بریستول مایرز داروساز کارونا را با 14 میلیارد دلار خریداری می کند


بریستول مایرز اسکوئیب، غول داروسازی جهانی، روز جمعه گفت که شرکت Karuna Therapeutics، که داروهایی برای درمان اسکیزوفرنی و آلزایمر تولید می کند، در یک معامله تمام نقدی به ارزش 14 میلیارد دلار خریداری می کند، زیرا به دنبال تقویت خط لوله داروهای علوم اعصاب خود است.

بریستول مایرز در بیانیه ای اعلام کرد که 330 دلار به ازای هر سهم به صورت نقدی پرداخت خواهد کرد که این حق بیمه تقریباً 53 درصد نسبت به قیمت سهام کارونا در روز پنجشنبه است.

شیوع فزاینده اسکیزوفرنی، که تا حدی توسط جمعیت سالخورده ایجاد می شود، منجر به تلاش برای تولید داروهای بیشتر برای درمان آن شده است. به گفته شرکت تحقیقاتی Market.Us، تخمین زده می‌شود که بازار چنین درمان‌هایی تا سال 2032 به 12.6 میلیارد دلار افزایش یابد. اوایل این ماه، شرکت زیست پزشکی AbbVie Cerevel Therapeutics را خریداری کرد که داروهایی را برای درمان اختلالات روانپزشکی و عصبی از جمله اسکیزوفرنی و بیماری پارکینسون تولید می کند به قیمت حدود 8.7 میلیارد دلار.

شرط بزرگ کارونا در مورد اسکیزوفرنی، داروی KarXT است که سازمان غذا و دارو آن را برای بررسی پذیرفته است. این شرکت گفته است که انتظار دارد بازاریابی این دارو را در سپتامبر 2024 آغاز کند و در انتظار تایید نظارتی است.

کریستوفر بوئرنر، مدیر اجرایی Bristol Myers Squibb در بیانیه‌ای گفت: «ما انتظار داریم KarXT رشد ما را در اواخر دهه 2020 و در دهه آینده افزایش دهد.

هیئت مدیره هر دو شرکت به اتفاق آرا این معامله را تصویب کردند. سهام Bristol Myers Squibb در معاملات اولیه 2.5 درصد افزایش یافت، در حالی که سهام Karuna نزدیک به 50 درصد جهش کرد.

سایر داروهای اسکیزوفرنی بریستول شامل داروی Abilify است. در سال‌های اخیر، تولید داروهای سرطان را نیز دوبرابر کرده است و به همین منظور سلجین، سازنده داروهای موفق سرطان Thalomid و Revlimid را به مبلغ 74 میلیارد دلار در سال 2019 خریداری کرد.