مراقبان این گوریل با سوالاتی آشنا در مورد پیری روبرو هستند


در این ماه، هنگامی که بیمار بیهوش روی میز دراز کشیده بود، یک متخصص قلب یک برش نیم اینچی روی پوست قفسه سینه او ایجاد کرد. او یک مانیتور قلب کوچک کاشته شده با باتری های خراب را برداشت و یک مانیتور جدید را وارد کرد.

بیمار، مانند بسیاری از مردان مسن تر، با بیماری قلبی تشخیص داده شده بود. این مانیتور اطلاعات مستمری را در مورد ضربان و ریتم قلب ارائه می دهد و پزشکان را در مورد بی نظمی ها آگاه می کند.

بستن برش نیاز به چهار بخیه منظم داشت. پس از چند ساعت، بیمار، گوریلی به نام وینستون، دوباره به خانواده‌اش در زیستگاه پارک سافاری باغ‌وحش سن دیگو ملحق شد.

دکتر مت کینی، دامپزشک ارشد در اتحاد حیات وحش باغ وحش سن دیگو که تیم پزشکی را از طریق این روش هدایت کرد، گفت: “وینستون، در 51 سالگی، یک گوریل نر بسیار پیر است.” او گفت که با بهبود مراقبت های بهداشتی، فناوری جدید و تغذیه بهتر، “ما شاهد زندگی طولانی تری حیوانات هستیم و همچنین برای مدت طولانی تری سالم تر هستند.”

در “مراقبت تحت مدیریت انسان” (اصطلاح “در اسارت” دیگر در باغ وحش ها پرواز نمی کند)، گوریل ها ممکن است دو دهه فراتر از طول عمر 30 تا 40 ساله ای که در طبیعت رایج است و بیشتر از گوریل های باغ وحش زندگی کنند. در دهه های گذشته انجام داد.

با این حال، مانند بستگان انسانی خود، پیری نیز بیماری های مزمنی را به همراه دارد که نیاز به آزمایش، تشخیص و درمان دارند. گوریل ها مستعد ابتلا به بیماری های قلبی هستند که علت اصلی مرگ برای آنها و ما است.

بنابراین اکنون سؤالات مراقبان وینستون شبیه سؤالاتی است که پزشکان و بیماران انسان مسن با آن روبرو هستند: چقدر درمان بیش از حد است؟ رابطه بین عمر طولانی و کیفیت زندگی چیست؟

دکتر پل کال، دامپزشک ارشد انجمن حفاظت از حیات وحش، مستقر در باغ وحش برانکس، گفت: مراقبت از حیات وحش سالمندان “بیشتر و پیچیده تر شده است.” “دانش پزشکی و جراحی افراد را می توان به طور مستقیم به کار برد.”

بیشتر شبیه مراقبت های سالمندان انسان است. برای حفظ سلامت گوریل ها، دامپزشکان باغ وحش نه تنها به فن آوری ها و داروهای توسعه یافته برای انسان روی می آورند، بلکه با متخصصان پزشکی مانند متخصص قلب، رادیولوژیست، متخصص زنان و زایمان و دندانپزشک مشورت می کنند.

به عنوان مثال، وینستون، چهار داروی رایج قلبی را مصرف می کند که مردم نیز مصرف می کنند، البته در دوزهای مختلف. (وزن او 451 پوند است.) مانیتور قلبی که او دریافت کرد، کوچکتر از یک فلش مموری، در انسان نیز کاشته شده است. وینستون پاییز امسال واکسن آنفولانزای سالانه خود را دریافت کرد و او تحت فیزیوتراپی برای آرتریت است.

دکتر کینی گفت: “ما به دنبال فراهم کردن راحتی برای این حیوانات در آینده هستیم.”

این ارزان نیست: زمانی که وینستون مانیتور جدید خود را دریافت کرد، نزدیک به 20 پزشک، تکنسین و سایر کارکنان در اتاق عمل بودند. اما اتحاد حیات وحش باغ وحش سن دیگو، سازمان مادر باغ وحش و پارک سافاری، مراقبت از وینستون را از طریق بودجه عملیاتی سالانه خود پوشش می دهد. اهداکنندگان و شرکا برخی از هزینه های اضافی را جبران می کنند.

دکتر کینی خاطرنشان کرد: «هیچ یک از حیوانات ما بیمه ندارند و هرگز صورت حساب خود را پرداخت نمی کنند.

تعدادی از مراقبان قدیمی وینستون که متخصصان مراقبت از حیات وحش نامیده می شوند، بازنشسته شده اند. اما وینستون، که با افزایش سن به وضعیت پشت نقره‌ای دست یافته، همچنان در کار خود باقی می‌ماند و «نیروی» متشکل از پنج گوریل خود را مدیریت می‌کند، صلح را حفظ می‌کند و در صورت نیاز در نزاع‌ها مداخله می‌کند.

جیم هیگوود، متصدی پستانداران در پارک سافاری باغ وحش سن دیگو می‌گوید: «او یک پشت نقره‌ای مهربان است، پدری فوق‌العاده بردبار. “کوچکترین دخترش، او همچنان به او اجازه می دهد غذا را از دهانش خارج کند.”

این باغ وحش دو بار زنان با پسر را به سربازان معرفی کرده است که در طبیعت ممکن است به کودک کشی منجر شود. اما مراقبان وینستون معتقد بودند که او خواهد پذیرفت و او هم قبول کرد.

آقای هیگوود گفت: «او آن مردان را طوری بزرگ کرد که گویی پسران خودش هستند. (هر چند وقتی آنها به نوجوانان پرخاشگری تبدیل شدند، در زیستگاه خود اسکان داده شدند، گزینه ای که والدین انسان ممکن است گهگاه به آن حسادت کنند.)

وینستون، یک گوریل دشت غربی بومی آفریقای مرکزی، در سال 1984 وارد باغ وحش سن دیگو شد. دکتر کینی، که اولین اکوکاردیوگرافی وینستون را ترتیب داد، گفت: او تا سال 2017 از سلامتی قوی برخوردار بود، زمانی که مراقبانش متوجه “کاهش کلی سرعت” شدند.

دکتر کینی گفت: این آزمایش فقط “چند تغییر ظریف را نشان داد، هیچ چیز نگران کننده ای”. همه خیالشان راحت شد. پیری طبیعی

سپس در سال 2021، کل نیروها به ویروس کرونا مبتلا شدند که احتمالاً توسط انسان منتقل شده است. همانطور که در بیماران انسانی، سن اهمیت داشت.

دکتر کینی گفت: “وینستون به شدت تحت تاثیر قرار گرفت.” او سرفه داشت، بی‌حالی قابل توجهی داشت، بی‌اشتهایی داشت.» در حالی که راه می رفت شروع به نگه داشتن اشیاء کرد.

پس از تزریق آنتی بادی های مونوکلونال، وینستون بهبود یافت. اکنون کل نیروها در برابر ویروس واکسینه شده و تقویت شده اند.

اما در حالی که وینستون تحت درمان بود، دامپزشکان و پزشکان آزمایشات دیگری را انجام دادند که به مسائل مربوط به سلامتی پی بردند. قلب وینستون شروع به پمپاژ کمتری کرده بود. که منجر به یک رژیم روزانه فشار خون و داروهای قلب پنهان در غذای او و مانیتور کاشته شده شد. او همچنین ایبوپروفن و استامینوفن را برای ورم مفاصل در ستون فقرات، باسن و شانه های خود مصرف می کند.

نگران کننده تر، سی تی اسکن و بیوپسی بود که نشان می داد تومور سرطانی به کلیه راست وینستون آسیب می رساند. این باعث ایجاد نوعی گفتگو در مورد خطرات در مقابل مزایا شد که باید تصمیمات مربوط به درمان تهاجمی را برای بیماران مسن تر نشان دهد، اما اغلب برای انسان ها نادیده گرفته می شود.

“آیا ما یک روش جراحی انجام می دهیم؟” دکتر کینی به یاد آورد که متعجب است. نگرانی بزرگ این بود که بهبودی چگونه خواهد بود؟ او گفت: پس از در نظر گرفتن سن و امید به زندگی وینستون، و تشخیص اینکه تومور در حال رشد نیست، “ما با ادامه نظارت بر او راحت بودیم.”

او گفت در حال حاضر، “ما در تعادل خوبی هستیم.” آقای هیگوود گفت که این کاملاً یک مسئله پزشکی نیست، اما نشان دهنده توانایی وینستون برای رهبری نیروهایش است – از جمله یک زن به نام کامی، که او به مدت 25 سال “یک شراکت بسیار عابدانه” داشته است.

برخی از جنبه های پیری سالم ممکن است برای پستانداران باغ وحش آسان تر از مردم باشد. نگهبانان آنها فقط انتخاب های سالم ارائه می دهند. ماریتا دانفورث، مدیر پروژه قلب میمون بزرگ، یک تلاش تحقیقاتی در باغ وحش دیترویت، گفت: «آنها سیگار نمی‌کشند». “آنها چیزبرگر نمی خورند.”

رژیم گیاهخواری وینستون عمدتاً از شاخه های درخت و سبزیجات ریشه تشکیل شده است. جنگل گوریل نیم هکتاری که او در آن زندگی می‌کند، با تپه‌ها و برکه‌ها و سازه‌های کوهنوردی، ورزش را ترویج می‌کند.

با این حال، مراقبت سالمندی لزوماً شامل تصمیمات پایان زندگی است. وینستون ممکن است روزی به مرگ طبیعی بمیرد مانند اوزی، گوریلی که دو سال پیش در باغ وحش آتلانتا در 61 سالگی درگذشت، یا کولو، که در سال 2017 در باغ وحش کلمبوس در اوهایو 60 ساله بود.

اما اگر کیفیت زندگی او کاهش یابد، اگر تعامل با سربازان و مراقبانش را متوقف کند یا شروع به رنج و عذاب کند، به موازات مراقبت انسان پایان می یابد. حتی در کالیفرنیا، با کمک های پزشکی آن در قانون مرگ، اتانازی برای انسان ها غیرقانونی است. این یک گزینه برای وینستون است.

دکتر کینی گفت: «این یک امتیاز در دامپزشکی است. “این همچنین با مسئولیت بزرگ همراه است.”

دکتر کینی گفت: اگر پزشکان، متخصصان و مراقبان وینستون پس از بحث های گسترده به این نتیجه برسند که مرگ بدون درد به کاهش زندگی ارجحیت دارد، “این یک روند بسیار آرام است.” پس از مصرف بیش از حد بیهوشی، او گفت: “در عرض چند دقیقه، ایست قلبی ریوی رخ می دهد.”

دکتر دانفورث گفت: حدود 350 گوریل – و در مجموع 930 میمون بزرگ، از جمله بونوبوها، اورانگوتان ها و شامپانزه ها – در باغ وحش های ایالات متحده زندگی می کنند. برخی از فعالان حقوق حیوانات و نخستی شناسان هر چند به خوبی از آنها مراقبت می کنند، استدلال می کنند که آنها به باغ وحش ها تعلق ندارند.

اما حتی افرادی برای رفتار اخلاقی با حیوانات، که موضعشان این است که حیوانات وحشی به طبیعت تعلق دارند، در ایمیلی اذعان کردند که باغ‌وحش‌هایی مانند سن دیگو که توسط انجمن باغ‌وحش‌ها و آکواریوم‌ها تایید شده است، استانداردهای بالای مراقبت از حیوانات را رعایت می‌کنند.

دکتر کینی گفت که وینستون “سالهای باکیفیتی داشته است.” گوریل همچنین به یک شخصیت رسانه ای محبوب تبدیل شده است. سن دیگو از دست دادن او سوگواری خواهد کرد، هر زمان و هر طور که اتفاق بیفتد.

دکتر کینی گفت: در حال حاضر، «ما می‌خواهیم مطمئن باشیم که وینستون زندگی خوبی دارد و او راضی است». “ما درک خوبی از آنچه وینستون وینستون را می سازد، داریم.”