چگونه فروشگاه‌های مکمل سعی می‌کنند از رونق اوزمپیک بهره ببرند


از آنجایی که داروهای دیابت و کاهش وزن مانند Ozempic و Wegovy در چند سال گذشته رواج یافتند، بسیاری از مردم از رژیم غذایی و محصولات تغذیه ای رایج رویگردان شدند.

اکنون، دو خرده‌فروش که در مکمل‌های غذایی تخصص دارند – GNC و Vitamin Shoppe – رویکردهای جدیدی را برای جلب نظر افرادی که آن داروها را مصرف می‌کنند یا به آن‌ها علاقه دارند، امتحان می‌کنند.

GNC دیواری از مکمل‌ها را در بیش از 2300 فروشگاه خود به محصولاتی اختصاص می‌دهد که معتقد است برای مردم Ozempic که حاوی ترکیب سماگلوتید است و سایر داروهایی که به عنوان داروهای GLP-1 شناخته می‌شوند، جذاب خواهند بود. این زنجیره همچنین به کارگران آموزش می دهد تا به مشتریان کمک کند ارزیابی کنند که کدام مواد می توانند به آنها در مدیریت عوارض جانبی رایج آن داروهای تجویزی کمک کنند.

مایکل کاستلو، مدیر اجرایی GNC، گفت که شرکت او در کمک به افرادی که از چنین داروهایی برای کاهش وزن استفاده می‌کنند، “گشایش بزرگی” دیده است.

آقای کاستلو در مصاحبه ای گفت: “در حالی که ما در حال بررسی روندها با مردم بودیم، جایی که مردم به کجا می روند، Ozempic و بدیهی است Wegovy و سایر GLP-1 ها شروع به انفجار کردند.” ما دیدیم که عوارض جانبی قابل توجهی برای بسیاری از این داروها وجود دارد.

دقیقاً مشخص نیست که چه تعداد آمریکایی از داروهای اوزمپیک و داروهای مشابه برای کاهش وزن استفاده می کنند، اما آقای کاستلو به مطالعه ای از گلدمن ساکس اشاره کرد که تخمین می زند تا سال 2028 تا 70 میلیون آمریکایی این داروها را امتحان کنند.

GNC فکر می کند که می تواند از طریق این فشار، دسته بندی مدیریت وزن خود را گسترش دهد. در حال حاضر، کمتر از 10 درصد از تجارت GNC از محصولات مدیریت وزن آن می‌آید، اما اخیراً، به گفته آن‌ها، فروش در این دسته بیش از 20 درصد رشد کرده است.

خرده‌فروشان، مواد غذایی و سایر شرکت‌ها همگی در تلاش هستند تا دریابند که داروهای اوزمپیک و داروهای مشابه چگونه به کسب‌وکارشان آسیب می‌رسانند یا به آنها کمک می‌کنند و در صورت هر کاری باید در پاسخ به آن چه کاری انجام دهند.

در ماه اکتبر، والمارت، که یک تجارت داروسازی قابل توجه دارد، گفت که مشاهده کرده است افرادی که داروهای GLP-1 مصرف می کنند، نسبت به سایر مشتریان، غذای کمتری خریداری می کنند. یک ماه قبل، یکی از مدیران شرکت نستله، بزرگترین شرکت مواد غذایی جهان، نسبت به روی آوردن مصرف کنندگان به غذاهای ناب آن ابراز خوش بینی کرد، که «دقیقاً همان چیزی است که در نهایت با این نوع داروها می خورید». و باشگاه های زنجیره ای باشگاه تناسب اندام Life Time Fitness و Equinox برنامه های آموزشی متناسب با افرادی که دارو مصرف می کنند ارائه می دهند.

مدیران GNC گفتند که بیش از 20 محصول را جمع آوری کرده اند که می تواند برای درمان عوارض جانبی رایج مانند خستگی گاه به گاه، کمبود مواد مغذی، کاهش تراکم استخوان و کاهش توده عضلانی استفاده شود. قبلاً برخی از این محصولات را می فروخت، اما برخی دیگر برای خرده فروش جدید هستند. این مکمل ها شامل مولتی ویتامین یک بار در روز زنانه، کپسول ریشه زنجبیل و یک شیک بدون چربی شکلاتی است. روی دیوار، علائم عوارض جانبی را در کنار قفسه‌های مکمل‌ها فهرست می‌کنند که می‌توانند آن‌ها را کاهش دهند.

