بررسی موارد آنفولانزای پرندگان انسانی در کامبوج


مردی با نقاب که یونیفرم با تکه‌هایی روی شانه‌ها پوشیده و یک دستگاه واکی تاکی به دست دارد، پوستری را دور تیر تلفن بالا گرفته است.  مرد دیگری با یک پیراهن آستین بلند صورتی و یک روسری چهارخانه صورتی، پوستر را با چکش به تیرک می‌کوبد.  یک روستایی پشت سر آنها در کنار دیواری از گیاهان گرمسیری ایستاده است.
مقامات کامبوج برای هشدار نسبت به خطرات آنفولانزای پرندگان پوسترهایی را در روستای پری ونگ نصب کردند.اعتبار…وزارت بهداشت کامبوج، از طریق آسوشیتدپرس

کامبوج دو مورد ابتلا به آنفولانزای پرندگان را در مردم گزارش کرده است، پدر و دختری در روستایی در استان پری ونگ. این دختر 11 ساله اوایل این هفته درگذشت.

این موارد که اولین بار از سال 2014 در کامبوج گزارش شد، این نگرانی را ایجاد کرد که ویروس توانایی انتشار در بین مردم را به دست آورده و ممکن است باعث ایجاد یک بیماری همه گیر دیگر شود. اما سازمان بهداشت جهانی روز جمعه اعلام کرد که 11 نفر از تماس‌های این دختر که چهار نفر از آنها علائم آنفولانزا دارند، برای عفونت با ویروس آنفولانزای H5N1 منفی بوده است.

مقامات کامبوج روز شنبه گفتند که پدر مبتلا به یک نوع ویروسی است که در این کشور بومی است و به شیوع بیماری در پرندگان در ایالات متحده و اروپا ارتباطی ندارد. به گفته وزارت بهداشت، این مرد 49 ساله هیچ علامتی نداشت.

WHO از نزدیک با دولت کامبوج همکاری می کند تا مشخص کند که آیا پدر و دختر هر دو از تماس مستقیم با پرندگان آلوده – محتمل ترین احتمال – به ویروس مبتلا شده اند یا اینکه آنها یکدیگر را آلوده کرده اند.

کارشناسان خاطرنشان کردند که صدها مورد پراکنده عفونت H5N1 در افراد از اولین بار شناسایی شده است و هیچ مدرکی دال بر سازگاری آن با انسان وجود ندارد.

ریچارد وببی، متخصص آنفولانزای پرندگان در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود در ممفیس و مشاور سازمان جهانی بهداشت گفت: انتقال در بین مردم “بسیار بسیار نادر است، در مقابل یک منبع رایج عفونت”.

دکتر وبی گفت، اما مردم باید مراقب باشند که از تماس با پرندگان وحشی که ممکن است آلوده شوند، خودداری کنند.

او گفت: “خطرات ناشی از این ویروس برای افراد معمولی شما در خیابان در حال حاضر بسیار کم است، اما صفر نیست.” “و این در درجه اول به این دلیل است که در حال حاضر تعداد بیشتری پرنده آلوده در اطراف وجود دارد.”

هزاران غاز برفی سفید و سیاه در حال پرواز هستند.  تعداد زیاد پرندگان منظره ای را که شامل دریاچه، جنگل و کوه های آبی در پس زمینه است، پنهان کرده است.
غازهای برفی در منطقه مدیریت حیات وحش Middle Creek در نزدیکی Kleinfeltersville، Pa. این ویروس تلفات سنگینی بر پرندگان وحشی وارد کرده است.اعتبار…Jim Lo Scalzo/EPA، از طریق Shutterstock

آنفولانزای پرندگان یا آنفولانزای پرندگان گروهی از ویروس‌های آنفولانزا هستند که عمدتاً با پرندگان سازگار هستند. ویروس خاص در این موارد جدید به نام H5N1 برای اولین بار در سال 1996 در غازها در چین و در مردم هنگ کنگ در سال 1997 شناسایی شد.

از آن زمان تاکنون، نزدیک به هزار مورد در مردم در 21 کشور وجود داشته است، اما اکثریت قریب به اتفاق از تماس مستقیم و طولانی مدت با پرندگان ناشی شده است. به نظر می رسد H5N1 هنوز برای انتشار موثر در بین مردم سازگار نشده است.

دکتر مالیک پیریس، رئیس ویروس شناسی در دانشگاه هنگ کنگ، که به نظارت بر واکنش ها به چندین شیوع آنفولانزای مرغی در این کشور کمک کرده است، گفت: «در پایان روز، این یک تداوم از همان شیوعی است که در سال 1996 آغاز شد. جنوب شرقی آسیا. “واقعا، هرگز از بین نرفت.”

H5N1 معمولاً توسط پرندگان آبزی مانند اردک منتقل می شود که می تواند ویروس را از طریق مدفوع، بزاق یا سایر ترشحات به طیور خانگی منتقل کند.

نسخه فعلی این ویروس به طور غیرمعمولی گسترده است و باعث بزرگترین شیوع تا به حال در اروپا و ایالات متحده شده است که 58 میلیون پرنده پرورشی را در دومی تحت تأثیر قرار داده است. به گفته دکتر وببی، اکنون در چندین کشور در آسیا و اروپا آندمیک در نظر گرفته می شود.

این ویروس تلفات سنگینی بر پرندگان وحشی نیز وارد کرده است و باعث مرگ و میر دسته جمعی شده است و به پستانداران، به ویژه لاشخورهایی مانند روباه که ممکن است از لاشه های آلوده تغذیه کنند، سرایت کرده است.

نمایی از راسو سفید در یک قفس با قفس های دیگر در دو طرف و در پیش زمینه.
کارشناسان از زمان شیوع ویروس H5N1 در یک مزرعه راسو در اسپانیا در اکتبر گذشته که نشان داد می تواند به طور موثر در بین برخی از پستانداران گسترش یابد، به دقت زیر نظر گرفته اند.اعتبار…مادز کلاوس راسموسن/ خبرگزاری فرانسه — گتی ایماژ

هرگونه گزارش عفونت در افراد مستلزم بررسی است تا تأیید شود H5N1 هنوز خود را با انتقال انسان به انسان سازگار نکرده است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، از ماه سپتامبر، شش مورد دیگر از H5N1 در افراد گزارش شده است، مرگ این دختر 11 ساله در این هفته، اولین مرگ آنفولانزای پرندگان در کامبوج از سال 2014 است.

کارشناسان از نزدیک H5N1 را تحت نظر داشتند، به ویژه از زمانی که شیوع بیماری در یک مزرعه راسو اسپانیایی در ماه اکتبر نشان داد که این ویروس می تواند به طور موثر در بین برخی از پستانداران پخش شود. نمونه‌های ویروس جدا شده از راسو حامل یک جهش ژنتیکی است که به تکثیر بهتر آنفولانزا در پستانداران کمک می‌کند.

هیچ عفونت انسانی تشخیص داده نشد. اما یک نسخه سازگار با راسو از ویروس ممکن است یک گام به انتقال موثر بین مردم نزدیک‌تر باشد.

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه‌ای گفت: «بانکی از ویروس‌های کاندید واکسن را که برای تولید مناسب هستند، در صورت نیاز به‌روزرسانی می‌کند». WHO همچنین داروهای ضد ویروسی را از انبار موجود تهیه می کند.

سه نفر با پوشیدن لباس‌های محافظ شخصی سفید سر تا پا و دستکش و عینک، روی یک شیر دریایی مرده در ساحل قوز کرده‌اند.  دو نفر از مقامات یک متر نواری برای اندازه گیری اندازه شیر دریایی مرده در دست دارند.
مقامات پرو یک شیر دریایی مرده را که می ترسیدند بر اثر آنفولانزای پرندگان مرده باشد، معاینه کردند.اعتبار…/EPA، از طریق Shutterstock

تجزیه و تحلیل ژنتیکی می تواند نشان دهد که آیا H5N1 دارای جهش هایی است که به گسترش آن در بین افراد کمک می کند.

دکتر شایان شریف، ایمونولوژیست پرندگان در کالج دامپزشکی انتاریو در دانشگاه گولف در کانادا، گفت: «این باید به ما راهنمایی خوبی بدهد که آیا ویروس واقعاً یک قدم جلوتر رفته است یا نه.

اما تعیین چگونگی ابتلای این دو خانواده در کامبوج دشوارتر خواهد بود. دکتر وببی گفت که به این دلیل است که نمونه های H5N1 از پدر و دختر بدون توجه به اینکه آیا ویروس از یک فرد گرفته شده است یا از همان پرندگان آلوده احتمالا تقریباً یکسان است.

او گفت: “اگر هر دوی آنها از یک مجموعه جوجه آلوده شده باشند، به ویروس های بسیار مشابه مبتلا می شوند.” ترسیم مسیر ویروس با بررسی ماهیت تماس بین افراد آلوده ممکن است برای دانشمندان آموزنده تر باشد.

منظره ای که به راهروی طولانی از جوجه ها در قفس در یک کارخانه مرغداری نگاه می کند که با ستون های مورب از روی زمین بلند شده اند.  زمین پوشیده از پرهای مرغ سفید است.
جوجه های در قفس در مزرعه ای در بوئنوس آیرس.اعتبار…ماریانا ندلکو/رویترز

این ویروس بزرگترین خطر را برای افرادی که مستقیماً با پرندگان در تماس هستند مانند مرغداران است. اقدامات امنیتی در مزارع و کارخانه های فرآوری طیور، از جمله استفاده از تجهیزات حفاظت فردی توسط کارگران، می تواند به کاهش خطرات عفونت کمک کند.

برای مهار شیوع محلی، گله های آلوده به طور کلی معدوم می شوند و مزارع تحت قرنطینه قرار می گیرند. اما این ویروس در حال حاضر به قدری در پرندگان شایع شده است که کارشناسان شروع به بررسی این موضوع کرده‌اند که آیا ممکن است اقدامات گسترده‌تری مانند واکسیناسیون طیور مورد نیاز باشد یا خیر.

واکسیناسیون به طور سنتی برای کنترل آنفولانزای پرندگان در طیور در ایالات متحده یا اروپا استفاده نشده است. اما مقامات در حال بازنگری در این موضع هستند و آزمایشات واکسن آنفولانزای مرغی در حال انجام است.

دکتر شریف گفت: «واقعاً فکر نمی‌کنم که ما در حال حاضر وحشت کنیم. اما “از آنجایی که ما می بینیم که همه این قطعات و قطعات مختلف پازل در کنار هم قرار می گیرند”، او گفت: “من معتقدم که باید به طور جدی برای شرایط اضطراری آماده شویم.”