بهترین زمان مدیتیشن چه وقتی است؟


برای برخی از افراد بهترین زمان مدیتیشن یا مراقبه در هنگام طلوع آفتاب است، در حالی که برخی دیگر معتقدند شب ها و قبل از خواب بهترین فرصت برای تمرکز و انجام مدیتیشن می باشد و آن را ترجیح می دهند.

پیش از هر چیز باید بدانید آنچه که از بهترین زمان مدیتیشن مهم تر است، خود مدیتیشن می باشد. انجام دادن آن در هر زمانی از شبانه روز مفید است. مدیتیشن یکی از سالم ترین و مفید ترین کارهایی است که می توانید برای ذهن و بدن خود انجام دهید. به گفته دانشگاه هاروارد، انجام مدیتیشن به کاهش افسردگی، اضطراب، استرس، درد و التهاب، تقویت سیستم ایمنی و کاهش سرعت پیری کمک می کند.

اما در صورتی که بخواهید از مزایای مدیتیشن بهره مند شوید، زمان انجام آن اهمیت دارد؟ چه زمانی از روز برای انجام این کار بهتر است؟ در ادامه با همراه شوید تا پاسخ متخصصان به این سوالات را مرور کنیم.

نکته:

واقعیت این است که بهترین زمان مدیتیشن وجود ندارد. آنچه که بسیار اهمیت دارد این است که زمان مناسب برای خودتان را پیدا کنید و به آن پایبند باشید و هر روز در آن زمان به انجام مراقبه بپردازید.

بهترین زمان مدیتیشن چه وقتی است؟

بهترین زمان مدیتیشن

همانطور که گفتیم، هیچ ساعت جادویی را نمی توان مشخص کرد که در آن انجام مراقبه بیشترین سود را داشته باشد. بهترین زمان مدیتیشن وقتی است که آن را انجام دهید. به عنوان مثال، برخی از افراد در صبح ها، قبل از آنکه خانواده‌شان بیدار شوند مدیتیشن می کنند. زیرا ممکن است در طول روز نتوانند محیط آرامی پیدا کنند.

از این رو، ممکن است زمانی که برای فردی مناسب است، برای فرد دیگر مناسب نباشد. برنامه ها، ترجیحات و نیازهای هر کس متفاوت است، بنابراین به طور منطقی، بهترین زمان از روز برای مدیتیشن برای هر شخصی می تواند متفاوت باشد.

کلید طلایی این است که زمانی را پیدا کنید که برای شما موثر باشد و سپس به آن پایبند بمانید. به عبارت دیگر، زمان انجام آن خیلی مهم نیست، ثبات است که اهمیت دارد.

متعهد ماندن به یک زمان ثابت برای مدیتیشن باعث می شود این کار به یک برنامه روزانه برای شما تبدیل شود. در نتیجه، نیازی ندارید که به زمان انجام آن فکر کنید و می دانید که همانند مسواک زدن دیگر فعالیت های روزانه‌تان، باید آن را هم سر ساعت خودش انجام دهید.

با توجه به این توضیحات، در ادامه سعی می کنیم روش هایی را برای تعیین بهترین زمان مدیتیشن به شما آموزش دهیم.

بهترین زمان مدیتیشن چه وقتی است؟

بهترین زمان مدیتیشن را خودتان پیدا کنید

ممکن است لازم باشد مدیتیشن را در ساعات مختلف انجام دهید تا ببینید کدام زمان برای شما بهتر است. در ادامه به بررسی جوانب مثبت مدیتیشن در صبح، ظهر، شب و همچنین در لحظات مواجه شدن با استرس و اضطراب خواهیم پرداخت. البته تمام این موارد به صورت احتمالی مطرح شده اند و نمی توان با قطعیت آن ها را تایید کرد.

مدیتیشن صبحگاهی

مدیتیشن در صبح ها می تواند روز شما را بسازد. صبح ها قبل از شروع روز و فعالیت ها، حواس پرتی ها و بسیاری موارد دیگر، انجام مدیتیشن برای بسیاری از مردم آسان تر است.

البته در صورتی که شما آدم سحرخیزی نیستید یا نوزادی دارید که خیلی زود از خواب بیدار می شود و گریه می کند و توجه شما را می طلبد، شاید صبح ها بهترین زمان برای مراقبه شما نباشد. از سوی دیگر، ممکن است دقیقا به همین دلایل لازم باشد که مدیتیشن صبحگاهی را امتحان کنید. حتی چند دقیقه نفس کشیدن قبل از شلوغ شدن زندگی می تواند کنار آمدن با آن لحظات پر تنش را آسان تر کند.

مدیتیشن در ظهر

ظهر می تواند زمان مناسبی برای مکث کردن و انجام چند دقیقه مراقبه ذهنی باشد. بسیاری از افراد در زمان استراحت ناهار در محل کار خود مدیتیشن می کنند تا استرسی را که از صبح تجربه کرده اند رفع کرده و خود را برای ادامه روز آماده کنند.

البته انجام مدیتیشن در محل کار تا حد زیادی به محیط کار شما بستگی دارد. برای مثال، جلسات ناهار غیرمنتظره ممکن است این برنامه را مختل کند یا مجبور باشید به یک ایمیل یا تماس تلفنی پاسخ دهید.

مدیتیشن در شب

مدیتیشن در شب می تواند روشی فوق العاده برای پاکسازی ذهن و بدن از استرس روزانه برای خواب بهتر باشد. بسیاری از افراد هر شب قبل از خواب برای چند دقیقه دراز کشیده و مدیتیشن می‌کنند. این کار می تواند بدن، افکار و احساسات شما را تنظیم کرده و در همان حالت به خواب ببرد.

البته در این مورد هم ممکن است اتفاقات غیرمنتظره ای رخ دهند برنامه مدیتیشن شبانه شما را مختل کنند. ممکن است لازم باشد تا دیر وقت بیدار بمانید و پروژه مربوط به کار خود را انجام دهید یا در مهمانی باشید و نتوانید به موقع مدیتیشن کنید.

مدیتیشن در مواقع استرس و اضطرب

آیا زمانی که دچار استرس، اضطراب یا ناامیدی می شوید، مدیتیشن می تواند کمک کننده باشد؟ همه ما در طول روز حداقل چند بار لحظات پر استرس و تنش را تجربه می کنیم. بسیاری از افراد از مدیتیشن برای مقابله با عوامل استرس زا استفاده می کنند و آن را موثر می دانند.

با این حال، اگر به طور منظم برای مدیتیشن وقت نگذارید، کاری بیهوده انجام داده اید و تاثیری نخواهد داشت. مدیتیشن نیز مانند ورزش کردن باید به طور منظم و در زمان های دقیق انجام شود.

نکته مهم این است که نباید مدیتیشن لحظه ای برای کنترل استرس را جایگزین مدیتیشن دائمی و منظم کنید. همیشه سعی کنید یک بار در روز، بدون توجه به خلق و خویی که در آن لحظه دارید، مدیتیشن کنید.

مدیتیشن و ورزش

شما می توانید مدیتیشن و ورزش را با هم انجام دهید. تحقیقات صابت کرده اند که هر دو فعالیت می توانند به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی کمک کنند.
اما آیا مدیتیشن را باید قبل یا بعد از ورزش کردن انجام دهیم؟ اگرچه پاسخ به این سوال در نهایت به برنامه زندگی شما و آنچه برای شما بهتر است بستگی دارد، ولی مدیتیشن قبل از ورزش یا در حین ورزش می تواند به شما کمک کند تا روی بدن خود تمرکز بهتری داشته باشید.

بهترین زمان مدیتیشن چه وقتی است؟

چگونه مدیتیشن را به یک عادت روزانه تبدیل کنیم؟

مهم نیست چه زمانی از روز را به مدیتیشن اختصاص می دهید، در ادامه نکاتی را با شما در میان خواهیم چذاشت که به کمک آن ها می توانید مدیتیشن را به یک عادت روزانه تبدیل کنید و بتوانید به آن پایبند باشید:

۱. یک هدف واقع بینانه برای خود تعیین کنید

اگر فقط می‌توانید چند دقیقه در روز مدیتیشن کنید، اشکالی ندارد. بهتر است هر روز به مدت حداقل سه دقیقه مراقبه کنید تا اینکه فقط یک بار در ماه اما به مدت یک ساعت این کار را انجام دهید! هرچند حتی انجام دادن آن یک بار در ماه هم بهتر از هرگز انجام ندادن مدیتیشن است.

۲. قدم های کوچک اما پیوسته بردارید

حتی اگر انجام مدیتیشن برای سه دقیقه متوالی دشوار به نظر می رسد، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا زمانی را برای آن در روز پیدا کنید و انجامش دهید. شما می توانید از استراتژی های زیر کمک بگیرید:

  • زنگ هشداری (آلارم) را روی تلفن همراه خود تنظیم کنید و چند زمان مشخص یک دقیقه ای در طول روز را فقط به فکر کردن درباره عملکرد ذهن خود بپردازید.
  • در حین رانندگی، هر جا که چراغ قرمز شد مکث کنید و فقط بر نفس کشیدن خود تمرکز کنید.
  • قبل از پیاده شدن از ماشین در محل کار یا هنگام نشستن جلوی کامپیوتر، مقداری مکث کنید.

اگر اهداف خود را تعیین کنیم و آن ها را اولویت بندی نماییم، همیشه زمانی برای مدیتیشن وجود خواهد داشت.

۳. از اپلیکیشن ها استفاده کنید

شروع و پایبندی به مدیتیشن می تواند دشوار باشد. بنابراین می توانید از برنامه ها و اپلیکیشن های موبایلی کمک بگیرید. این برنامه ها حاوی تمرینات منظمی هستند که شما را در رسیدن به هدف یاری می دهند. به عنوان مثال، اگر تلفن همراه شما اندرویدی است، می توانید بر روی این لینک کلیک کنید و یکی از برنامه های مد نظر خود را نصب نمایید.

منبع: livestrong



منبع