هیچ یک از مکمل هایی که GNC در فروشگاه بازسازی شده خود دارد به طور خاص برای مصرف کنندگان داروهای کاهش وزن جدید ساخته نشده یا به صورت بالینی آزمایش شده است. متخصصان پزشکی می گویند اکثر مردم می توانند تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی متعادل دریافت کنند. علاوه بر این، کارشناسان می گویند برخی از مکمل ها ممکن است موثر نباشند و عوارض جانبی خود را ایجاد کنند.

دکتر ماریا دانیلا هورتادو آندراد، استادیار در کلینیک مایو در جکسونویل، فلوریدا، که تحقیقاتش بر کاهش چاقی متمرکز است، گفت: “بیشتر بیماران به هیچ مکملی نیاز نخواهند داشت.” او همچنین بیمارانی را که از داروهای GLP-1 استفاده می کنند درمان می کند.

مدیران زنجیره‌های خرده‌فروشی گفتند که پس از مشورت با پزشکان خارجی، سم‌شناسان، متخصصان تغذیه و دیگر متخصصان، مجموعه‌ای از نمایشگاه‌های خود را مدیریت کرده‌اند.

ریچل جونز، مدیر ارشد نوآوری و علمی محصول GNC، در بیانیه ای گفت: «تمامی توصیه هایی که GNC برای پشتیبانی از GLP-1 ارائه می کند با دلایل علمی، نتیجه مشاوره ما با پزشکان و بررسی مواضع متخصصان معتبر در این زمینه مطابقت دارد.

برخی از خرده فروشان یک گام فراتر رفته اند. ویتامین Shoppe با WellSync، یک شرکت بهداشت از راه دور که نسخه‌های داروهای GLP-1 را انجام می‌دهد، همکاری کرده است. این اولین باری است که Vitamin Shoppe که در سال 1977 شروع به کار کرد، با یک تجارت دیگر همکاری می‌کند تا به مشتریان یک گزینه دارویی ارائه دهد – نشانه‌ای از اینکه مدیران خرده‌فروشی تا چه حد اوزمپیک و نزدیکانش را جدی می‌گیرند.

لی رایت، مدیر اجرایی ویتامین شاپ، در مصاحبه‌ای گفت: فکر می‌کنم هیچ شکی وجود ندارد که ما افرادی را دیده‌ایم که گفته‌اند، “هی، اگر این چیزی نیست که شما پیشنهاد می‌کنید، من جای دیگری را جستجو می‌کنم.” .

در نظرسنجی Vitamin Shoppe از بیش از 1500 مشتری، 40 درصد از پاسخ دهندگان گفتند که “بسیار” یا “به احتمال زیاد” از خدمات بهداشت از راه دور که زنجیره خرده فروشی ارائه می دهد استفاده می کنند. آقای رایت گفت که فهمیدن اینکه برخی از کارمندان در فروشگاه‌های او قبلاً داروهای GLP-1 مصرف می‌کردند به او کمک کرد تا با WellSync کار کند.

ویتامین Shoppe از فرآیند ارزیابی و تجویز، که شامل پرسشنامه آنلاین تاریخچه پزشکی و اهداف و در برخی موارد مصاحبه ویدیویی زنده با یک ارائه‌دهنده پزشکی مجاز است، فاصله می‌گیرد. (یکی از سوالات در مورد شاخص توده بدنی است.) WellSync این فرآیند را مدیریت می کند، از جمله کار با پزشکان. این شرکت ها یک سرویس اشتراک به نام Whole Health Rx ایجاد کرده اند که از 219 دلار شروع می شود.

برای بازگرداندن مردم به زنجیره، ویتامین Shoppe به افرادی که کوپن ۲۵ دلاری را برای استفاده در فروشگاه‌ها یا وب‌سایت خود مشترک می‌کنند، پیشنهاد می‌کند.

مشابه GNC، ویتامین Shoppe محصولاتی مانند پودرهای پروتئینی را در مکان‌های خود برجسته می‌کند تا افراد مصرف‌کننده اوزمپیک یا داروهای مشابه را جذب کند. تا اوایل ماه مه، ویتامین Shoppe و برند خواهرش، Super Supplements، نمایش‌هایی در تمام 700 فروشگاه خواهند داشت که مشارکت خود را در زمینه سلامت از راه دور تبلیغ می‌کنند و یک کد QR ارائه می‌کنند که مصرف‌کنندگان را به پورتال سلامت از راه دور هدایت می‌کند.

بازار مکمل های مرتبط با GLP-1 بسیار جدید است. هیچ آزمایش قابل توجهی برای آزمایش اثربخشی چنین محصولاتی در کاهش ناراحتی های ناشی از استفاده از داروها وجود نداشته است. و برخی از پزشکان می گویند بسیاری از عوارض جانبی رایج داروهای کاهش وزن را می توان به راحتی مدیریت کرد یا در طول زمان کاهش داد و نیاز به استفاده طولانی مدت از مکمل ها را کاهش داد.

به عنوان مثال، دکتر Hurtado Andrade گفت، به جای توصیه مکمل های پروبیوتیک، که دارای میکروارگانیسم های زنده مانند باکتری هستند، بیماران خود را تشویق می کند که از مواد غذایی حاوی آن میکروارگانیسم ها مانند ماست یا کفیر استفاده کنند. او گفت که پس از ارزیابی دقیق، در برخی موارد، شیک های پروتئینی، پودرها و مکمل ها را به بیمارانی که پروتئین کافی مصرف نمی کنند، توصیه می کند.

دکتر هورتادو آندراد گفت: «من فکر می‌کنم داشتن این نظارت پزشکی بسیار مهم است، زیرا ما واقعاً می‌توانیم عوارض جانبی شدیدی را که به اعتقاد من در صورت عدم پیگیری دقیق بیماران ممکن است رخ دهد، کاهش داده یا کاهش دهیم.»

مدیران GNC و Vitamin Shoppe می‌گویند که کارگران آنها – که از آنها به عنوان علاقه‌مندان به سلامت یا مربیان یاد می‌کنند – جای متخصصان پزشکی را ندارند. مدیران همچنین گفتند که رویکردها و استراتژی های شرکت ها با مشورت متخصصان تغذیه کارکنان طراحی شده است.

ما نمی خواهیم که علاقه مندان به سلامتی ما تلاش کنند و عمل کنند. آنها دکتر نیستند. آنها به هیچ وجه سعی در ارائه هیچ توصیه پزشکی ندارند.»

آقای کاستلو از GNC گفت که کارگرانش برای نشان دادن همدلی با چالش ها آموزش دیده اند. برای این منظور، او از کارگران خرده‌فروشی خواسته است که ویژه اخیر اپرا وینفری را در Ozempic تماشا کنند. این شرکت همچنین به آنها یاد داده است که قبل از اشاره به مکمل‌ها، “سوالات مربوط به سبک زندگی” را بپرسند، مانند “هدف شما چیست؟” و “در حال حاضر برای رسیدن به اهداف خود چه می کنید؟”

دکتر Hurtado Andrade گفت که همه چیز خوب و خوب است، اما او نگران است که کارگران خرده فروشی به اندازه متخصصان پزشکی در مورد نحوه تفسیر و رسیدگی به علائم آگاه نیستند. او گفت که این مستلزم دانستن اینکه چه سوالاتی باید پرسیده شود، چیزی است که پزشکان و ارائه دهندگان بهداشت آموزش دیده برای انجام آن آموزش دیده اند.

من فکر نمی‌کنم یک خرده‌فروش توانایی فکر کردن به سؤالاتی را داشته باشد که باید این تفاوت را محدود کند و بفهمد که اسهال یا هر عارضه جانبی دیگری به چه چیزی مربوط می‌شود.»

با این حال، بعید است که این نگرانی‌ها مانع از فرو رفتن بیشتر خرده‌فروشان و سازندگان مکمل‌ها در بازاری شوند که بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازاری با رشد سریع است.

چهار سال پیش، قبل از اینکه اوزمپیک به یک داروی پرفروش تبدیل شود، سوپرگوت، یک شرکت مستقر در لس آنجلس، شروع به فروش مکمل های پری بیوتیکی کرد که میکروارگانیسم ها را تغذیه می کند. این شرکت این محصولات را مانند شیک ها و اسنک بارها تا حدی به عنوان راهی برای کمک به مردم برای کنترل سطح قند خون خود به بازار عرضه کرد.

دو سال پیش، Supergut شروع به برجسته کردن مزایای بالقوه محصولات خود برای سلامت روده کرد و بخشی را در وب سایت خود به داروهای GLP-1 اختصاص داد.

مارک واشنگتن، مدیر اجرایی Supergut، گفت: “این راهی است که ما می خواهیم به آگاهی مصرف کننده متصل شویم.” او افزود: “ما برای این زمان و برای این دوره اوزمیک فوق العاده مرتبط هستیم.”

او گفت که در شش ماه گذشته، فروش چهار برابر شده است. GNC سوپرگوت را در قفسه های خود در بخش GLP-1 فروشگاه های خود ذخیره می کند، اولین باری است که این برند در یک زنجیره ملی به فروش می رسد. آقای واشنگتن گفت که با سایر خرده فروشان ملی نیز صحبت می کند.