قاضی وایومینگ به طور موقت ممنوعیت جدید سقط جنین در ایالت را مسدود کرد


سقط جنین در وایومینگ – حداقل به طور موقت – قانونی باقی خواهد ماند، زیرا یک قاضی در روز چهارشنبه دستور داد که ممنوعیتی که به تازگی تصویب شده تا زمان رسیدگی بیشتر دادگاه در یک دعوی در مورد آن مسدود شود.

پس از یک جلسه سه ساعته، قاضی ملیسا اوونز از دادگاه منطقه تتون، حکم منع موقت را صادر کرد و قانونی را که یکشنبه اجرا شد متوقف کرد. این قانون تقریباً تمام سقط جنین ها را جرم می داند که تا پنج سال حبس دارد.

این شکایت – که توسط شش شاکی از جمله چهار ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی ارائه شده است – همچنین قانون دیگری را که قرار است از اول جولای اجرایی شود، به چالش می‌کشد که وایومینگ را به اولین ایالت تبدیل می‌کند که صراحتاً استفاده از قرص‌ها را برای سقط جنین ممنوع می‌کند. در حال حاضر، ممنوعیت سقط دارویی و ممنوعیت کلی در جلسه رسیدگی مورد بررسی قرار خواهد گرفت که در آن شاکیان به دنبال دستور تعلیق هر دو قانون تا رسیدگی کامل به دعوی خواهند بود.

موضوع اصلی این است که آیا قانون اساسی وایومینگ به قانونگذار اجازه می دهد تقریباً همه سقط جنین ها را ممنوع کند، زمانی که قانون اساسی متممی را شامل می شود که حق تصمیم گیری در مورد مراقبت های بهداشتی را برای بزرگسالان تضمین می کند. اکثریت قریب به اتفاق شهروندان وایومینگ در سال 2012 به این اصلاحیه رأی دادند.

نبردهای مشابه بر سر قانون اساسی بودن طرح های سقط جنین ایالتی در سایر ایالت های محافظه کار نیز در جریان بوده است. در کارولینای جنوبی و داکوتای شمالی، دادگاه ها حکم داده اند که ممنوعیت سقط جنین ناقض قانون اساسی این ایالت ها است. در آیداهو، دادگاه ها ممنوعیت سقط جنین در ایالت را تایید کرده اند.

سال گذشته، قاضی اوونز ممنوعیت سقط جنین را که قبلاً تصویب شده بود، مسدود کرد و جلسه استماع آن برای دسامبر برنامه ریزی شده است. ممنوعیت جدید، که در اوایل ماه جاری تصویب شد، تلاش قانونگذار برای دور زدن تضمین قانون اساسی آزادی در انتخاب مراقبت های بهداشتی با اعلام در قانون این بود که سقط جنین مراقبت بهداشتی نیست.

روز چهارشنبه، قاضی اونز این ادعا را زیر سوال برد. او به وکیلی که از قوانین ایالتی، جی جرد، دستیار ویژه دادستان کل وایومینگ دفاع می‌کند، گفت: «هنوز از سقط جنین به دلیل مراقبت‌های بهداشتی قطع شده‌ام.

“سقط جنین فقط توسط یک متخصص پزشکی مجاز انجام می شود، بنابراین قانونگذار چه مرجعی دارد که اعلام کند سقط جنین مراقبت بهداشتی نیست در حالی که قوانین ما فقط به یک متخصص پزشکی دارای مجوز اجازه انجام آن را می دهد؟” او پرسید.

وی در خصوص سقط دارویی خاطرنشان کرد: قرص های سقط جنین تحت نظارت سازمان غذا و دارو است. چگونه دکتری که آن قرص ها را تجویز می کند مراقبت بهداشتی نیست؟ او پرسید.

آقای جرد گفت که فرض قانونگذار این است که “قتل عمدی یک کودک متولد نشده را نمی توان مراقبت بهداشتی تلقی کرد.”

او ادامه داد: «اعتراف می‌کنم که اگر فقط روی زن باردار تمرکز کنید، گفتن این موضوع کمی آسان‌تر می‌شود، خوب، این باید مراقبت بهداشتی باشد.» اما اگر از آن منظر دیگری به آن نگاه کنید، به وضوح اینطور نیست.

شاکیان عبارتند از دکتر جیووانینا آنتونی، متخصص زنان و زایمان در تنها کلینیک در وایومینگ، در جکسون، که سقط جنین را انجام می دهد، و کلینیکی Wellspring Health Access، که قصد دارد به زودی در کاسپر افتتاح شود و سقط جنین ارائه دهد. Wellspring قصد داشت سال گذشته افتتاح شود، اما ساختمان آن توسط یک آتش افروز در ماه مه گذشته آسیب دید، پرونده ای که ماه ها حل نشده باقی ماند. روز چهارشنبه، مقامات فدرال گفتند که لورنا روکسان گرین، 22 ساله، اهل کاسپر را به آتش سوزی در این پرونده متهم کردند.

شاکیان دیگر، متخصص زنان و زایمان دیگری هستند که اغلب حاملگی های پرخطر را درمان می کنند. پرستار اورژانس؛ صندوقی که به بیماران سقط جنین کمک مالی می کند. و زنی که گفته است دین یهودی اش مستلزم دسترسی به سقط جنین است اگر سلامت جسمی یا روحی یا زندگی زن باردار در خطر باشد.

جان رابینسون، وکیل شاکیان، به قاضی اوونز گفت که هم ممنوعیت کلی و هم ممنوعیت سقط جنین دارویی، چندین ماده قانون اساسی را نقض می‌کند، زیرا آنها «تلاش می‌کنند زنان را از حقوق برابری، مراقبت‌های بهداشتی و مذهب در طول یک چرخه زندگی بسیار خاص سلب کنند. از لقاح تا تولد.»

او گفت که قوانین نشان می دهد که در دوران بارداری “قانونگذار زن را عضوی برابر از نژاد بشر و وایومینگ نمی داند.”

آقای جرد استدلال کرد که قوانین مقررات قانون اساسی را که شاکیان به آن استناد کرده اند، نقض نمی کند. وی همچنین گفت که پیامدهای استدلال شاکیان این خواهد بود که فردی با شرایط سلامتی که ممکن است تحت درمان با ماری جوانا قرار گیرد «بدون در نظر گرفتن قوانین ایالتی که آن را ممنوع می‌کند و آن را جرم‌انگاری می‌کند، در داشتن و مصرف ماری جوانا آزاد است».

قاضی اونز گفت که فقط دادگاه ها می توانند در مورد قانون اساسی بودن قوانین تصمیم بگیرند.

او گفت: “اعلام سقط جنین مراقبت بهداشتی نیست، در حالی که ممکن است شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد چنین است – قانونگذار نمی تواند اساساً با ارائه اصلاحیه قانون اساسی پایان دهد.” و افزود: “ایالت نمی تواند یک حق قانونی را از بین ببرد.” مشخص نیست که سقط جنین مراقبت بهداشتی است یا خیر، و دادگاه باید در این مورد تصمیم گیری کند.