سازندگان واکسن کووید پیش‌پرداخت واکسن‌های لغو شده را برای کشورهای فقیر نگه داشتند


با کاهش تقاضای جهانی برای واکسن‌های کووید-19، برنامه‌ای که مسئول واکسیناسیون فقرای جهان است، فوراً در حال مذاکره برای تلاش برای خروج از معاملات خود با شرکت‌های دارویی برای واکسنی‌هایی است که دیگر نیازی ندارد.

بر اساس اسناد محرمانه ای که نیویورک تایمز به دست آورده است، شرکت های دارویی تاکنون از بازپرداخت 1.4 میلیارد دلار پیش پرداخت برای دوزهای لغو شده خودداری کرده اند.

Gavi، سازمان بین‌المللی ایمن‌سازی که این واکسن‌ها را به نمایندگی از برنامه جهانی واکسیناسیون کووید، Covax خریداری کرد، به طور عمومی در مورد هزینه‌های لغو سفارشات صحبت نکرده است. اما اسناد مالی گاوی نشان می دهد که این سازمان در تلاش بوده است تا خسارت مالی را از بین ببرد. اگر نتواند با یک شرکت دیگر، جانسون و جانسون، به توافق مطلوب تری دست یابد، ممکن است مجبور به پرداخت بیشتر باشد.

Gavi یک سازمان غیردولتی مستقر در ژنو است که از بودجه اهداکنندگان از جمله دولت ایالات متحده و بنیاد بیل و ملیندا گیتس برای ارائه واکسیناسیون دوران کودکی به کشورهای کم درآمد استفاده می کند. در اوایل بیماری همه گیر، متهم به خرید واکسن کووید برای کشورهای در حال توسعه – مجهز به یکی از بزرگترین بسیج های مالی بشردوستانه – شد و مذاکره با سازندگان واکسن را آغاز کرد.

آن مذاکرات در ابتدا بد پیش رفت. این شرکت‌ها در ابتدا سازمان را از بازار خارج کردند و کشورهای پردرآمدی را در اولویت قرار دادند که می‌توانستند برای قفل کردن اولین دوزها هزینه بیشتری بپردازند. Gavi در نهایت با 9 تولید کننده به توافق رسید.

اما تا اواخر سال 2021 به کشورهای در حال توسعه به میزان قابل توجهی رسید. در زمانی که Gavi جریان ثابتی از عرضه داشت، تقاضا شروع به کاهش کرده بود: کشورهایی با سیستم‌های بهداشتی ضعیف برای ارائه آن تلاش کردند و تسلط بر نوع خفیف تر Omicron انگیزه افراد را برای واکسینه شدن کاهش داد. اکنون کوواکس از هدف سازمان بهداشت جهانی برای واکسینه کردن 70 درصد جمعیت هر کشور فاصله زیادی دارد.

سازندگان واکسن بیش از 13 میلیارد دلار از واکسن هایی که از طریق Covax توزیع شده اند، به دست آورده اند. طبق قراردادها، شرکت‌ها موظف نیستند پیش‌پرداخت‌هایی را که گاوی به آنها داده است، به واکسن‌هایی که در نهایت لغو شده‌اند، بازگردانند.

اما با توجه به اینکه Gavi چند دوز واکسن را لغو کرده است، برخی از کارشناسان بهداشت عمومی از اقدامات این شرکت ها انتقاد کردند.

توماس فریدن، مدیر اجرایی سازمان غیرانتفاعی بهداشت جهانی Resolve to Save Lives و مدیر سابق مراکز ایالات متحده گفت که تولیدکنندگان واکسن کووید “مسئولیت ویژه ای دارند” زیرا محصولات آنها یک کالای اجتماعی است و بیشتر آنها با بودجه عمومی توسعه یافته اند. کنترل و پیشگیری از بیماری.

او گفت: «این پول زیادی است که می تواند فواید زیادی داشته باشد.

وی افزود که سایر برنامه‌های بزرگ بهداشت جهانی بودجه‌ای تقریباً برابر با مبلغی که سازندگان واکسن دارند، دارند. او گفت: “کل تلاش برای ریشه کنی فلج اطفال حدود 1 میلیارد دلار در سال هزینه دارد و این یک زیرساخت بزرگ است.”

این اسناد نشان می‌دهد که Gavi با Moderna، موسسه سرم هند و چندین تولیدکننده چینی برای لغو دوزهای غیرضروری به توافق رسیده و 700 میلیون دلار پیش‌پرداخت را تسلیم کرده است.

یک شرکت دارویی دیگر به نام Novavax از بازپرداخت 700 میلیون دلار دیگر به عنوان پیش پرداخت برای شات هایی که هرگز تحویل نداده است خودداری می کند.

گاوی و جانسون و جانسون هستند در یک مناقشه تلخ بر سر پرداخت برای شات هایی که Gavi ماه ها پیش به شرکت گفته بود نیازی ندارد، اما به هر حال شرکت تولید می کرد، گرفتار شد. جانسون و جانسون اکنون از Gavi می‌خواهد مبلغی اضافی و نامشخص برای آنها بپردازد.

گاوی با فایزر رابطه عرضه غیر مستقیم داشت. دولت بایدن یک میلیارد شات از آن خرید تا از طریق کوواکس اهدا کند. ایالات متحده سال گذشته قرارداد خود با این شرکت را اصلاح کرد و سفارش 400 میلیون دوز را به گزینه های آینده تبدیل کرد. این شرکت گفت که هیچ هزینه ای برای تغییر سفارش دریافت نکرده است.

شروط معاملات گاوی به دلیل اینکه با شرکت های خصوصی بود مخفی نگه داشته می شد. هیچ حسابداری عمومی از میزان درآمد شرکت های دارویی از واکسن های لغو شده وجود ندارد.

این اسناد می‌گویند که تولیدکنندگان مجموعاً 13.8 میلیارد دلار از واکسن‌هایی که از طریق Covax توزیع می‌شد، درآمد کسب کردند. اکنون تقریباً 1.9 میلیارد دوز به 146 کشور ارسال شده است. بیش از نیمی به طور مستقیم توسط Gavi خریداری شد و بقیه توسط کشورهای پردرآمد اهدا شد.

طبق اسناد، تسویه حساب های گاوی با مدرنا و سرم در نظر گرفته شد که سازندگان قبلاً هزینه هایی مانند مواد اولیه را متحمل شده بودند.

در توافقی برای لغو بیش از 200 میلیون دوز در اواخر سال گذشته، Gavi موافقت کرد که به مدرنا اجازه دهد پیش پرداختی را که پرداخت کرده بود حفظ کند. در عوض، Gavi از پرداخت هر گونه پرداخت اضافی برای دوزها آزاد شد، به این معنی که طبق اسناد، آنها با هزینه ای «به میزان قابل توجهی کمتر از حد انتظار» لغو شدند. مدرنا همچنین اعتباری به ارزش 58 میلیون دلار برای محصولات آینده Gavi صادر کرد که تا سال 2030 خوب است.

Gavi همچنین امتیازاتی برای خروج از قرارداد خود با موسسه سرم هند داد. Gavi 145 میلیون دوز را با اجازه به شرکت برای نگه داشتن پولی که Gavi از قبل پرداخت کرده بود، لغو کرد تا هزینه موادی که قبلا تهیه شده بود را پوشش دهد. سرم همچنین یک یادداشت اعتباری با مبلغ نامعلومی به Gavi داد که سازمان می تواند از آن برای تهیه بسیاری از ایمن سازی های معمولی که هر ساله از سرم خریداری می کند استفاده کند.

Moderna و Serum از اظهار نظر در مورد شرایط خودداری کردند.

Gavi و Johnson & Johnson بر سر 150 میلیون دوز واکسن کووید که Gavi سفارش داده بود اما ماه‌ها در تلاش برای لغو آن است، اختلاف نظر دارند.

Gavi انتظار داشت که سهم قابل توجهی از این دوزها تا پایان سال 2021 توزیع شود، اما جانسون و جانسون تا آن زمان کمتر از 4 میلیون دوز را تحویل داده بود. (قرارداد گاوی با این شرکت مستلزم آن نبود که تحویل را در آن مهلت به پایان برساند.) زمانی که شرکت در نهایت آماده بود تحویل سال گذشته خود را افزایش دهد، تقاضا به شدت کاهش یافته بود.

طبق اسناد، مدیران Gavi تا اواسط سال 2022 به این شرکت هشدار دادند که به این دوزها نیازی ندارند و از آن درخواست کردند که ساخت شات های جدید برای Covax را متوقف کند.

با این حال، جانسون و جانسون به ساخت عکس‌ها ادامه داد و بر اساس اسناد، به دنبال آن بود که تا اواخر سال 2022 آنها را تحویل دهد. در حال حاضر، همانطور که در قرارداد مقرر شده است، شرکت از Gavi می خواهد که پرداخت اضافی را انجام دهد و واکسن ها را بپذیرد.

Gavi پیشنهاد داده است که اختلاف به میانجیگری برود، اما این اسناد می‌گویند که شرکت «تاکنون از شرکت در مذاکرات معنادار خودداری کرده است». تاریخ انقضای برخی از واکسن های مورد بحث در اواسط سال 2023 است.

جیک سارجنت، سخنگوی جانسون و جانسون، گفت که این شرکت دوزهای سفارش داده شده را در اختیار کوواکس قرار داده و گاوی را در جریان جزئیات تولید قرار داده است.

در مذاکرات با Novavax، Gavi به دنبال بازپرداخت 700 میلیون دلاری است که برای پیش پرداخت برای عکس ها هزینه کرده است.

Gavi انتظار داشت که تحویل Novavax از تابستان 2021 آغاز شود، اما این شرکت تولید واکسن خود را به هم زد. در نتیجه، Gavi به سفارش واکسن‌هایی که در ابتدا رزرو کرده بود، ادامه نداد. Novavax گفت که این نقض قرارداد است و با حفظ 700 میلیون دلار معامله را لغو کرد.

اختلاف حل نشده است. در بیانیه ای، این شرکت اعلام کرد امیدوار است در مورد یک قرارداد جدید برای تامین واکسن خود به Gavi مذاکره کند.

برخی از قراردادهای واکسن که گاوی منعقد کرده بود به طور کامل محقق شد. در یک مورد، AstraZeneca زمانی که هزینه های تولید نهایی کمتر از حد انتظار بود، بازپرداخت Gavi را صادر کرد.

اگر برخی از تولیدکنندگان واکسن تمایلی به مذاکره مجدد در مورد قراردادهای خود با Gavi نداشتند، هزینه های این سازمان می توانست بسیار بیشتر باشد. اسناد نشان می‌دهند که Gavi برای دوزهایی که می‌خواست لغو کند ۲.۳ میلیارد دلار می‌خواست، اما با خروج از این قراردادها ۱.۶ میلیارد دلار صرفه‌جویی کرد.

سخنگوی گاوی، اولی کان، گفت که سازمان هیچ پرداخت جدیدی در رابطه با دوزهای لغو شده انجام نداده است. او گفت که پیش پرداخت های تسلیم شده نشان دهنده کسری از مبلغی است که گاوی برای دوزهای تمام شده پرداخت می کرد.

دکتر ست برکلی، مدیر اجرایی Gavi، از اظهار نظر در مورد این مقاله خودداری کرد. اما در مصاحبه ای در دسامبر در مورد آینده برنامه جهانی واکسیناسیون کووید، او گفت که Gavi کمتر از آنچه در ابتدا برای خرید واکسن برنامه ریزی کرده بود به ازای هر دوز و به طور قابل توجهی کمتر از کشورهای با درآمد بالا برای واکسن های خود پرداخت می کرد.

کمک‌های مالی برای واکسن‌های کووید به طور قابل‌توجهی باعث افزایش بودجه Gavi شد و پیش‌پرداخت‌های از دست رفته برای واکسن‌های لغو شده کووید، کار عادی واکسیناسیون دوران کودکی آن را تهدید نمی‌کند.

قراردادهایی که Gavi سعی کرده است آنها را کوچک کند، در ماه‌های ابتدایی نامشخص همه‌گیری، در برخی موارد قبل از اینکه واکسن‌ها کارآیی نشان دهند، مذاکره شد.

“در یک بیماری همه گیر، من می خواهم در سمت خرید دوزهای زیاد اشتباه کنم، به جای اینکه در مورد نداشتن دوز کافی اشتباه کنم، به ویژه با توجه به این واقعیت که کشورها احساس می کردند در ابتدا دوز کافی وجود نداشت.” دکتر برکلی گفت.

کشورهای ثروتمند، که دوزهای بسیار بیشتر از نیاز خود را سفارش داده اند، سعی کرده اند مازاد خود را در کوواکس تخلیه کنند، که در جذب آنها تلاش کرده است.

Covax تحویل به کشورهای در حال توسعه را در سال 2021 آغاز کرد، اما سرعت اولیه آن بسیار سرد بود. زمانی که برنامه بالاخره واکسن‌هایی داشت، این واکسن‌ها چالش‌هایی را ایجاد کردند که سیستم‌های بهداشتی ضعیف برای مدیریت آن‌ها مجهز نبودند.

برخی از آژانس های بهداشت عمومی که از عرضه نامنظم ناامید شده بودند، کاری برای ایجاد تقاضا برای واکسن انجام ندادند، در حالی که موجی از اطلاعات نادرست مردم را از جستجوی آنها منصرف کرد. کشورهای جنوب صحرای آفریقا همچنان کم‌کم‌ترین منطقه واکسینه شده در جهان است، اما میزان مرگ و میر ناشی از کووید در این منطقه نسبتاً پایین بوده است که باعث کاهش بیشتر علاقه به این واکسن‌ها شده است.

دکتر اندرو مولوا، که بر پاسخ کووید در وزارت بهداشت کنیا نظارت می‌کند، گفت: «ما پیشنهادهای زیادی برای کمک‌های مالی داریم، اما آنها را قبول نمی‌کنیم، زیرا نمی‌خواهیم اعتبار آنها در اینجا منقضی شود. “ما تعجب می کنیم، آیا ما نیاز به خرج کردن پول برای تجویز واکسن کووید-19 در زمانی که تفاوت های آشکار دیگری داریم؟”

گاوی روی انباری از واکسن نشسته است و انتظار دارد میلیون‌ها کمک مالی دیگر از سوی کشورهای پردرآمدی که به دنبال کاهش مازاد عرضه خود هستند، دریافت کند. این سازمان حداکثر تقاضای 450 میلیون دوز را در سال جاری پیش‌بینی می‌کند که نیمی از آنچه Covax در سال 2022 ارسال کرد.