارشناسان گفتند، اطمینان از اینکه راسوها دارای منابع آب و غذای تمیز هستند و کارگران مزرعه از اقدامات اولیه بهداشتی و بهداشتی پیروی می کنند نیز می تواند به کاهش خطرات در مزارع راسو کمک کند.

اما دکتر کویکن گفت که ممکن است به تغییرات گسترده‌تری نیاز باشد. او گفت: «در وهله اول باید فکر کنید که آیا می خواهید مزارع راسو داشته باشید یا خیر. ما باید بیشتر به فعالیت‌های انسانی‌مان فکر کنیم، به‌گونه‌ای که سعی کنیم از مشکلاتی که مثلاً با ظهور بیماری‌های عفونی می‌بینیم، جلوگیری کنیم، نه اینکه سعی کنیم آنها را کاهش دهیم یا بعد از آنها حل کنیم.» ظاهر شده‌ام.»