رفتن به نوشته‌ها

ویتامین C ، مزایای آن و مقدار مورد نیاز


اگر ویتامین C کافی در رژیم غذایی خود دریافت نمی کنید ، مکمل های ویتامین C ممکن است به درمان بیماری هایی مانند زوال عقل کمک کند. با این حال ، مطالعات بیشتری برای درک اثرات مکمل ویتامین C بر سلامت سیستم عصبی مورد نیاز است.

ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C

در حالی که ویتامین C دارای مزایای علمی زیادی است ، ادعاهای زیادی نیز دارد که بدون دلیل و بدون شواهد ضعیف ثابت می شود. در اینجا برخی از ادعاهای اثبات نشده در مورد ویتامین C وجود دارد:
از سرماخوردگی جلوگیری می کند
در حالی که به نظر می رسد ویتامین C شدت سرماخوردگی و زمان بهبود را در بزرگسالان 8 درصد و در کودکان 14 درصد کاهش می دهد ، از این امر جلوگیری نمی کند.

خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد
مطالعات کمی دریافت ویتامین C را با کاهش خطر ابتلا به سرطان های متعدد مرتبط کرده است. با این حال ، اکثر مطالعات نشان داده اند که ویتامین C بر خطر سرطان تأثیر نمی گذارد.
از بیماریهای چشمی محافظت می کند
ویتامین C با کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن مرتبط است. با این حال ، مکمل ویتامین C هیچ تاثیری بر روند این بیماری ها ندارد یا ممکن است مضر باشد.

ممکن است مسمومیت با سرب را درمان کند
اگرچه افراد مبتلا به مسمومیت با سرب دارای سطح پایینی از ویتامین C هستند ، اما شواهد قوی از مطالعات انسانی مبنی بر اینکه ویتامین C می تواند مسمومیت با سرب را درمان کند ، وجود ندارد.

به طور کلی ، ویتامین C یک ویتامین محلول در آب است که باید از رژیم غذایی یا مکمل ها دریافت شود. این با بسیاری از مزایای مهم سلامتی مانند افزایش سطح آنتی اکسیدان ، کاهش فشار خون ، محافظت در برابر حملات نقرس ، بهبود جذب آهن ، تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش بیماری های قلبی و خطر زوال عقل همراه است.

آیا مصرف بیش از حد ویتامین C عوارض جانبی ایجاد می کند؟

ویتامین C یک ماده مغذی بسیار مهم است که در بسیاری از میوه ها و سبزیجات به وفور یافت می شود. مصرف کافی این ویتامین برای حفظ سیستم ایمنی بسیار مهم است. همچنین نقش مهمی در بهبود زخم ، تقویت استخوان و عملکرد مغز دارد. جالب اینجاست که برخی ادعا می کنند مکمل های ویتامین C فواید بیشتری نسبت به دریافت این ویتامین از طریق غذا دارند. یکی از رایج ترین دلایل مصرف مکمل ویتامین C.

مصرف بیش از 2000 میلی گرم ویتامین C در روز ممکن است باعث ناراحتی دستگاه گوارش شود ، از جمله علائمی مانند اسهال و حالت تهوع.

از آنجا که ویتامین C جذب آهن را افزایش می دهد ، مصرف بیش از حد آن می تواند برای افرادی که سطح آهن آنها به طور طبیعی بالا است مشکل ایجاد کند.

مصرف بیش از حد ویتامین C ممکن است میزان اگزالات در کلیه ها را افزایش دهد که می تواند منجر به تشکیل سنگ کلیه شود.

چقدر ویتامین C کافی است؟
از آنجا که ویتامین C محلول در آب است و بدن مقادیر زیادی از آن را ظرف چند ساعت پس از مصرف دفع می کند ، مصرف زیاد آن به ندرت مشکلاتی را برای بدن ایجاد می کند. در حقیقت ، تقریبا غیرممکن است که مصرف بیش از حد ویتامین C به یک مشکل تبدیل شود. در افراد سالم ، ویتامین C اضافی به راحتی توسط بدن بیش از مقدار توصیه شده روزانه حذف می شود. به عبارت دیگر ، شما باید 29 پرتقال یا 13 فلفل بخورید تا به حداکثر مجاز برسید.
با این حال ، افراد هنگام مصرف مکمل ها بیشتر در معرض مصرف بیش از حد ویتامین C هستند و در برخی موارد مصرف بیش از حد ویتامین C امکان پذیر است.

به نظر می رسد همه عوارض جانبی ویتامین C از جمله سوء هاضمه و سنگ کلیه هنگامی که افراد آن را در دوزهای بیش از 2000 میلی گرم مصرف می کنند ، رخ می دهد. بنابراین ، از مکمل های ویتامین C استفاده نکنید مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد.

خلاصه
ویتامین C به طور کلی برای اکثر مردم بی خطر است. به خصوص اگر به جای مکمل های غذایی استفاده شود. افرادی که از مکمل های ویتامین C استفاده می کنند در معرض خطر مصرف بیش از حد و عوارض جانبی هستند که شایع ترین آنها علائم گوارشی است. با این حال ، عواقب جدی تری مانند اضافه بار آهن و سنگ کلیه نیز می تواند ناشی از مصرف مقدار زیادی ویتامین C باشد.

مجدا رحمانیان ، عضو انجمن تغذیه ایران
کلینیک لاغری و زیبایی آرمونی

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *