رفتن به نوشته‌ها

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید


با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید

به یاد داشته باشید که بوی بد دهان ناشی از برخی غذاها با خوردن غذاهای دیگر برطرف می شود. در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اتمانی ، متخصص تغذیه در اصفهان با ما همراه باشید تا در مورد علل این مشکل و رفع بوی بد دهان با رژیم غذایی بیشتر صحبت کنیم.

دلایل اصلی بوی بد دهان

عوامل زیادی می توانند باعث بوی بد دهان شوند. پلاک های باکتریایی در دهان و مصرف برخی غذاها از شایع ترین علل این مشکل هستند:

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد دهان غذا را از بین می برد.

صفحه دندانی

دهان یکی از نقاط بدن است که در آن انواع زیادی از میکروب ها وجود دارد. پلاک لایه ای از پوشش باکتریایی در دهان است. عدم مراقبت از دندان ها ، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن و همچنین مصرف غذاها و نوشیدنی های شیرین می تواند باعث ایجاد پلاک باکتریایی شود. این پلاک ها روی دندان ها می نشینند و بسیار چسبناک هستند. با مسواک زدن و نخ دندان کشیدن صحیح می توانید از تشکیل پلاک جلوگیری کنید. متأسفانه ، اگر تعادل باکتریایی در دهان مختل شود ، پلاک دندان می تواند سولفات های زنجیره ای کوتاه ، دی آمین یا اسیدهای چرب تولید کند که می تواند باعث بوی بد دهان شود.
برخی غذاها را بخورید

غذاهای مختلفی می توانند باعث بوی بد دهان شوند که در زیر به آنها اشاره می شود:

سیر و پیاز

سیر و پیاز سرشار از ترکیبات گوگردی هستند و می توانند بوی بد دهان را هم در دهان و هم بعد از آن ، هنگامی که جذب شده و توسط ریه ها دفع می شوند ، ایجاد کنند.

متخصص تغذیه اصفهان بوی بد دهان را با رژیم غذایی از بین ببرید

محصولات لبنی

بسیاری از باکتری هایی که در دهان زندگی می کنند می توانند اسیدهای آمینه موجود در محصولات لبنی را تخمیر کرده و باقی مانده هایی به نام کاداورین یا پوترسید تولید کنند. در نتیجه ، بوی نامطبوعی ایجاد می شود.

کنسرو ماهی

بوی ماهی پوسیده چیزی نیست که نادیده گرفته شود. در طول کنسرو ماهی ، این غذا به تجزیه و تولید “بی آمین” هایی که با تولید بوی بدن مرتبط هستند ، ادامه می دهد.

کربوهیدرات هایی که به سرعت تخمیر می شوند

این نوع کربوهیدرات ها شامل نوعی مولکول کربوهیدرات است که به راحتی توسط باکتری های معمولی در دهان و روده تخمیر می شود و باعث ایجاد گاز ، نفخ ، مشکلات اجابت مزاج و البته بوی بد دهان می شود.

دخانیات و مشروبات الکلی

مصرف مشروبات الکلی شدت بوی بد دهان را افزایش می دهد زیرا اتانول یکی از عوامل کم آبی بدن است ، یعنی بدن را کم آب کرده و همچنین باعث فرار محصولات باکتریایی می شود. سیگار کشیدن نیز نقش دارد و اثرات الکل را افزایش می دهد.

باید چکار کنیم؟

برای از بین بردن بوی بد دهان با غذا ، باید از خوردن برخی از غذاهای ذکر شده در زیر اجتناب کنید. البته باید توجه داشته باشید که نیازی به حذف کامل این غذاها از رژیم غذایی خود ندارید. اما کاهش مصرف آن در جلوگیری از بوی بد دهان مثر خواهد بود.
با تغذیه مناسب با بوی بد دهان مقابله کنید

گاهی اوقات برای از بین بردن بوی بد دهان ، تغییر عادات غذایی و افزایش مصرف آب کافی است. با این حال ، نباید فراموش کنید که نظارت بر سلامت دهان و دندان و مشورت با پزشک نیز ضروری است. به یاد داشته باشید که نوشیدن مقدار زیادی آب برای بدن بسیار مفید و مفید است.

ابتدا دلیل آن را بیابید

اولین قدم برای مقابله با بوی بد دهان شروع درمان علت است. این مشکل ممکن است به دلیل خوردن غذاهایی مانند سیر و پیاز باشد که با اجتناب از مشکل شما برطرف می شود. این مشکل ممکن است به دلیل عدم مصرف کافی آب باشد. در نتیجه می توانید با نوشیدن آب بیشتر از شر خشکی دهان و بوی بد دهان خلاص شوید. گاهی اوقات این مشکل ناشی از مشکلات دندان یا لثه است. در نتیجه ، ابتدا باید ریشه مشکل را پیدا کنید.

از مصرف الکل و دخانیات خودداری کنید

همانطور که گفته شد ، سیگار کشیدن و الکل علائم بوی بد دهان را تشدید می کند. اگر سیگاری هستید ، باید عادت خود را ترک کنید تا نه تنها بوی بد دهان را از بین ببرید بلکه گامی مهم در جهت سلامتی بردارید.

بیش از 3 وعده غذا در روز نخورید

هرچه تعداد وعده های غذایی بیشتر باشد ، تعادل pH در دهان بیشتر بر هم می خورد. در نتیجه زمان بیشتری برای تغذیه باکتری ها در نظر گرفته می شود و احتمال تجمع بقایای مواد غذایی در کنار دندان و گوشه دهان افزایش می یابد. علاوه بر این ، بیشتر میان وعده ها شیرین و البته خوش طعم و مطلوب برای باکتری های دهان هستند. بنابراین ، توصیه می شود از عادت داشتن همیشه میان وعده در دهان خود اجتناب کنید.

بهداشت دهان را رعایت کنید و دهان خود را با روغن نارگیل بشویید

نتایج برخی از مطالعات نشان می دهد که مسواک زدن برای بوی بد دهان بسیار مهم است. علاوه بر این ، توصیه می شود که دهان خود را روزانه با روغن نارگیل بعد از مسواک زدن شستشو دهید. روغن نارگیل سرشار از اسید لوریک است. این ترکیب دارای اثرات مفیدی در برابر انواع عوامل بیماری زای دهان است. برای این کار ، پس از مسواک زدن دندان ها ، 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل را به مدت 5 تا 10 دقیقه غرغره کرده و سپس دهان خود را بشویید. حتی اگر صبور باشید ، می توانید این روغن را به مدت 20 دقیقه در دهان خود قرار دهید و در نهایت روغن را تف کنید.
کمی سبزیجات پیدا کنید

جویدن سبزیجاتی مانند جعفری ، نعناع ، میخک ، رازیانه ، بابونه ، رزماری ، مریم گلی و حتی هل بوی بد غذا را از بین می برد.

مکمل هایی برای مقابله با بوی بد دهان

فلز روی: نتایج چندین مطالعه نشان داده است که مکمل روی ترکیبات سولفات را به گازهای بی بو تبدیل می کند.

پروبیوتیک: به طور کلی ، استرپتوکوکوس سالیواریوس باید در دهان افراد سالم غالب باشد. با این حال ، در افرادی که بوی بد دهان دارند ، سطح این باکتری ها پایین است و حتی برخی از آنها این باکتری ها را ندارند. به همین دلیل ، پروبیوتیک ها در از بین بردن و کاهش بوی بد دهان مثر هستند.


دکتر رضا آتمانی می تواند با ارائه روشهای اساسی تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمنانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

غذاهای دودی پرخطر

اهمیت غذاهای گرم و سرد

6 راه برای دریافت امگا 3

گوشت بخورید یا نخورید



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *