شیوع جدید ماربورگ در آفریقا هشدار را در مورد شیوع ویروس مرگبار افزایش می دهد


دو شیوع همزمان ویروس ماربورگ، پسرعموی نزدیک ابولا که می‌تواند 90 درصد از افرادی را که آلوده می‌کند، بکشد، سؤالات مهمی را در مورد رفتار این بیماری‌زای مرموز منتقله از خفاش و تلاش‌های جهانی برای آماده‌سازی برای همه‌گیری‌های احتمالی ایجاد می‌کند.

ماربورگ، یک تب خونریزی‌دهنده، نادر است: از زمان شناسایی ویروس در سال 1967، تنها تعداد انگشت شماری شیوع گزارش شده است. اما افزایش مداوم موارد در آفریقا در سال‌های اخیر زنگ خطر را برانگیخته است.

ماربورگ باعث تب بالا، استفراغ، اسهال و در شدیدترین موارد خونریزی از منافذ می شود. از طریق تماس مستقیم با خون یا سایر مایعات بدن افراد آلوده و با سطوح و موادی مانند لباس های آلوده به این مایعات بین افراد سرایت می کند.

یکی از دو شیوع، در تانزانیا در شرق آفریقا، به نظر می رسد تحت کنترل قرار گرفته و تنها دو نفر در قرنطینه باقی مانده اند. اما در دیگری، در گینه استوایی در ساحل غربی، شیوع ویروس ادامه دارد و سازمان بهداشت جهانی هفته گذشته اعلام کرد که این کشور در گزارش موارد شفاف عمل نمی کند.

هیچ درمان یا واکسنی برای ماربورگ وجود ندارد، اما برخی از کاندیداها وجود دارند که در آزمایش‌های بالینی فاز 1 امیدوارکننده بوده‌اند. با این حال، این نامزدها باید در طغیان‌های فعال آزمایش شوند تا ثابت شود که کار می‌کنند، و تاکنون، هیچ منبع واکسنی برای آزمایش در شیوع‌های کنونی تحویل داده نشده است.

دکتر جان آمواسی، رئیس بخش بهداشت جهانی در دانشگاه علم و فناوری Kwame Nkrumah در غنا که آخرین شیوع بیماری ماربورگ در آن کشور را بررسی کرد، گفت: «لحظه‌ای که همه‌گیری تشخیص داده می‌شود، باید مکانیسمی برای حرکت سریع وجود داشته باشد. سال

او گفت که سازمان جهانی بهداشت و سایرین در واکنش سریع برای کنترل شیوع یک ویروس خوب هستند، اما پاسخ سریع مشابهی برای تحقیقات ندارند. این امر مستلزم ذخیره‌سازی آماده‌ای از کاندیداهای واکسن و محققانی است که مجهز به عملیات بدون اعمال فشار اضافی بر سیستم بهداشتی در حال حاضر مشکل هستند. هیچ کدام در حال حاضر وجود ندارد.

WHO می‌گوید که یک پروتکل تحقیقاتی تهیه کرده است که می‌تواند در این همه‌گیری‌ها و هر فیلوویروس دیگر – خانواده ای که شامل ماربورگ و ابولا می‌شود – اعمال شود و بیش از یک ماه است که برای انجام آزمایش‌ها تلاش می‌کند و برخلاف ساعتی کار می‌کند. .

اگر واکنش شیوع بیماری به خوبی جواب دهد – جداسازی موارد و ردیابی تماس ها – همه گیری به سرعت کنترل می شود، که به نظر می رسد در تانزانیا چنین است. اگر پاسخ به خوبی پیش نرود (مانند گینه استوایی)، ترس از شیوع گسترده و نیاز مضاعف به واکسیناسیون وجود دارد.

هنگامی که شیوع ابولا در اوگاندا در سپتامبر 2022 آغاز شد، سویه‌ای که به سرعت جان خود را از دست داد، گونه‌ای بود که هیچ واکسنی برای آن وجود نداشت، اما، به طور مشابه، یک نامزد قوی منتظر فرصتی برای آزمایش بود. محققان اعلام کردند که قصد دارند آن را در اوگاندا امتحان کنند. اما با رسیدن دوزهای واکسن، شیوع بیماری تمام شد.

شیوع در گینه استوایی و تانزانیا اولین بار است که در هر دو کشور گزارش شده است. شیوع این بیماری در گینه استوایی در ژانویه آغاز شد. دولت مرگ 9 نفر را با بیماری ویروسی تایید شده ماربورگ و مرگ 20 نفر دیگر مرتبط با موارد تایید شده را گزارش کرده است که مورد آزمایش قرار نگرفته اند اما موارد احتمالی در نظر گرفته می شوند.

دولت گینه استوایی اطلاعات محدودی در مورد شیوع این بیماری منتشر کرده است و WHO گفته است که احتمالاً زنجیره های انتقال شناسایی نشده ای وجود دارد و همه موارد شناخته شده ارتباط واضحی با یکدیگر ندارند که نشان دهنده گسترش گسترده تر از آنچه قبلاً تصور می شد را نشان می دهد.

دکتر تدروس آدهانوم گبریسوس، مدیر آژانس هفته گذشته گفت: «سازمان جهانی بهداشت از موارد اضافی آگاه است و ما از دولت خواسته‌ایم که این موارد را به طور رسمی به WHO گزارش کند.

شیوع این بیماری در تانزانیا برای اولین بار در ماه مارس گزارش شد. پنج نفر مبتلا به عفونت های تایید شده ماربورگ در آنجا جان باختند، از جمله یک کارمند مراقبت های بهداشتی.

به مدت دو هفته هیچ مورد جدیدی در تانزانیا گزارش نشده است، اما دوره کمون ماربورگ 21 روز است، بنابراین شیوع این بیماری فعال در نظر گرفته می شود.

خری عیسی، مدیر صلیب سرخ تانزانیا برای پاسخ به بیماری ویروسی ماربورگ، در یک مصاحبه تلفنی از منطقه کاگرا که این بیماری در آن شیوع یافت، گفت: «این قسمت سخت است، مردم در انزوا هستند و در طول روز منتظرند.

WHO گفت که هر دو شیوع خطرات منطقه ای دارند: گینه استوایی دارای مرزهای متخلخل با کامرون و گابن است و تاکنون موارد ابتلا در مناطق پراکنده جغرافیایی این کشور ظاهر شده است. در تانزانیا، منطقه کاگرا با اوگاندا، رواندا و بوروندی مرزهای شلوغی دارد.

این همه‌گیری‌ها در سال گذشته در غنا و سال قبل در گینه دنبال می‌شوند – تغییری قابل توجه نسبت به موارد پراکنده در سال‌های گذشته. دکتر آمواسی گفت که ردیابی بهتر احتمالاً به افزایش موارد کمک می کند. او گفت که به عنوان بخشی از پاسخ به همه‌گیری کووید-19، هر کشور آفریقایی ظرفیت آزمایش PCR و نظارت بر بیماری‌های عفونی خود را بهبود بخشیده است، که به این معنی است که ماربورگ بیشتر در حال تشخیص است.

دکتر آمواسی گفت، اما این نشان می‌دهد که ممکن است از لحاظ تاریخی، ویروس بیشتر از آنچه تصور می‌شد در بین انسان‌ها در گردش بوده باشد، و روشی که آن افراد را بیمار می‌کند ممکن است با آنچه که تصور می‌شد متفاوت باشد.

دکتر نانسی سالیوان، مدیر آزمایشگاه‌های ملی بیماری‌های عفونی نوظهور در دانشگاه بوستون، گفت که او معتقد است تغییرات آب و هوا و روشی که رفتار انسان و حیوان را تغییر می‌دهد، باعث افزایش واقعی موارد می‌شود. او گفت: “ما در حال ضربه زدن به مخازن” این ویروس هستیم.

دکتر سالیوان زمانی که با مؤسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی کار می‌کرد، نامزد واکسن ماربورگ را طراحی کرد. این آزمایش ایمنی و پاسخ ایمنی را در یک آزمایش بالینی فاز 1 نشان داد و مؤسسه واکسن سابین، یک سازمان غیرانتفاعی مستقر در واشنگتن که توسعه جهانی واکسن را ترویج می‌کند، روند آزمایش را ادامه می‌دهد.

مؤسسه سابین گفت که 600 دوز از واکسن ها را در ویال ها و آماده استفاده دارد و برای ذخیره نهایی 8000 تا پایان امسال برنامه ریزی کرده است. دکتر سالیوان گفت 600 دوز برای شروع کارآزمایی واکسیناسیون حلقه ای برای افراد در معرض خطر در تانزانیا و گینه استوایی کافی است.

اما WHO هنوز جزئیات عملیاتی آزمایشی این یا سه نامزد دیگر واکسن را اعلام نکرده است. انتقال دوزها به داخل کشور تنها یک چالش است. یک کارآزمایی به یک محقق اصلی از کشور شیوع بیماری، توافقات قانونی با سازندگان واکسن و تأیید نظارتی نیاز دارد. گینه استوایی دارای یک دولت غیرشفاف است که برای بیش از 30 سال تحت کنترل رئیس جمهور تئودورو اوبیانگ نگئما امباسوگو و خانواده اش بوده است.

دکتر آمواسی گفت که بدون منابع متعهد و پروتکل‌های آزمایشی از پیش تأیید شده، شیوع فیلوویروس با پیشرفت اندکی در مداخلاتی که می‌تواند آنها را متوقف کند، ادامه خواهد یافت.