وایومینگ اولین ایالتی شد که استفاده از قرص ها برای سقط جنین را غیرقانونی کرد


سقط جنین دارویی در حال حاضر در ایالاتی که تقریباً ممنوعیت کامل دارند، غیرقانونی است، زیرا این ممنوعیت ها در حال حاضر همه اشکال سقط جنین را ممنوع کرده اند. اما وایومینگ اولین ایالتی بود که استفاده از قرص ها را برای سقط جنین جدا از ممنوعیت کلی ممنوع کرد.

مارک گوردون، فرماندار ایالت وایومینگ، جمهوری خواه، ممنوعیت سقط جنین دارویی در آن ایالت را در همان روز امضا کرد که گفت اجازه می دهد یک اقدام گسترده تر دیگر مبنی بر ممنوعیت سقط جنین بدون امضای او به قانون تبدیل شود. این قانون که از روز یکشنبه اجرایی می شود، تقریباً در هر شرایطی سقط جنین را ممنوع می کند و ارائه سقط جنین را جرم می داند.

آقای گوردون در نامه‌ای به وزیر امور خارجه وایومینگ که عصر جمعه منتشر شد، نوشت: «من بدون تعصب و پس از دعای فراوان، اجازه دادم این لوایح به قانون تبدیل شوند.

آقای گوردون در نامه گفته است که امضای خود را از ممنوعیت گسترده تر سقط جنین خودداری کرده است، زیرا می ترسد این موضوع در یک نبرد حقوقی جاری بر سر ممنوعیت سقط جنین قبلی که توسط قانونگذاران وایومینگ تصویب شده بود، پیچیده شود.

این ممنوعیت گسترده‌تر، سقط جنین دارویی را نیز غیرقانونی می‌کند، و اقدام قرص سقط جنین، که قانون ممنوعیت سقط جنین شیمیایی نامیده می‌شود، عمدتاً منجر به افزایش مجازات‌های اضافی برای ارائه‌دهندگان سقط جنین دارویی می‌شود.

ممنوعیت سقط جنین که قبلاً در این ایالت وضع شده بود، تاکنون توسط دادگاه ها مسدود شده است، پس از آن که ارائه دهندگان و سایرین شکایت کردند که این قانون، تضمین آزادی در تصمیمات مراقبت های بهداشتی قانون اساسی ایالت وایومینگ را نقض می کند. ممنوعیت سقط جنین که به تازگی تصویب شده، تلاشی برای دور زدن این ماده قانون اساسی با اعلام اینکه سقط جنین مراقبت بهداشتی نیست.

قانون قرص‌های سقط جنین در وایومینگ از اول جولای اجرایی می‌شود و «تجویز، توزیع، توزیع، فروش یا استفاده از هر دارویی به منظور تهیه یا انجام سقط جنین» را غیرقانونی می‌سازد. پزشکان یا هر کس دیگری که به دلیل نقض این قانون مجرم شناخته شود، به جرم جنحه محکوم می شود که مجازات آن تا شش ماه زندان و جریمه 9000 دلاری است. قانون به صراحت می گوید که بیماران باردار از پرداخت جریمه و جریمه معاف خواهند بود.

وایومینگ تنها یک کلینیک دارد که سقط جنین ارائه می‌کند، کلینیک بهداشت زنان و مراقبت از خانواده در جکسون، که فقط داروی سقط جنین را ارائه می‌کند، نه روش جراحی.

دکتر جووانینا آنتونی، متخصص زنان و زایمان در این کلینیک، گفت: «تأثیر این قانون نه تنها حقوق قانونی ما را نقض می کند، بلکه در واقع باعث آسیب می شود. جرم‌انگاری پزشکی مبتنی بر شواهد در واقع چیزی است که به آن خلاصه می‌شود و در نهایت، صادقانه بگوییم، منجر به مرگ مادران و پیامدهای وحشتناکی هم برای مادران و هم برای نوزادان خواهد شد.»

دکتر آنتونی یکی از شاکیان دعوی علیه ممنوعیت سقط جنین در وایومینگ است که در حال بررسی در سیستم قضایی این ایالت است. در روز جمعه، همین شاکیان درخواستی برای منع موقت برای جلوگیری از ممنوعیت جدید سقط جنین ارائه کردند، زیرا در غیر این صورت این ممنوعیت بلافاصله اعمال می شود. جلسه رسیدگی به این درخواست برای چهارشنبه برنامه ریزی شده است، و دکتر آنتونی گفت که او و سایر شاکیان نیز در دادگاه برای ممنوعیت سقط جنین دارویی شکایت خواهند کرد.

