رفتن به نوشته‌ها

راهنمای کوچکی برای خیساندن و جوانه زدن در خانه


نمی دانید همه چیز در مورد خیساندن و جوانه چیست؟ در اینجا راهنمای کوچکی در مورد چگونگی و نحوه تهیه دانه ها ، غلات و حبوبات به این روش در راحتی آشپزخانه شما آورده شده است.

اگر به جوانه فکر می کنید ، اولین چیزی که به ذهن شما می رسد ممکن است تعداد انگشت شماری از گیاهان برگ سبز با ساقه های سفید باشد که اغلب در بسیاری از ساندویچ فروشی ها به عنوان گزینه اصلی استفاده می شود. و شما اشتباه نمی کنید!

جوانه ها یک سبزی کوچک مغذی هستند که می توان به طرق مختلف از آن لذت برد. می توانید آنها را در بسیاری از فروشگاه ها پیدا کنید ، اما می توانید آنها را در خانه تهیه کنید.

در اینجا اصول اولیه خیساندن و جوانه زدن برای شروع کار آمده است!

جوانه چیست؟

جوانه ها بذرهای جوانه زده (یا گیاهان جوان) هستند ، بنابراین جوانه زدن روند رشد آنها است.

همه اینها بدان معنی است که دانه شلیک شده است. این شبیه گیاه فعلی است که از ساقه خود جوانه جدیدی می روید ، با این تفاوت که شما از دانه اولیه شروع می کنید. برخی از نمونه های تجاری رایج عبارتند از جوانه یونجه ، جوانه لوبیا و گندم.

دانه ها ، غلات و حبوبات برای جوانه زنی بهتر عمل می کنند. شما می توانید این کار را در خانه در چند مرحله ساده انجام دهید ، که شامل فرآیند خیساندن برای تشویق بذر ، غلات یا حبوبات به جوانه زنی است.

اما ابتدا ممکن است این سوال برای شما پیش آید که چرا جوانه ها برای شما مفید هستند.

فواید خیساندن و جوانه زدن

مزایای اصلی خیساندن و جوانه زدن این است که می تواند فراهمی زیستی و قابلیت هضم مواد مغذی را افزایش دهد.

حبوبات ، آجیل و دانه ها حاوی ترکیباتی هستند که می توانند با جذب سایر مواد مغذی موجود در گیاه به ویژه مواد معدنی مانند کلسیم ، مس ، آهن ، منیزیم و روی رقابت کنند. برخی از این مواد مغذی شامل اسید فیتیک (یا فیتات) ، اسید اگزالیک (یا اگزالات) و لکتین ها هستند.

نشان داده شده است که خیساندن میزان مواد مغذی برخی حبوبات و دانه ها را کاهش می دهد ، اما میزان آن بستگی به نوع آن دارد. به عنوان مثال ، یک مطالعه مقایسه ای در سال 2018 نشان داد خیساندن دانه های سویا و سایر لوبیاهای معمولی در آب مقطر قبل از پختن آنها میزان اگزالات و لکتین را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد ، اما هیچ تاثیری بر اسید فیتیک ندارد.

یک مطالعه در سال 2019 نشان داد که پرورش نخود و نخود فرنگی در مقیاس صنعتی باعث کاهش سطح فیتات بدون تاثیر قابل توجهی بر کیفیت تغذیه آنها می شود. اما مطالعه دیگری نشان داد که عدس نه تنها مواد مغذی خود را از دست می دهد ، بلکه پس از جوانه زنی محتوای آمینو اسید و آنتی اکسیدان نیز به دست می آورد. همچنین نشان داده شده است که آرد برنج کامل اسید فیتیک را از دست می دهد ، اما پس از جوانه زنی آنتی اکسیدان می یابد. فراهمی زیستی آهن برای برخی از آردهای غلات کامل نیز ممکن است پس از جوانه زنی افزایش یابد.

علاوه بر این ، برخی از دانه های جوانه زده حاوی پروتئین بیشتری نسبت به همتایان بدون خروجی خود بودند. یک مطالعه در سال 2017 نشان داد که اسیدهای آمینه ضروری پس از جوانه زنی گندم ، برنج قهوه ای و دانه های تریتیکال به میزان قابل توجهی افزایش یافته است.

حتی محصولات تجاری مانند توفو و شیر سویا تهیه شده از دانه های سویا جوانه زده نشان داده اند که حاوی پروتئین بسیار بیشتری و مواد مغذی بسیار کمتری نسبت به نمونه های غیر پرورشی خود هستند.

از نظر قابلیت هضم ، دانه های جوانه زده نیز می توانند در دسترس بودن فیبر را افزایش دهند. یک مطالعه قدیمی نشان داد که جوانه زدن حبوبات به مدت 5 روز فیبر آن را 133 درصد افزایش می دهد. جوانه زدن غلات همچنین ممکن است محتوای گلوتن آنها را کاهش دهد ، که ممکن است هضم آنها برای افرادی که حساسیت به گلوتن دارند آسان تر شود.

به خاطر داشته باشید که مواد مغذی در زمانی که حبوبات به شکل خام و پخته نباشند در بالاترین حد خود قرار دارند … و من کسی را نمی شناسم که از کاسه بزرگی از حبوبات پخته به عنوان بخشی از رژیم غذایی خود لذت ببرد. با این حال ، خیساندن و جوانه زدن می تواند مواد مغذی را کاهش داده و فراهمی زیستی سایر مواد مغذی را در گیاه بهبود بخشد.

نحوه پرورش جوانه در خانه

آماده جوانه زدن در آشپزخانه خود هستید؟ در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

ابتدا برخی از تجهیزات مناسب جوانه زنی را تهیه کنید. این می تواند یک “شیشه پف” رسمی باشد ، که دارای یک درب تهویه و شاید حتی یک نگهدارنده است. این همچنین می تواند به معنای یک شیشه سنگ تراشی با درب پخش شده باشد ، درب را که داخل آن قرار داده اید ، یا یک تکه پارچه توری که با یک نوار لاستیکی محکم شده است ، اگر دانه های کوچکی دارید. همه آنها یک هدف را ارائه می دهند و هیچ راه اشتباهی برای انجام آن وجود ندارد (تا زمانی که شما ایمنی غذا را تمرین می کنید).

برای خیساندن و جوانه:

  1. با حبوبات خام مانند نخود ، لوبیا ، غلات یا دانه ها شروع کنید. هرچه آن را تازه تر بیابید ، احتمالاً نتیجه بهتری خواهید داشت. معمولاً می توانید کیسه های لوبیا خشک (یا غلات یا دانه ها) را در بخش عمده یا راهروهای ماکارونی و محصولات کنسرو شده در اکثر فروشگاه های مواد غذایی پیدا کنید.
  2. دانه ها را خوب بشویید و در یک شیشه تمیز و استریل قرار دهید. آن را با آب تصفیه شده که 2-3 اینچ از آن بالا می رود بپوشانید. روی شیشه را با قسمت مورد نظر خود بپوشانید.
  3. حبوبات را روی پیشخوان بگذارید تا یک شب در حالت عمودی یا حدود 8 ساعت خیس بخورد.
  4. در صورت تمایل می توانید لوبیا یا غلات خیس شده را بپزید. اگر می خواهید از آنها جوانه بزنید ، آنها را خشک کنید ، آبکشی کنید و دوباره آبکش کنید. سپس شیشه را وارونه نگه دارید تا هرگونه رطوبت اضافی از آن خارج شود ، مانند داخل یک ظرف کوچک که مایعات را جذب می کند. هنگامی که ریزش آن متوقف شد ، شیشه را عمودی بچرخانید زیرا نمی خواهید دانه ها کاملاً خشک شوند. بهتر است آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.
  5. هر 8-12 ساعت با آب تازه فیلتر شده شستشو داده و بشویید. باید ظرف چند روز جوانه بزند. شستشو و خشک شدن را مانند قبل ادامه دهید ، تا زمانی که طول آن به حدود 1-2 اینچ برسد.
  6. وقتی جوانه ها آماده شدند ، برای آخرین بار آبکشی و آبکشی کنید. سپس به ظرف دربسته منتقل کرده و 5-7 روز در یخچال نگهداری کنید. هرچه سریعتر از آن استفاده کنید ، تازه تر می شود!

جوانه ها را می توان به شکل فعلی خورد ، به سالاد اضافه کرد ، به عنوان ساندویچ یا پرکننده استفاده کرد ، یا حتی به غذاهای گرم مانند سوپ ، املت یا کیک ها اضافه شد.

اقدامات ایمنی مواد غذایی

در سال های اخیر ، جوانه ها از سوی سازمان غذا و داروی آمریکا به عنوان غذاهای پرخطر طبقه بندی شده اند. این به این دلیل است که آنها سابقه ایجاد بیماری های منتقله از راه غذا در ایالات متحده ، از جمله سالمونلا و اشرشیاکلی در واقع ، طبق اعلام مراکز کنترل و پیشگیری از بیماریها (CDC) ، بین سالهای 2013-2017 ، 12 شیوع بیماری ناشی از خوردن جوانه توسط افراد رخ داده است.

چرا اینطور است؟ تعدادی فرصت برای آلودگی جوانه ها در طول فرایند جوانه زنی وجود دارد. به عنوان مثال ، جوانه های تجاری کاشته شده در مزارع بزرگ می توانند با آب آبیاری ، کود ، حیات وحش یا شیوه های غیر بهداشتی کارگران مزرعه آلوده شوند. همچنین ممکن است در طول حمل و نقل در معرض میکروب ها قرار گیرند. در خانه رشد می کند ، خطرات مشابه اعمال می شود. جوانه ها می توانند توسط سطوح و تجهیزات غیر استریل شده ، دست های کثیف یا حیوانات خانگی در خانه شما آلوده شوند.

علاوه بر این ، محیط ایده آل برای رشد – دمای اتاق با رطوبت زیاد – همچنین محیط ایده آل برای رشد میکروارگانیسم ها است.

برای کمک به کاهش خطر آلودگی:

  • فقط جوانه هایی را که در یخچال نگهداری می شوند بخرید
  • اطمینان حاصل کنید که جوانه های خریداری شده فاقد هرگونه ماده چسبنده ، کپک زننده ، ملایم یا بوی عجیب هستند
  • هنگام رشد در داخل خانه ، دستان خود را کاملاً بشویید ، سطوح را ضد عفونی کنید و همه ظروف و ظروف آشپزخانه را از قبل استریل کنید.
  • جوانه ها را در ظروف تمیز در دمای 40 درجه فارنهایت یا کمتر در یخچال نگهداری کنید
  • قبل از خوردن جوانه ها ، آنها را مستقیماً زیر آب سرد سرد بشویید

برای افراد معمولی سالم ، فواید خوردن جوانه از این خطرات بیشتر است. با این حال ، اگر شما باردار هستید یا در گروه های خطرناک تری قرار می گیرید ، مانند افراد مسن یا افراد دارای نقص ایمنی ، بهتر است از خوردن جوانه ها ، به ویژه خام خودداری کنید.

5 غذاها و فعالیتهای معمولاً ناسالم در دوران بارداری >>

روشهای کوتاه خیساندن و جوانه زدن

آیا زمان (یا تمایل) برای پرورش جوانه های خود را در خانه ندارید؟ مشکلی نیست!

تعدادی از محصولات موجود است که قبلاً رشد کرده یا از حبوبات و غلات جوانه زده به عنوان ماده اصلی استفاده می کنند و مزایای تغذیه ای یکسانی را در عین راحتی بیشتر ارائه می دهند.

برخی از مارک های مورد علاقه من که محصولات پفکی مانند نان ، ماکارونی ، شیرینی و غلات تولید می کنند عبارتند از:

خواه بخواهید محصولات از قبل جوانه زده بخرید یا محصولات خود را توسعه دهید ، امیدوارم این کار مکان مناسبی را برای شروع به شما ارائه دهد. با رعایت نکات ایمنی غذا ، می توانید انواع جوانه ها را به راحتی در آشپزخانه خود پرورش دهید – و از بهبود تغذیه و قابلیت هضم آن ها لذت ببرید!

وزن: آیا قبلاً خیساندن و/یا پخش حبوبات را امتحان کرده اید؟ هر نکته ای را که دارید در نظرات به اشتراک بگذارید!

برای راهنمایی بیشتر در مورد نحوه تغذیه ، برخی از این پست ها را بررسی کنید:

– ویتنی

اگر از این پست الهام گرفته اید ، حتماً یک عکس بگیرید و #WITSKITCH را تگ کنید – دیدن را دوست داشته باشید!

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *