رفتن به نوشته‌ها

در مورد شاخص قند خون چه می دانید؟


از شاخص قند خون (شاخص قند خون) غذاها چه می دانید؟

شاخص قند خون کلمه ای است که در رابطه با غذاها استفاده می شود ، یعنی خوردن مقدار مشخص (100 گرم) از هر غذا (به عنوان مثال حبوبات ، میوه ها ، نان و غیره) و سپس اندازه گیری قند خون و مقایسه این عدد. با افزایش قند خون پس از خوردن 100 گرم گلوکز یا نان سفید (غذای مرجع). این شاخص به صورت درصد بیان می شود. غذاهای بر اساس شاخص قند خون به سه دسته مواد غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین تقسیم می شوند و در این قسمت از وب سایت دکتر رضا اطمینانانی متخصص تغذیه در اصفهان قصد داریم توضیحاتی در مورد شاخص قند خون ارائه دهیم به

برای افراد مبتلا به دیابت ، انتخاب غذاهایی که قند کمی دارند همیشه در اولویت بوده است ، در حالی که افراد دیگر انواع غذاهای شیرین (به صورت پنهان یا آشکار در غذاها) به میزان لازم مصرف می کنند. مطالعات نشان می دهد که خوردن بیش از حد شکر می تواند منجر به پرخوری شود. این یک نوع استرس التهابی را برای بدن افزایش می دهد. و در دراز مدت می تواند در ایجاد بیماریهای مزمن مانند فشار خون بالا ، دیابت ، چربی خون و حتی چاقی شکمی مثر باشد. شکر موجود در غذا به دو نوع اصلی ساده و پیچیده تقسیم می شود.


مطالب پیشنهادی:

با رژیم غذایی بوی بد دهان را از بین ببرید


از غذاهای ساده شیرین می تواند عسل و آب میوه (انگور ، خرما و غیره) یا غذاهای تهیه شده از شکر (به عنوان مثال نوشابه ، شیرینی ، بیسکویت) و از غذاهای پیچیده شیرین می تواند میوه ، آجیل یا برخی غذاهای حاوی نشاسته باشد. (به عنوان مثال سیب زمینی) حبوبات ، ماکارونی ، ماکارونی ، نان و غیره). لازم به ذکر است که افزایش بیش از حد نیاز به قندهای پیچیده همچنین می تواند قند خون را افزایش داده ، منجر به التهاب شود و در ایجاد بیماریهای فوق مثر باشد. ترکیبات حاوی قندها و نشاسته های پیچیده به دلیل وجود ویتامین ها و مواد معدنی در ارتقای سلامت مثر هستند. به همین دلیل ، باید به میزان مناسب برای هر فرد دریافت شود. علاوه بر این ، هنگام تهیه و مصرف این غذاها باید مراقب باشید تا باعث افزایش نامناسب قند خون نشود.

عوامل م responsثر بر پاسخ قند خون به رژیم غذایی

عوامل متعددی بر پاسخ قند خون غذاها تأثیر می گذارد. این عوامل عبارتند از “محتوای کربوهیدرات داغ ، نوع قند (گلوکز ، فروکتوز ، ساکاروز ، لاکتوز و غیره) ، ماهیت نشاسته (آمیلوز ، آمیلوپکتین ، نشاسته مقاوم) ، نوع و مدت زمان پخت ، فرآیندهای انجام شده روی غذا و ذرات اندازه غذا. شکل غذا و همچنین غلظت گلوکز خون ناشتا و شدت عدم تحمل گلوکز است. “به عنوان یک قاعده کلی ، افزایش زمان پخت ، خرد کردن ، کوبیدن ، جوشاندن و سپس تخمیر و خشک کردن غذا ، دسترسی به مواد قندی در غذاها را افزایش می دهد.

به عنوان مثال ، سیب زمینی جزء موادی است که بسیاری از مردم به طور روزانه از آن استفاده می کنند. اغلب با روشهای دیگر پخت و پز تهیه می شود. قند خواهد داشت. روش معمول پخت ماکارونی در کشور ما این است که آن را بجوشانید و سپس روی آتش بگذارید تا تخمیر شود ، به طوری که نشاسته موجود در آن شانس بیشتری برای افزایش قندهای ساده داشته باشد. نوشیدنی ها ، آب میوه ها و آب میوه ها به دلیل میزان سیالیت و از بین رفتن بافت سخت گیاهی (فیبر) در آب میوه ، قند بیشتری نسبت به میوه های تازه یا خشک دارند و در نتیجه جذب سریعتر این قندها انجام می شود. قند خون را افزایش می دهد.

شاخص قند خون میوه ها

شاخص قند خون میوه ها نیز متفاوت است. به عنوان مثال ، هندوانه و انگور شیرین دارای شاخص گلیسمی بالا هستند ، در حالی که گیلاس دارای شاخص گلیسمی پایین تری است. از غذاهایی استفاده کنید که نیاز به جویدن بیشتری دارند. (سیب های تازه را با پوست و پوست رنده شده مقایسه کنید.) همچنین ، لوبیا بخورید (به عنوان گروهی از غذاها هر چند دارای نشاسته فراوان با فیبر هستند). آنها مقدار زیادی شکر تولید نمی کنند. مصرف این نوع غذا در کنار غذاهای نشاسته ای می تواند راه خوبی برای کاهش بار قند در بدن باشد.

شاخص قند خون متخصص تغذیه اصفهان

سطح قند در خون

بار گلیسمیک مفهوم جدیدتری از شاخص گلیسمی است.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که میزان قند خون در کنترل قند خون مهمتر از شاخص قند خون است و محققان این یافته را به مفهوم کمیت و کیفیت مصرف کربوهیدرات در بار قند خون نسبت می دهند. مصرف کربوهیدرات سپس منبع دریافت کربوهیدرات در رژیم غذایی را در نظر بگیرید که افراد ، به ویژه بیماران دیابتی ، به عنوان بخشی ضروری از وعده های غذایی و میان وعده های خود انتخاب می کنند. یک واحد کربوهیدرات مبنای محاسبه کربوهیدراتهای رژیم غذایی است که بر اساس آن هر وعده غذاهای کربوهیدرات دار ، صرف نظر از منبع آنها ، حاوی 15 گرم کربوهیدرات است.

نان ، نشاسته ، سبزیجات ، میوه ها و محصولات لبنی به عنوان غذاهای کربوهیدرات دار شناخته می شوند ، اما گوشت و چربی ها از این قاعده مستثنی هستند. با توجه به کمیت و کیفیت کربوهیدراتهای مصرف شده در رژیم غذایی همه افراد ، به ویژه افراد مبتلا به دیابت و در معرض خطر ابتلا به دیابت ، لازم است با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.


دکتر رضا آتمانی می تواند با ارائه روش های اولیه تغذیه و میزان و روش غذا خوردن ، نقش مهمی در دستیابی به سلامت جسمی و روحی ایفا کند.

برای مشاهده صفحه اینستاگرام دکتر رضا آتمنانی ، متخصص تغذیه و رژیم درمانی اصفهان کلیک کنید.


دکتر.. ردا آتمانی

رژیم درمانی اصفهان


مطالب پیشنهادی:

کاهش وزن نامناسب و پوکی استخوان

چربی شکم را با 5 ماده مغذی کاهش دهید

خمیر ترش یا جوش شیرین

تفاوت جوش شیرین و بیکینگ پودر



منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *