رفتن به نوشته‌ها

رابطه بین تغذیه و خلق و خو


رابطه تغذیه و خلق و خوی با یکدیگر چیست؟

رابطه بین تغذیه و خلق و خو یکی از موضوعات جذاب و پیچیده در رژیم درمانی است که هنوز مورد بحث قرار نگرفته است. رابطه بین تغذیه و الگوی رژیم غذایی با خلق و خو و عملکرد مغز از دیرباز مورد توجه بوده است ، اما بیشتر نتایج در این زمینه از تحقیقات تجربی بر روی حیوانات آزمایشگاهی به دست آمده است و داده های انسانی بسیار کمی در مدت زمان کوتاه در دسترس است.

ما طبق روال خود حال و هوا را اضافه کردیم. روحیه افراد را ایجاد می کند. که مانند برخی از شرایط روانی ، تعریف روشنی ندارند. مانند هوش و دانش که تعریف روشنی ندارد. خلق و خوی مظهر ارتباط است. هر کس می تواند خود را بیان کند ؛ به عنوان مثال ، افرادی که تحت استرس هستند پرخاشگر هستند. گرایش به پرخاشگری در برخی از کودکان و بزرگسالان نشان دهنده تغییرات چشمگیری است که می تواند در روانشناسی افراد ایجاد شود.

موضوعی که مورد بحث قرار گرفت ، در عین جذابیت و پیچیدگی ، رابطه بین تغذیه و خلق و خو است که با وجود پیچیدگی ، هزینه کمتری دارد. و بحث و ارزیابی کمتر ، و اساس نظریه این رابطه از آنجا نشأت گرفته است. انتقال دهنده های عصبی مغزی یا انتقال دهنده های عصبی شیمیایی از مواد مغذی تولید می شوند. و تغییر در مقدار مواد مغذی داده شده به رژیم غذایی. این می تواند سطح مغز این ناقل های شیمیایی ، از جمله سروتونین و استیل کولین را تغییر دهد.

نقش برخی عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز

از سوی دیگر ، نقش برخی عناصر غیر مغذی در عملکرد مغز مانند تمرکز و حافظه کوتاه مدت مورد توجه قرار گرفته است. اینها شامل متیل گزانتین ها هستند که شامل کافئین و تئوفیلین و تئوبرومین هستند که به ترتیب در قهوه ، چای و کاکائو یافت می شوند و می توانند تمرکز و هوشیاری را افزایش دهند. این بر نوع تغذیه ، نحوه غذا خوردن و نوع رژیم غذایی تأثیر می گذارد.
تحقیقات زیادی در مورد حیوانات در این زمینه انجام شده است و به دلایل اخلاقی و پیچیدگی های انسانی ، نتایج کمی در مورد تحقیقات انسانی در دسترس است. به همین دلیل ، برخی از بحث هایی که می توان مطرح کرد ، تعمیم نتایج مطالعات روی حیوانات به انسان است. نمی توان به طور قطعی تعیین کرد. در عین حال ، مراکز عصبی انسان بسیار توسعه یافته و پیچیده تر هستند. مراکز مختلفی در این زمینه دخیل هستند.

رابطه تغذیه و خلق و خو |  رژیم درمانی اصفهان

تاثیر کربوهیدرات ها بر رفتار انسان

کربوهیدراتها سروتونین عصبی را در مغز تولید می کنند. عملکرد آن تنظیم خواب ، افزایش روحیه و رفع افسردگی است و با خوردن کربوهیدرات یا به اصطلاح شیرینی ، احساس آرامش و رضایت در افراد ایجاد می شود. که این احساسات گاهی بیشتر است ؛ مخصوصاً وقتی غذاهای شیرین دارای چربی زیادی باشند.
نشان داده شده است که خوردن غذاهای کربوهیدرات دار باعث انتقال سروتونین شیمیایی در مغز می شود. سپس فرد احساس خوشبختی می کند. از طرف دیگر ، کیفیت و عمق خواب نیز با سروتونین افزایش می یابد.

چرا علیرغم تاثیرات مثبت شیرینی بر انسان ، بسیاری از مردم از خوردن شیرینی طفره می روند و تمایل به شور و ترش شدن دارند؟

بسیاری از افراد رژیم می گیرند و در این رژیم داوطلبانه شیرینی ها را از بین می برند. زیرا آنها معتقدند خوردن شیرینی باعث چاقی می شود ، در حالی که تاریخ تکامل انسان نشان می دهد. مردم علاقه زیادی به شیرینی و هنگام خوردن آن دارند. احساس خوبی دارم و بیمار نمی شوم ؛ برعکس ، هنگام برخورد با یک گیاه ناشناخته که ترش یا تلخ بود ، احساس ناراحتی می کردند و احساس راحتی نمی کردند.

در نیمه دوم چرخه قاعدگی زنان ، افراد مبتلا به پرخوری عصبی و افسردگی فصلی نیز تمایل به خوردن شیرینی دارند. چربی ها علاوه بر شیرینی ، در بهبود خلق و خو و رفتار نیز نقش دارند. اما روند کار آنها با شیرینی متفاوت است. حامل مواد شیمیایی که پس از خوردن چربی در مغز آزاد می شوند از خانواده مواد افیونی هستند. این مواد شیمیایی مغز مشابه تریاک عمل می کنند و در کاهش درد نقش دارند. اما در مورد شکلات ، نتایج نشان می دهد که پس از خوردن شکلات ، ترکیبی به نام فنیل اتیل آمین در مغز تولید می شود. که باعث ایجاد حس شادی در انسان می شود و این پدیده در زنان به دلیل تغییرات طبیعی در ترشح هورمون های جنسی (به ویژه پروژسترون) در نیمه دوم چرخه قاعدگی بیشتر نمایان می شود.

تأثیر گیاه خواری و خوردن گوشت بر رفتار افراد

آندروژن ها در گوشت تجمع می یابند و گوسفند حاوی استروژن و برخی ترکیبات شیمیایی است که به خوراک دام می رسد. این غذاها حاوی هورمون هایی هستند که در بدن باقی می مانند و مطالعات نشان می دهد افرادی که از غذاهای گیاهی استفاده می کنند شرایط ملایم تری دارند ، شاید یکی از دلایل این روند افزودنی ها و مواد شیمیایی موجود در خوراک و بسته بندی حیوانات باشد. خلق و خوی.
تحقیقات نشان داده است که غلظت روی خون در افراد مبتلا به افسردگی مانند افراد سالم است. از سوی دیگر ، مطالعه ای که روی دانشجویان دختر در دانشگاه اهواس انجام شد ، نشان داد که میزان مصرف روی در رژیم غذایی افراد مبتلا به افسردگی تقریباً نصف افراد سالم است.

متأسفانه جوانان و نوجوانان امروزی تمایل زیادی به خوردن غذاهای ناخواسته دارند. شاید شما نتوانید سیاه و سفید به نظر برسید. او قاطعانه امتناع کرد یا مشکلی را تأیید کرد. بعید است که آموزش در این زمینه موفقیت آمیز باشد. زیرا این غذاها جذاب هستند. و تجارت از آن حمایت می کند. اما این توصیه علمی و دوستانه است. از این فست فودها در حد اعتدال استفاده کنید. به عنوان مثال ، ماهانه یا هفتگی ، نه به طور منظم و روزانه ، و اینکه جوانان به سراغ مواد طبیعی میوه و سبزیجات رفته و همچنین مایعات بیشتری مصرف می کنند. ما ایرانی ها در گذشته عادت های خوبی داشتیم و مهمانان از لیموناد لذت می بردند. متأسفانه ، آنها در حال حاضر با نوشابه ها و آب میوه های تجاری و مضر جایگزین می شوند.


بیشتر بدانید : آنتی اکسیدان ها و نحوه عملکرد آنها


تغذیه متعادل تر ، متعادل و متنوع تر بود. البته ، ماشین گوشت ، که یکی از شگفت انگیزترین و پیچیده ترین دستاوردهای خداوند است ، حتی بهتر کار می کند.
وی به تحولات صنعت غذا اشاره کرد که ایرانیان را از سنت های ما بیگانه کرده است. پیشرفت در صنایع غذایی ، گسترش ارتباطات بین کشورها و ملت ها و رشد تماس های فرامرزی باعث تغییر در عادات غذایی افراد در یک جامعه شده است. متأسفانه ما ایرانی ها از سنت های زیادی پیروی می کنیم. همچنین دیگر هیچ سفره ای به یاد ماندنی و سنتی وجود ندارد. و تمایل به غذاهای بی ارزش ، چیپس و پنیر که مملو از چربی های اشباع شده و فاقد مواد مغذی هستند. فقط معده را پر می کند و طعم را نوازش می کند ، افزایش یافته است.

کمبود ویتامین B ، که برخی از آنها سوخت بدن ، مغز و اعصاب را تأمین می کند. اگر آنها جبران نشوند ، محرک های عصبی به طور طبیعی رخ می دهند. به عنوان مثال ، اگر ویتامین B به بدن نرسد. در نتیجه ، سنتز پروتئین مختل می شود و پروتئین کافی به بدن نمی رسد. در نتیجه ، سیستم ایمنی نمی تواند به درستی در برابر عوامل بیماری زا واکنش نشان دهد ، که طبیعتاً سیستمی است که باید از مزایای سلامتی افراد محافظت کند. او گیج می شود و به جای حمله به دشمن ، بدن خود را مورد حمله قرار می دهد.

عدم مصرف مواد حاوی آهن و کم خونی می تواند منجر به کسالت ، پرخاشگری و عدم تحمل شود.


دکتر.. ردا آتمانی

رژیم درمانی اصفهان


دکتر رضا اطامی با ارائه روشهای اولیه تغذیه و میزان و روش غذا خوردن می تواند نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمنانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


مطالب پیشنهادی:

مصرف هندوانه و چاقی

مصرف زیاد گوشت قرمز ممنوع است

راهکارهای کنترل گرسنگی

راهنمای خرید لبنیات

منابع غذایی آنتی اکسیدان ها



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *