رفتن به نوشته‌ها

روغن MCT روغن MCT چیست؟


MCT نوعی چربی اشباع شده است که طی آن طول مولکولهای کربن آن کاهش می یابد تا به راحتی جذب بدن شود و همانطور که از نامش پیداست بر طول زنجیره کربن تأکید می کند.

روغن ها بر اساس تعداد کربن های سری خود تقسیم می شوند. روغن های کربن بالا بین 13 تا 21 اتم کربن در مولکول های خود دارند ، در حالی که MCT ها بین 6 تا 12 اتم کربن در ساختار خود دارند.

کتوژنیک تغذیه - روغن MCT چیست؟

فرایند هضم چربی ها با شکستن پیوندهای زنجیره ای کربن مولکول های چربی انجام می شود و هرچه این مولکول های چربی بیشتر بمانند ، فرآیند هضم برای بدن دشوارتر می شود. در نتیجه ، به دلیل این واقعیت که MCT ها خود دارای زنجیره های کربنی کوتاه تری هستند ، به سادگی با زبان ساده هضم می شوند ، یا در واقع برای بدن راحت تر هضم می شوند و به راحتی می توانند به بسته های انرژی در بدن تبدیل شوند.

mctoilsportsresearch 1024x683 2 - روغن MCT چیست؟

خواص درمانی روغن MCT

آرایش:
نرم کننده ، مرطوب کننده ، احیا کننده ، تقویت کننده ، محافظت کننده ، پاک کننده ، ضد پیری ، ضد آکنه

پزشکی:
ضد میکروبی ، ضد التهابی ، آنتی اکسیدانی ، تنظیم کننده ، هضم کمک کننده ، کاهش وزن

مزایای روغن MCT در رژیم کتو

1- این مکمل به طرق مختلف باعث کاهش وزن می شود:

روغن MCT دو نوع هورمون (پپتید YY و لپتین) ترشح می کند که احساس سیری بدن را افزایش می دهد
این ممکن است بهتر از روغن نارگیل باشد تا شما را سیر کند. یک مطالعه نشان داد افرادی که دو قاشق غذاخوری روغن MCT را به عنوان صبحانه مصرف کردند ، نسبت به افرادی که روغن نارگیل مصرف کردند ، ناهار کمتری مصرف کردند.
همان مطالعه همچنین افزایش تری گلیسیرید و گلوکز را با روغن MCT نشان داد که ممکن است بر احساس سیری نیز تأثیر بگذارد.
علاوه بر این ، مصرف روغن MCT به طور قابل توجهی وزن بدن و دور کمر را کاهش داده است. محققان حتی گزارش داده اند که می تواند به جلوگیری از چاقی کمک کند.

تغذیه کتوژنیک - روغن MCT چیست؟

2- منبع مستقیم تولید انرژی:

روغن MCT یک سوخت عالی است زیرا بدن شما سریعتر از گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCTs) که کلسیم بیشتری در زنجیره چربی خود دارند ، MCT ها را جذب می کند.
MCT ها مستقیماً از روده ها به کبد منتقل می شوند و مانند سایر چربی های زنجیره ای نیازی به صفرا ندارند.
چربی به عنوان سوخت یا چربی بدن در کبد ذخیره می شود.
از آنجا که MCT ها به راحتی بدون شکستن سلول های خود معرفی می شوند ، می توانند به عنوان منبع فوری انرژی مورد استفاده قرار گیرند.

3- اسید لاکتیک را در ورزشکاران کاهش می دهد و شدت چربی سوزی را افزایش می دهد:

افزایش سطح لاکتات در حین ورزش می تواند عملکرد ورزشی منفی داشته باشد.
جالب اینجاست که MCT ممکن است به کاهش سطح لاکتات کمک کند. علاوه بر این ، این مطالعه نشان داد که مصرف روغن MCT قبل از ورزش ممکن است به شما در مصرف انرژی به جای کربوهیدرات کمک کند.
اگرچه MCT می تواند چربی سوزی را در حین ورزش افزایش دهد ، اما نتایج آزمایش مخلوط می شود تا ببیند آیا روغن MCT می تواند به شما در ورزش بهتر کمک کند.

4- کلسترول را کاهش داده و از بیماری های قلبی جلوگیری می کند:

بیماری قلبی یک مشکل فزاینده است.
از جمله عواملی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهند عبارتند از: کلسترول بالا ، فشار خون بالا ، عفونت ها ، اضافه وزن و سیگار کشیدن.
نشان داده شده است که روغن MCT از کاهش وزن و چربی پشتیبانی می کند. این به نوبه خود ممکن است به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک کند.

5. قند خون و دیابت را کنترل می کند:

اکثر افراد مبتلا به دیابت نوع 2 دارای اضافه وزن یا چاقی هستند که کنترل دیابت را در دست می گیرد. با این حال ، نشان داده شده است که MCT ها ذخیره چربی را کاهش داده و چربی سوزی را افزایش می دهند.

6- همچنین تولید کننده کتون است:

کتونها متابولیسم بدن را افزایش داده و باعث چربی سوزی می شوند.

076f6d08 7457 4a0e ba5a 3b388d09c838 2 - روغن MCT چیست؟

4 نوع اصلی MCT وجود دارد:

نوع 6 کربن – نوع 8 کربن – نوع 10 کربن – نوع 12 کربن

هرچه زنجیره کربن یا به عبارت دیگر تعداد کربن ها در چهار حالت بالا کوتاهتر باشد ، جذب روغن برای بدن راحت تر است.

چقدر باید از MCT برای تولید کتوز استفاده کرد؟

ابتدا یک قاشق چایخوری یا کمتر به رژیم غذایی خود اضافه کنید ، با مقدار کمتری شروع کنید و بسته به احساسی که دارید میزان مصرف چربی خود را به آرامی افزایش دهید. اگر واکنش خوبی نشان می دهید ، روزانه تا 1 قاشق غذاخوری کار کنید.

عوارض جانبی روغن MCT چیست؟

مصرف بیش از حد روغن ممکن است عوارضی مانند سوء هاضمه ، اسهال ، استفراغ ، تحریک پذیری و حالت تهوع ایجاد کند. سعی کنید این روغن را با غذا مصرف کنید تا از عوارض جانبی آن جلوگیری کنید و به یاد داشته باشید که با دوز کمتر شروع کنید و سپس اگر دوست دارید به تدریج آن را افزایش دهید.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *