رفتن به نوشته‌ها

کم کاری تیروئید و هر چیزی [ باید/ نباید] بیا بخوریم


با افتادگی لب ها ، از ترازوی دیجیتالی که دوستی برای تولدم برایم آورده بود ، خارج شدم.

من از این مقیاس به خوبی استفاده نکردم تا اینکه مدتی احساس کردم اندازه من در حال افزایش است و احساس سنگینی خاصی داشتم.

و وحشتناک ترین از همه لباسم مناسب نبود.

از طرفی روح و جسمم درد می کند خستگی مداوم او بود. حتی صبح که از خواب بیدار می شوم انگار یک کامیون 18 چرخ از رم عبور می کرد یا انگار تا صبح زمین را بیل می زدم.

جالب بود که زندگی من روبرو بود و نمی دانستم چه چیزی باعث شده است که من اینقدر بی حوصله و بی حال باشم. یک روز خواهرم به من پیشنهاد داد که به دکتر بروم و از او بخواهم تیروئید خود را بررسی کند. البته من باید خشکی ، نفخ و سردی بدنم را به علائم او اضافه کنم.

خواهرم درست از آب حدس زد.

مشکل دقیقاً همین پروانه کوچک است که جلوی گردن ما نشسته است. فریب بچه کوچکی را نخورید که بیش از حد می سوزد تا احساس سلامتی یا شادابی کند یا از آن احساسات خوب محروم است.

اگر دائماً خسته شده اید ، انرژی ندارید و با سایر احساسات متناقض مبارزه می کنید ، باید بیشتر به این پروانه یا تیروئید توجه کنید.

با تیروئید کم کار آشنا شوید

باید بدانیم که غده تیروئید یک سری هورمون ترشح می کند. هورمون های یدوتیرونین (T3) و تیروکسین (T4) محصولات این غده هستند که نقش مهمی در سلامتی ما ایفا می کنند.

متابولیسم و ​​تعادل واکنش های شیمیایی در بدن ما به شدت تحت تأثیر این هورمون ها است. از سوی دیگر ، آنها همچنین در کنترل عملکردهای حیاتی مانند درجه حرارت بدن و ضربان قلب م effectivenessثر هستند. گویی به آنها دستور داده شده زندگی کنند و تسلیم اعضای بدن ما نشوند (1).

اما مواقعی وجود دارد که این غده سست می شود و نمی تواند به اندازه کافی T3 و T4 تولید کند. زمان هایی مانند قرار گرفتن در معرض اختلالات خود ایمنی (سیستم ایمنی بدن آنتی بادی هایی را تولید می کند که به غده تیروئید حمله می کنند) ، قرار گرفتن در معرض پرتودرمانی ، مصرف برخی داروهای خاص و درمان پرکاری تیروئید (اغلب با ید رادیواکتیو یا داروهای ضد تیروئید). هدف آنها عادی سازی عملکرد تیروئید است که می تواند منجر به تولید بیش از حد هورمونهای تیروئید شود) ، فرآیندهای تیروئیدی که تمام یا قسمتی از غده را حذف می کند و بارداری شرایطی هستند که تیروئید را مختل می کنند (2). همانطور که احساس کسالت و بی حالی می کنیم و ما فقط می خواهیم آرامش داشته باشیم.

اما اصلا نترسید.

درست است که کم کاری تیروئید درمان خاصی ندارد ، اما این پروانه کوچک به یک هیولای خطرناک تبدیل نخواهد شد. این بیماری کاملاً قابل کنترل است و زندگی در آرامش بسیار آسان است. کافی است بدانید چگونه با آن برخورد کنید ، چه چیزی بخورید و چه چیزی نخورید.

چگونه رژیم کم کاری تیروئید را جبران کنیم؟

خستگی را کنار بگذارید ، با من همراه باشید تا بایدها و نبایدهای غذاهای تیروئیدی وستون را به شما بگویم. دانستن و برخورد با این موارد می تواند شما را از مصرف هورمون ها و داروهای غیرطبیعی باز دارد.

  • اول از همه ، آب تمیز را روی دستان خود بریزید هیچ رژیم غذایی مشخصی برای کم کاری تیروئید وجود ندارد. رعایت رژیم متعادل برای کاهش عوارض جانبی کافی است. این رژیم متعادل نه تنها مواد مغذی ضروری را در اختیار بدن قرار می دهد ، بلکه از کمبودهای ناشی از کمبود مواد معدنی نیز جلوگیری می کند و سلامت ما را تضمین می کند (3).
  • کالری مورد نیاز بدن خود را به طور هوشمند کنترل کنید. خود را مجبور به کاهش وزن نکنید. اما کنترل وزن و کالری بسیار مهم است (4). زیرا همه می دانیم که اضافه وزن یک اختلال در غده تیروئید است که هورمون های مورد نیاز بدن را مانند گذشته تولید نمی کند.
  • ممکن است لازم باشد کالری را در یک دفترچه یادداشت یا با استفاده از یک برنامه ثبت کنید.
  • اگر فکر می کنید افزایش وزن شما بسیار کند است و لاک پشت شما به جلو حرکت می کند ، کاهش 250 کالری در روز ایده خوبی است. اما اگر می بینید که سریعتر و آشکارتر در حال افزایش وزن هستید ، این کاهش کالری را به 500 کالری در روز افزایش دهید.
  • پروتئین بدون چربی بخورید. برای داشتن رژیم غذایی متعادل ، باید از میزان پروتئین مصرفی روزانه خود آگاه باشید. زیرا پروتئین ها عناصر ضروری و حیاتی را برای بسیاری از عملکردهای بدن فراهم می کنند (5). به همین دلیل است که من می گویم پروتئین بدون چربی بخورید زیرا کالری کمتری دارد و به شما کمک می کند تا کالری مورد نیاز خود را به راحتی کنترل کنید (6).
  • کارشناسان پروتئین هایی مانند ماهی ، صدف ، مرغ ، تخم مرغ ، لبنیات کم چرب و حبوبات را توصیه می کنند.
  • میوه ها و سبزیجات اجزای اصلی رژیم متعادل شما هستند. اطمینان از وجود آن در وعده های غذایی به شما کمک می کند کالری کمتری دریافت کنید در حالی که هنوز مواد مغذی دیگر مانند ویتامین ها ، مواد معدنی و فیبر را تأمین می کنید.
  • غلات کامل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید برای اطمینان از متعادل بودن آن. 100٪ غلات کامل مکمل غذایی کامل برای عادات غذایی شما است. از آنجا که تمام قسمت های غلات کامل با خود دارد ، این باعث می شود که از نظر فیبر ، پروتئین و بسیاری از مواد مغذی دیگر بهتر از دانه های تصفیه شده عمل کند (7).
  • غذاهایی مانند ارزن ، جو دوسر ، نان سبوس دار و برنج قهوه ای غلات کامل محسوب می شوند.
  • میزان مصرف سویا را کاهش دهید.

صحبت های زیادی در مورد خوردن سویا در دوران کم کاری تیروئید وجود دارد. اما هنوز هیچ دلیل محکمی برای حذف کامل آن از رژیم غذایی این افراد وجود ندارد (8). سویا اغلب به عنوان پروتئین جایگزین در نظر گرفته می شود ، بنابراین تجزیه آن دشوار است (9). بنابراین ، بهترین و کافی است که میزان مصرف آن را محدود کنید. غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی سویا هستند و باید با احتیاط مصرف شوند عبارتند از: ناگت مرغ ، سوسیس ، شیر سویا ، شیر سویا ، سس سویا و آجیل (10).

  • تعدادی مواد معدنی وجود دارد که باید در رژیم غذایی خود بگنجانید. دست، سلنیوم و روی سه جزء حیاتی برای عملکرد خوب تیروئید مورد نیاز است.

دست (من) : این ماده معدنی گرانبها نقش مهمی در تولید هورمون های تیروئید دارد. البته کمبود آن می تواند ما را مستعد تنبلی و کم کاری تیروئید کند (11) ، بنابراین توصیه می کنم در صورت کمبود ید ، حتما از نمک های یددار در غذای خود استفاده کنید. یا غذاهای غنی از ید را در وعده های غذایی خود قرار دهید. غذاهایی مانند غذاهای دریایی (ماهی آزاد ، ماهی تن ، میگو) ، محصولات لبنی و تخم مرغ (12).

سلنیوم (Se) این عنصر همچنین باعث فعال شدن هورمون های تیروئید می شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این ماده معدنی ، خواص آنتی اکسیدانی آن است که از غده تیروئید در برابر رادیکال های آزاد محافظت می کند. آجیل ، ماهی تن ، ساردین ، ​​تخم مرغ و لوبیای برزیل همه غذاهای غنی از سلنیوم هستند.

روی (روی) عملکرد روی مشابه سلنیوم است فعال سازی هورمون های تیروئید کمک می کند: روی نیز نقش مهمی در تنظیم TSH دارد. TSH هورمونی است که به غده تیروئید دستور می دهد هورمون های خود را آزاد کند (13).

صدف ، گوشت گاو و مرغ سرشار از روی هستند و هرگز این غذاها را در وعده های غذایی روزانه خود از دست ندهید (14).

بنابراین اجازه دهید نتیجه بگیریم که تخم مرغ را مخلوط کنید (خوب است که از آن استفاده کنید. زیرا زرده تخم مرغ سرشار از ید و سلنیوم و سفیده تخم مرغ سرشار از پروتئین است) ، مرغ ، گوشت گاو ، ماهی ، اکثر میوه ها (از جمله توت ، موز ، پرتقال ، گوجه فرنگی (سبزیجات و اسفناج ، محدود و پخته) ، غلات ، محصولات لبنی و نوشیدنی های بدون کافئین می توانند یک رژیم غذایی کامل و متعادل را تشکیل دهند.

به خاطر داشته باشید که مصرف بیش از حد این سه ماده معدنی می تواند باعث مسمومیت و حتی افزایش آسیب به غده تیروئید شود. بنابراین ، از این مکمل های معدنی بدون نسخه حرفه ای استفاده نکنید. ممکن است روی پارچه بیفتد.

  • بزها ترکیبات مضر ماهی هستند که غده تیروئید را خسته می کنند. در واقع استروژن عملکرد طبیعی غده تیروئید را مختل می کند.

جالب است بدانید که نام این ترکیبات از گواتر گرفته شده است. احتمالاً می دانید که گواتر بزرگ شدن غده تیروئید است. می توان گفت عارضه کم کاری تیروئید است (15).

غذاهای حاوی این ترکیب عبارتند از:

  • سبزیجات خاص مانند کلم ، کلم بروکلی ، کلم پیچ ، کلم پیچ و اسفناج.
  • میوه ها و گیاهان نشاسته ای مانند سیب زمینی شیرین ، هلو و توت فرنگی وجود دارد.
  • غذاهای حاوی سویا

خوب است بدانید که پخت این غذاها ترکیبات گواتر را سرکوب می کند (16). اما در هر صورت ، باید میزان مصرف این مواد را محدود کنید.

  • لطفاً با غذاهای فرآوری شده خداحافظی کنید. زیرا برای مدت طولانی از منوی شما حذف می شود. همه می دانیم که این غذاها کالری بالایی دارند و افزایش وزن را افزایش می دهند.

4 نکته مهم برای کم کاری تیروئید :

  • استراحت کافی را فراموش نکنید. زیرا خواب کمتر از 7 تا 8 ساعت با افزایش چربی شکم ارتباط دارد.
  • تغذیه آگاهانه را تمرین کنید. این بدان معناست که هنگام غذا خوردن به آنچه می خورید توجه کامل داشته باشید. این به شما در کاهش وزن به دلیل مشکلات تیروئید کمک می کند.
  • با یوگا و مدیتیشن استرس خود را از بین ببرید. استرس را از بین می برد و وزن شما را در وضعیت ثبات و سلامت نگه می دارد.
  • می توانید میزان کربوهیدرات خود را به متوسط ​​کاهش دهید. اما به هیچ وجه رژیم کتوژنیک کربوهیدراتهای کم را در رژیم غذایی خود قرار ندهید. زیرا کمبود کربوهیدرات منجر به پایین آمدن سطح هورمون های تیروئید می شود.

من تمام تلاش خود را کردم تا همه اطلاعات و دانش خود را در مورد نحوه زندگی مسالمت آمیز با کم کاری تیروئید با شما در میان بگذارم. اگر تجربه یا اطلاعاتی دارید ، خوشحال می شوم اینجا به شما بگویم تا بتوانیم بیشتر از یکدیگر یاد بگیریم.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *