ذخایر جهانی واکسن وبا با گسترش شیوع بیماری از بین رفته است


دوزهای واکسن وبا به همان سرعتی که تولید می‌شوند به بیماران داده می‌شود و ذخایر جهانی کاملاً خشک شده است، زیرا شیوع‌های مرگبار این بیماری همچنان در حال گسترش است.

این موضوع هیچ کس را در زمینه واکنش همه گیر اضطراری شوکه نمی کند زیرا ذخیره واکسن برای سال ها به طور نامطمئنی کم بوده است.

شگفتی – خبر خوب، که به خودی خود شگفت‌انگیز است زیرا «وبا» و «خبر خوب» به ندرت با هم استفاده می‌شوند – این است که سه سازنده جدید واکسن در حال راه‌اندازی خطوط تولید و پیوستن به تلاش‌ها برای تکمیل ذخایر هستند.

و چهارمین شرکت، تنها شرکتی که در حال حاضر این واکسن را که به صورت خوراکی تجویز می‌شود، تولید می‌کند، با سرعتی کار می‌کند که کارشناسان آن را «قهرمانانه» برای توسعه تولید خود توصیف می‌کنند.

با این حال، حتی با وجود همه اینها، کل عرضه جهانی واکسنی که امسال در دسترس قرار می گیرد، در بهترین حالت، یک چهارم مقدار مورد نیاز خواهد بود.

در پایان ماه فوریه، کشورها در سال جاری 79300 مورد ابتلا و 1100 مورد مرگ ناشی از وبا را گزارش کرده بودند. از آنجایی که هیچ سیستم یکسانی برای شمارش موارد وجود ندارد، به احتمال زیاد این یک دست کم گرفتن فاحش است.

در اکتبر سال 2022، سازمانی که انبار واکسن اضطراری جهانی وبا را مدیریت می‌کند، توصیه بی‌سابقه‌ای را ارائه کرد که مردم به جای دو دوز، تنها یک دوز از واکسن را دریافت کنند تا این واکسن افزایش یابد. یک دوز واحد از واکسن وبا بین شش ماه تا دو سال ایمنی ایجاد می‌کند، در حالی که رژیم کامل دو دوز که با فاصله یک ماه از هم تجویز می‌شود، تقریباً چهار سال محافظت را به بزرگسالان می‌دهد.

سال گذشته، کشورها درخواست 76 میلیون دوز از واکسن را برای “کمپین های واکنشی” تک دوز ارسال کردند – تلاش هایی برای واکسینه کردن افراد در مکان هایی با شیوع فعال.

تنها 38 میلیون دوز در انبار وجود داشت، بنابراین فقط نیمی از درخواست‌ها پر شدند و آن‌ها تنها با یک دوز بودند. هیچ واکسنی برای کمپین‌های پیشگیرانه باقی نمانده است که به طور ایده‌آل در مکان‌هایی مانند غزه که همه شرایط برای شیوع گسترده وجود دارد یا در مکان‌هایی که وبا بومی است انجام شود.

رقابت برای ساخت بیشتر واکسن وبا همه دلایلی را نشان می‌دهد که چرا پاسخ به همه‌گیری‌ها حتی با مشارکت تولیدکنندگان متعهد دارو که از حاشیه سود ناچیز در ایمن‌سازی که بیشتر برای افراد فقیر است، نمی‌ترسند را نشان می‌دهد.

وبا می تواند با کم آبی بدن در یک روز باعث مرگ شود زیرا بدن سعی می کند باکتری های بدخیم را در جریان های استفراغ و اسهال آبکی دفع کند. این بیماری از طریق آب آشامیدنی ناپاک منتقل می شود. شیوع فعلی ناشی از گسترش درگیری ها و بلایای اقلیمی است که مردم را به موقعیت های زندگی شلوغ و بدون سیستم های بهداشتی کافی وادار می کند. در ماه های اخیر، شیوع بیماری در 17 کشور از جمله افغانستان، زامبیا و سوریه رخ داده است.

با این حال تقاضا از آن زمان تنها رشد کرده است.

شرکت کره جنوبی EuBiologics در حال حاضر تنها شرکت تولید کننده واکسن وبا در سراسر جهان است. این شرکت مدتی بود که از فشار روی عرضه واکسن آگاه بود زیرا تنها شرکت دیگری که آن را تولید کرد، یکی از زیرمجموعه های هندی شرکت دارویی سانوفی، در سال 2018 اعلام کرده بود که تولید واکسن را پایان می دهد. که در سال 2023 انجام داد.

برای پوشش شکاف در تولید واکسن، ریچل پارک، مدیر بازرگانی بین‌المللی EuBiologics، گفت که این شرکت تصمیم گرفت فرمول واکسن خود را ساده کند، مراحل و مواد تشکیل دهنده را ساده‌تر کند تا بتواند دوزهای بیشتری را سریع‌تر تولید کند.

شرکت در آن زمان در حال ساخت بیشتر از محصول دارویی فله ای بود که بتواند به سرعت در لوله ها قرار دهد، بنابراین با یک شرکت کره ای دوم برای کمک قرارداد بست.

EuBiologics همچنین در ساخت یک سایت تولید دوم سرمایه گذاری کرد که مقدار واکسنی را که این شرکت می توانست دو برابر کند، دو برابر می کرد. این شرکت گام های طولانی و پرهزینه ای را برداشته است که هم واکسن ساده شده و هم تسهیلات جدید آن توسط سازمان بهداشت جهانی تایید شده است، در فرآیندی به نام پیش صلاحیت، به این معنی که کشورها مجبور نیستند ارزیابی های نظارتی خود را انجام دهند. هنگامی که کارخانه جدید شروع به تولید کند، شرکت قادر خواهد بود تا 46 میلیون دوز در سال تولید کند.

دکتر جولیا لینچ، مدیر برنامه واکسن وبا برای مؤسسه بین المللی واکسن، یک سازمان تحت حمایت سازمان ملل مستقر در سئول، گفت: «EuBiologics واقعاً قهرمان گمنام داستان است. آنها هر کاری که از دستشان بر می‌آید انجام می‌دهند تا در سریع‌ترین زمان ممکن حجم را افزایش دهند.»

خانم پارک گفت، مجموع این مراحل باید تولید را در سال جاری به حدود 46 میلیون دوز و در سال 2025 و به بعد به حدود 90 میلیون دوز افزایش دهد. اما همچنان به احتمال زیاد به میزان قابل توجهی کمتر از آنچه جهان نیاز دارد خواهد بود.

دکتر دانیلا گارون، هماهنگ‌کننده پزشکی بین‌المللی پزشکان بدون مرز که در کمیته تصمیم‌گیری می‌کند که کدام کشورها و چه تعداد دوز دریافت کنند، گفت: «دوزها حتی قبل از تولید تخصیص داده می‌شوند. ما انتظار نداشتیم که امسال بهتر باشد، اما فکر نمی‌کردیم تا این حد بدتر باشد.»

امید بیشتری در افق دور وجود دارد: سه شرکت دارویی دیگر واکسن وبا را در خط لوله خود دارند. موسسه بین المللی واکسن مجوز واکسن خود را صادر کرده است به Biological E، یک شرکت هندی، و فرمول و تجهیزات ساخت آن را به اشتراک می گذارد. اگر همه چیز خوب پیش برود، آن واکسن می تواند تا پایان سال 2026 به بازار بیاید، زیرا Biological E یک شرکت بزرگ است که در حال حاضر بسیاری از محصولات را با پیش صلاحیت می سازد. سازمان بهداشت جهانی

در آفریقای جنوبی، شرکتی به نام Biovac به زودی آزمایش‌های بالینی را در مورد آنچه در نهایت می‌تواند اولین واکسنی باشد که از ابتدا تا انتها در جنوب صحرای آفریقا تولید شده است، آغاز خواهد کرد. دکتر مورنا ماخونا، مدیر اجرایی Biovac، گفت که Biovac امیدوار است آزمایشات را تا سال 2027 به پایان برساند. پس از آن، به احتمال زیاد حداقل یک سال طول می کشد تا واکسن به پیش صلاحیت WHO دست یابد.

Bharat Biotech، یکی دیگر از شرکت های بزرگ هندی با ظرفیت تولید بزرگ، در حال کار بر روی واکسن خوراکی وبا خود است. این کشور می تواند واکسن خود را تا پایان سال 2025 وارد بازار کند.

برای ترغیب شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در تولید واکسن‌های وبا، Gavi، سازمان بین‌المللی که واکسیناسیون را برای کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​تامین می‌کند، احتمال تعهدات پیش‌رفته در بازار را نشان داده است – وعده سفارش‌های آتی که داروسازان را تشویق به سرمایه‌گذاری در تولید وبا می‌کند. واکسن وبا Gavi برای هر دوز واکسن 1.53 دلار به EuBiologics پرداخت می کند.

دکتر لینچ گفت: Bharat و Biological E هر دو قصد دارند در ابتدا حدود 15 میلیون دوز در سال تولید کنند – “مقدار متوسطی” مطابق با استانداردهای این شرکت های بزرگ هندی که در صورت ادامه رشد بازار، می توانند سود بیشتری داشته باشند.

او گفت که پیش بینی تقاضای بالقوه دشوار است. این واقعاً سؤال است: آیا آنچه جهان در حال حاضر از سر می گذراند نوعی پدیده چند ساله است که توسط چیزی تحریک شده است؟ دکتر لینچ گفت. “یا این یک امر عادی جدید است؟ آیا این نوع جدیدی از تعیین نقطه است؟»