پرونده های حقوقی CPAP 1.1 میلیارد دلار حل و فصل شد


فیلیپس Respironics به توافقی 1.1 میلیارد دلاری بر سر ادعاهایی مبنی بر اینکه افرادی که از CPAP و سایر دستگاه‌های تنفسی خود استفاده می‌کردند توسط گازهای مضر و تکه‌های فوم که گاهی برای سال‌ها در مجاری تنفسی آن‌ها نشسته بود آسیب دیدند، به توافق رسیده است.

هزاران نفر در دعوای حقوقی مبنی بر مجروح شدن توسط دستگاه های محبوب فیلیپس دریم استیشن با یکدیگر مخالفت کردند. این تسویه بر CPAP یا فشار مثبت مداوم راه هوایی، ماشین‌هایی که افراد مبتلا به آپنه خواب یا سایر مشکلات تنفسی در شب برای بهبود تنفس خود استفاده می‌کنند، و همچنین انواع دیگر ماشین‌های مورد استفاده در خانه و بیمارستان‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر اساس گزارش مالی منتشر شده در روز دوشنبه، فیلیپس هیچ تقصیری را در حل و فصل نپذیرفت، از جمله اینکه آیا دستگاه‌ها باعث صدمات شدند.

تسویه حساب جراحات شخصی به دنبال تسویه حساب 479 میلیون دلاری در ماه سپتامبر بر سر ضررهای اقتصادی به بیماران و شرکت های فروش تجهیزات پزشکی است که تامین مالی دستگاه های جایگزین را تامین می کردند. فیلیپس همچنین در اوایل سال جاری با یک فرمان رضایت موافقت کرد که این شرکت را مجبور کرد تا فروش دستگاه های جدید در ایالات متحده را تا زمانی که شرایط خاصی برآورده شود متوقف کند.

توافق روز دوشنبه تا حد زیادی حل و فصل دعوای قضایی در مورد مشکلی را که به شدت برای بیماران و پزشکان ناراحت‌کننده بود، حل می‌کند، زیرا باید خطر عدم درمان قطعی تنفس بیماران را در مقابل استفاده از دستگاهی که ممکن است باعث آسیب شود، ارزیابی کنند. بیماران، قانونگذاران و سازمان غذا و دارو را با شکایات در مورد فراخوان و تلاش بی‌نظم جایگزینی که بسیاری را برای ماه‌ها یا بیش از یک سال منتظر دستگاه به‌روز کرده بود، سرازیر کردند.

FDA در نامه ای به فیلیپس در می 2022 خاطرنشان کرد که این شرکت گزارش هایی در مورد این مشکل در اوایل سال 2015 دریافت کرده بود، اما در ارزیابی اطلاعات و رفع مشکلات دستگاه ناکام ماند.

فراخوان در تابستان 2021 در میان نگرانی‌هایی مبنی بر منفجر کردن گازهای سرطان‌زای احتمالی ماشین‌ها آغاز شد. فراخوان اولیه حدود 15 میلیون دستگاه تنفسی تولید شده از سال 2006 را تحت تأثیر قرار داد، اگرچه تقریباً پنج میلیون دستگاه هنوز در اواسط سال 2021 در گردش بودند.

FDA در اوایل سال جاری گزارش داد که از زمانی که فیلیپس برای اولین بار در مورد مشکلات هشدار داد، مقامات 116000 شکایت دریافت کرده اند که شامل 561 گزارش مرگ می شود، که افراد یا وکلا می گویند که به فوم معیوب دستگاه مرتبط است.

این شرکت از آن زمان هشدارهای خود را کاهش داده و گفته است که آزمایش‌های بیشتر نشان می‌دهد که گازها آنقدرها که در ابتدا تصور می‌شد سمی نیستند.

سرمایه گذاران این تصمیم را به رسمیت شناختند، زیرا سهام شرکت صبح روز دوشنبه حدود 33 درصد افزایش یافت و به حدود 28 دلار به ازای هر سهم رسید. این شرکت گفت که بخشی از تسویه حساب تحت پوشش بیمه قرار خواهد گرفت.

وکلای شاکیان از این توافق استقبال کردند.

ساندرا ال. داگان، کلی کی آیورسون و کریستوفر آ: “در نهایت، این توافقات ترکیبی آنچه را که ما در آغاز این دعوا به دنبال دستیابی به آن بودیم انجام می دهد – مسئول دانستن فیلیپس با مراقبت از افرادی که آسیب های جسمی دارند و غرامت برای کسانی که به دستگاه های تنفسی جدید نیاز دارند.” سیگر، وکلای مدافع شاکیان، در بیانیه ای گفت.