در همین حال، دکتر آنتونی گفت، او قرار ملاقات های سقط جنین را که برای دوشنبه و سه شنبه برنامه ریزی شده بود لغو خواهد کرد.

او گفت: «تعداد زنانی که در ایالت‌های روستایی مانند این سقط جنین را دنبال می‌کنند، در مقایسه با ایالت‌های پرجمعیت‌تر، نسبتاً کم است، اما هنوز هم تأثیر بسیار وحشتناکی بر مراقبت‌های مامایی ما دارد.»

آدام شوند، مدیر منطقه ای غربی سوزان بی. آنتونی پرو-لایف آمریکا، یک شبکه ضد سقط جنین، از آقای گوردون به خاطر اعمال ممنوعیت سقط جنین با دارو تشکر کرد و گفت که «قانون جدید وایومینگ توانایی صنعت سقط جنین را برای به خطر انداختن سلامت و به خطر انداختن سلامتی محدود خواهد کرد. امنیت زنان و دختران.»

آقای شوند افزود که این قانون کمک می کند تا وایومینگ به “یکی از طرفدارترین ایالت های کشور تبدیل شود.”

نسخه های قبلی لایحه سقط دارویی داروهای خاصی را نام برده بودند: میفپریستون و دو نسخه با نام تجاری آن و همچنین میزوپروستول، دومین دارویی که در رژیم سقط دارویی استفاده می شود.

اما پزشکان در اعتراض به شهادت خود اشاره کردند که میزوپروستول، به ویژه، کاربردهای پزشکی بسیاری دارد، از جمله کمک به زایمان موفق به بیماران باردار. پزشکان نگرانی هایی را مطرح کردند که داروسازان از تهیه هر یک از داروها می ترسند و برخی از جمهوری خواهان گفتند که نام داروهای سقط جنین را می توان به سادگی تغییر داد تا قانون را دور بزند. در نتیجه، زبان نهایی به غیرقانونی کردن استفاده از هر دارویی برای سقط جنین بدون ذکر داروهای خاص گسترش یافت.

حداقل سه لایحه دیگر در سال 2023 ارائه شده است که به دنبال ممنوعیت سقط جنین دارویی است. در آیووا، این لایحه قبل از پایان جلسه قانونگذاری به رای گیری نرسید، و در هاوایی، یک ایالت دموکرات، بعید به نظر می رسد که این طرح موفق شود.

لایحه‌ای ارائه شده در تگزاس، ایالتی که قبلاً سقط جنین را ممنوع می‌کند، شامل مقررات بسیاری است که به دنبال قطع هرگونه دسترسی به قرص‌ها است، از جمله ایجاد مشکل برای بیماران تگزاس برای یادگیری یا استفاده از خدمات سقط جنین در خارج از ایالت. این لایحه ساخت، توزیع یا «ارائه داروی محرک سقط جنین به هر شکلی به یا از هر شخص یا مکانی در این ایالت را غیرقانونی می کند».

همچنین «ایجاد، ویرایش، آپلود، انتشار، میزبانی، نگهداری، یا ثبت نام دامنه برای یک وب سایت اینترنتی، پلت فرم، یا سایر خدمات رایانه ای تعاملی که به تلاش فرد در به دست آوردن یک سقط جنین کمک می کند یا تسهیل می کند، غیرقانونی می شود. دارو.”

بسیاری از بیماران در مورد گزینه‌های سقط جنین از وب‌سایت‌هایی مانند Plan C اطلاعات می‌گیرند. و تعداد فزاینده‌ای از بیماران در ایالت‌های دارای ممنوعیت سقط جنین از طریق وب‌سایت‌های پزشکی از راه دور مانند Aid Access، یک سرویس اروپایی که قرص‌هایی را از هند به هر ایالت ارسال می‌کند، و هی جین، یکی از چندین سرویس مستقر در آمریکا، ترتیب دریافت قرص‌ها را ترتیب می‌دهند. به بیمارانی که به ایالتی سفر می کنند که سقط جنین قانونی است و می توانند دارو را از طریق پست در آن ایالت ها دریافت کنند، قرص هایی ارائه می دهد.

به گفته مؤسسه Guttmacher، یک گروه تحقیقاتی حامی حقوق سقط جنین، علاوه بر وایومینگ و ایالت هایی که تقریباً سقط جنین را ممنوع کرده اند، 15 ایالت محدودیت هایی را برای دسترسی به سقط جنین دارویی وضع کرده اند. این محدودیت ها شامل الزام به ارائه داروها توسط پزشک و الزام بیمار به ملاقات حضوری با پزشک است. چندین ایالت، از جمله تگزاس و آریزونا، ارسال قرص های سقط جنین را غیرقانونی اعلام کرده اند و لایحه هایی برای ممنوعیت قرص های پستی در حداقل سه ایالت دیگر در سال جاری ارائه شده است.

الیزابت نش، تحلیلگر سیاست ایالتی مؤسسه گاتماچر، گفت: «ما شاهد تلاش‌هایی برای جلوگیری از دسترسی بیشتر به سقط جنین دارویی هستیم، زیرا مخالفان سقط جنین می‌دانند که حتی با وجود ممنوعیت سقط جنین، بیماران همچنان قادر به تهیه قرص‌های سقط جنین هستند. اکنون، مخالفان سقط جنین به دادگاه‌ها، دادستان‌های کل و مقننه‌های ایالتی مراجعه کرده‌اند تا دسترسی به قرص‌ها را محدود کنند.»

از ژانویه، زمانی که مجالس تازه منتخب برای اولین بار پس از تصمیم سازمان بهداشت زنان دابز علیه جکسون به حق ملی سقط جنین پایان داد، بیش از 500 لایحه در ایالت های سراسر کشور پیشنهاد شده است که به سقط جنین مرتبط هستند.

برخی از ایالت‌هایی که قانون‌گذاران دموکرات دارای اکثریت قوی یا حتی غیرمنتظره هستند، در حال حرکت برای تقویت حمایت از سقط جنین هستند. در مینه‌سوتا، اولین لایحه قانون‌گذاری سال 2023، که کار را برای قانون‌گذاران و فرمانداران آینده سخت‌تر کرد تا این حمایت‌ها را کاهش دهند، در ژانویه توسط فرماندار تیم والز، یک دموکرات، امضا شد. در میشیگان، قانونگذار ممنوعیت سقط جنین را لغو کرد و انتظار می رود فرماندار گرچن ویتمر، دموکرات، آن را امضا کند.

اما هدف اکثر لوایح جدید محدود کردن دسترسی به سقط جنین است. و با توجه به اینکه چندین ایالت اکنون جلسات قانونگذاری خود را به پایان رسانده اند، لوایح شروع به ارسال روی میز فرمانداران کرده اند.

مینی تیمماراجو، رئیس NARAL Pro-Coice America، که از حقوق سقط جنین حمایت می کند، گفت: «این ممنوعیت های سقط جنین باید همه را در هر گوشه از کشور ما هشدار دهد. او گفت: «این اولین ممنوعیت در نوع خود برای سقط جنین دارویی، و همچنین ممنوعیت کامل، آخرین مدرکی است که نشان می‌دهد «جمهوری‌خواهان ضد انتخاب» تا چه حد برای ممنوع کردن این عمل پیش خواهند رفت.

بر اساس قانون جدید دیگر وایومینگ، قانون زندگی یک قانون حقوق بشر است، انجام سقط جنین یا تجویز داروی سقط جنین جرم محسوب می شود و مجازات آن تا پنج سال زندان است و مجوز پزشکان باطل می شود. این قانون سقط جنین را با استثناهای محدود برای تجاوز جنسی، زنای با محارم و خطرات وخیم برای زندگی یا سلامتی بیمار باردار ممنوع می کند.

راشل رودریگز، نماینده ایالت، گفت: «در حالی که سایر ایالت ها یک دستور کار افراطی سقط جنین، قابل مقایسه با قوانین غیرانسانی کره شمالی و چین را پیش می برند، وایومینگ یک ایالت حامی زندگی است و تأیید می کند که زندگی یک حق انسانی است و تضمین می کند که زنان از حمایت واقعی برخوردار هستند». ویلیامز، حامی لایحه.

بر اساس قانون اساسی وایومینگ، ساکنان این حق را دارند که در مورد مراقبت های بهداشتی خود تصمیم بگیرند. بنابراین قانون جدید مقرر می‌دارد: «سقط جنین به‌جای مراقبت بهداشتی، ختم عمدی زندگی نوزاد متولد نشده است».