به طور جدی، اکنون زمان آن است که از بوسیدن پرندگان بیمار خودداری کنید


نیویورکی ها، مراقب باشید: اگر با پرنده یا حیوانی برخورد کردید که بیمار، مرده یا رفتار عجیبی دارد، خود و حیوانات خانگی خود را در فاصله ایمن نگه دارید. بر اساس یک مطالعه جدید، ویروس آنفولانزای پرندگان، H5N1، حداقل در بخش کوچکی از پرندگان شهر نیویورک وجود دارد.

با توجه به اینکه H5N1 اکنون بر پرندگان مهاجر، طیف گسترده ای از حیوانات وحشی، طیور و از ماه گذشته بر گاوهای شیری تأثیر می گذارد، این یافته کاملاً تعجب آور نیست. با این حال، کشف آن در شهر یادآور ناخوشایندی است که فضاهای شهری مستثنی نیستند.

فلوریان کرامر، متخصص آنفولانزا در دانشکده پزشکی Icahn در کوه سینا در نیویورک که این مطالعه را که هفته گذشته به صورت آنلاین منتشر شد، گفت: مردم به طور کلی بیماری های مشترک بین انسان و دام را با محیط های روستایی، مزارع یا طبیعت مرتبط می دانند.

اما شهر نیویورک دارای فضاهای سبز و آب‌های زیادی است که توسط پرندگان مهاجر و محلی مورد استفاده قرار می‌گیرند، او گفت: “در شهرها یک رابط گسترده بین حیوانات وحشی و انسان وجود دارد.”

او افزود: “هیچ دلیلی برای وحشت وجود ندارد، اما خوب است که از آن آگاه باشید.”

هفته گذشته، مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی هشدار داد که مراقب علائم عفونت آنفولانزای پرندگان باشند. تاکنون تنها دو آمریکایی به ویروس H5N1 مبتلا شده اند، یکی در سال 2022 و دیگری در اوایل این ماه.

این ویروس باعث شیوع گسترده در راسو و روباه شده و هزاران پستاندار دریایی را به ویژه در آمریکای جنوبی از بین برده است. دانشمندان ویروس را در مسیرهای مهاجرت و توقفگاه ها، در میان پرندگان وحشی در مناطق روستایی و عملیات مرغداری تجاری و اخیراً در میان گاوهای مزارع لبنی ردیابی کرده اند.

سیما لاکداوالا، ویروس شناس در دانشگاه اموری، گفت: اما در حال حاضر، ویروس “همه جا وجود دارد”. من تعجب می کنم اگر در هر محیط شهری که وارد آن می شوید، درصد کمی از H5 را پیدا نکنید.

او افزود: «این یک درس مهم برای همه شهرهای بزرگ است.

پرندگان مهاجر و گونه های دیگر در فضاهای سبز شهری و تالاب ها زندگی می کنند، جایی که ممکن است با لاشخورهایی مانند سنجاب ها، حیوانات خانگی و حتی مردم مواجه شوند. گربه ها و سگ ها به ویروس آنفولانزای پرندگان حساس هستند و می توانند آن را از پرندگان آلوده، مدفوع آنها یا آب آلوده به دست آورند.

ریتا مک ماهون، مدیر و یکی از بنیانگذاران صندوق غیرانتفاعی پرندگان وحشی، یک مرکز توانبخشی حیات وحش در شهر نیویورک، می گوید: «مردم فکر نمی کنند که حیات وحش زیادی در شهر نیویورک وجود داشته باشد، اما ما واقعاً کاملاً ثروتمند هستیم.

مطالعه جدید محصول ابتکار شکارچیان ویروس شهر نیویورک است که با همکاری مرکز توانبخشی، دانشمندان کوه سینا، اعضای جامعه و یک سازمان توسعه علمی انجام شده است. این شامل دانش‌آموزان دبیرستانی می‌شود که اعضای گروه‌های اقلیت هستند که کمتر در علم حضور دارند.

از ژانویه 2022 تا نوامبر 2023، محققان نمونه هایی از گونه های پرندگان از اردک های وحشی و غازها گرفته تا پرندگان ساحلی و شکارچیان جمع آوری کردند. برخی از پرندگان قبلا مرده بودند. برخی دیگر علائم عصبی نشان دادند و کشته شدند.

در میان تقریباً 1900 نمونه از حیوانات، آنها نسخه‌هایی از H5N1 را در شش گونه، در چهار گونه یافتند: غازهای کانادایی در برانکس و کوئینز. یک شاهین دم قرمز در نزدیکی بزرگراه اصلی در کوئینز. یک غاز کانادایی و یک شاهین شاهین در بروکلین؛ و یک مرغ در منهتن بالا.

محققان از یافتن این ویروس در غازها و شکارچیان کانادایی تعجب نکردند، اما آنها نوشتند: “دریافت نمونه هایی از مرغی که در پارک مارکوس گاروی یافت شده بود تا حدودی غیرمنتظره بود.”

این تیم از زمان پایان مطالعه دو پرنده آلوده دیگر را پیدا کرده است. دکتر کرامر گفت: “انتظار من این است که با ادامه جستجو، موارد بیشتری را پیدا کنیم.” او گفت که تعداد کم پرندگان آلوده کشف شده تاکنون ممکن است نتیجه آزمایشی باشد که محققان استفاده کردند که مقادیر کمی ویروس را شناسایی نمی کند.

دکتر لاکداوالا جنبه علمی شهروندی این پروژه را به عنوان راهی برای جمع آوری نمونه های بیشتر از آنچه که فقط از طریق نظارت رسمی امکان پذیر است ستایش کرد و در عین حال به مردم در مورد استفاده ایمن از نمونه ها آموزش داد.

او با اشاره به آژانس‌های فدرال که معمولاً چنین نظارتی را انجام می‌دهند، گفت: «USDA نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد، CDC نمی‌تواند همه کارها را انجام دهد. ما واقعاً باید شبکه‌های گسترده‌تری داشته باشیم تا بتوانیم تصویری بهتر از اتفاقات و ویروس‌ها داشته باشیم.»

وی گفت: در عین حال ساکنان باید مسئولیت پذیر باشند و به پرنده مرده دست نزنند. اداره بهداشت شهر نیویورک به ساکنان توصیه می کند که پرندگان و حیواناتی را که مریض، مرده یا عجیب رفتار می کنند با شماره 311 گزارش دهند.

هر سال حدود 9000 نفر حیوانات وحشی زخمی – از پرندگان آوازخوان و کبوتر گرفته تا سنجاب ها و اپوسوم ها – را به مرکز توانبخشی صندوق پرندگان وحشی می آورند. بعضیا اشک میریزن خانم مک ماهون گفت، دیگران “با بوسیدن یک غاز مریض می آیند، فکر می کنند که کمکش می کند.”

او گفت، اما اکنون، نیویورکی ها باید با دیدن پرنده یا حیوانی مجروح یا بیمار، احتیاط بیشتری داشته باشند.

خانم مک ماهون گفت: “این بدان معنا نیست که آنها نمی توانند آن را نجات دهند و به ما بیاورند.” اما مردم باید دستکش بپوشند، حیوان را بپیچند و سایر اقدامات احتیاطی را انجام دهند.

و او گفت: “بوسیدن ممنوع”. “محبت فیزیکی مستقیم برای حیوان مزیتی ندارد.”