رفتن به نوشته‌ها

دکتر متخصص تغذیه توصیه های غذایی انوشه برای روزه داران


از آنجا که روزه با پرهیز از کارهای بد روح آنها را صیقل می دهد ، ترکیب این اعمال و پرهیز از غذای بد به سلامت جسم و روح کمک می کند.

میزان متابولیسم بدن در ماه مبارک رمضان کاهش می یابد. یک رژیم غذایی که کمی کمتر از رژیم معمول باشد برای حفظ سلامت فرد و تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت های روزانه کافی است.

با نزدیک شدن به آخرین ساعات روز و زمان صبحانه ، قند خون نیز به آرامی کاهش می یابد. بنابراین ، هنگام صرف صبحانه ، باید سعی کنید این نیاز فوری بدن به گلوکز (قند) را برطرف کنید ، به ویژه در مورد مغز و سلول های عصبی. بهتر است در وعده صبحانه غذای کمتری بخورید و از پرخوری و خوردن انواع غذاهای چرب و شیرین خودداری کنید.

2-3 و نیم خرما به یک لیوان آب میوه و یک بشقاب یا سوپ مناسب ترین غذاها برای صبحانه است. خرما و آب میوه ها از جمله بهترین موادی هستند که نیاز بدن به گلوکز را برآورده می کنند ، بنابراین ما از خوردن قندهای ساده مانند شکر ، شیرینی ، بامیه ، آب میوه و سایر موارد خودداری می کنیم.

در برخی موارد ، به دلیل فشار گرسنگی ، برخی از افراد هنگام صبحانه بیش از حد غذا می خورند. این باعث سوء هاضمه ، نفخ ، سوزش سر دل و سنگینی معده می شود. بنابراین ، توصیه می شود به آرامی غذا بخورید و خوب بجوید. همچنین خوردن یک تکه میوه بعد از صبحانه خوب است.

2-3 ساعت بعد از صبحانه ، وقت شام است. شام همچنین می تواند یک میان وعده باشد اما شامل همه گروه های غذایی مانند نان ، غلات ، گوشت ، پروتئین و محصولات لبنی است. توصیه می شود بعد از شام یک یا دو میوه بخورید.

صبح ها از غذاهای سنگین ، حجیم ، پرچرب ، شور و تند پرهیز کنید. خوردن سبزیجات و سالاد هنگام سحر توصیه می شود ، حلیم می تواند غذای خوبی برای سحر باشد.

بین افطار و سحر مقدار زیادی آب بنوشید تا بدن شما در طول روز دچار کم آبی نشود. کافئین موجود در چای ، قهوه و نوشابه های کولا باعث کم آبی بدن می شود زیرا ادرارآور است. بنابراین مصرف سحر را تا آنجا که ممکن است کاهش دهید.

هنگام خوردن صبحانه از خوردن غذاهای شیرین و شیرین خودداری کنید. این مواد با تحریک ترشح انسولین ، جذب گلوکز را در خون افزایش داده و بر این اساس ، قند خون را در ساعات اولیه روز کاهش می دهند. کربوهیدرات های پیچیده (نان ، برنج ، سیب زمینی ، نخود فرنگی ، ذرت و …) این اثر را ندارند و بیشتر برای مصرف سحر مناسب هستند. مصرف سبزیجات و سالاد را افزایش دهید. انجام تمرینات سبک در طول روز یا بعد از صبحانه توصیه می شود.

زنان باردار ، شیرده و کودکان ، بیماران مبتلا به دیابت ، بیماریهای قلبی عروقی و سایر بیماران نباید روزه بگیرند ، در این زمینه با پزشک مشورت کنند و در صورت موافقت پزشک با تغییر داروهای آنها.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *