جهش های جدیدی در ویروس آنفولانزای پرندگان شناسایی شد


بر اساس یک مطالعه جدید، ویروس آنفولانزای پرندگان که در سراسر مزارع لبنیات در ایالت های مختلف گسترده است، ده ها جهش جدید به دست آورده است، از جمله جهش هایی که ممکن است آن را در انتشار بین گونه ها ماهرتر کند و کمتر مستعد ابتلا به داروهای ضد ویروسی باشد.

هیچ یک از جهش ها به تنهایی دلیلی برای هشدار نیست. کارشناسان گفتند، اما آنها بر این احتمال تاکید می کنند که با ادامه شیوع، ویروس ممکن است به گونه ای تکامل یابد که به آن امکان می دهد به راحتی بین مردم پخش شود.

ریچارد وبی، متخصص آنفولانزا در بیمارستان تحقیقاتی کودکان سنت جود، که در این کار دخالتی نداشت، گفت: «آنفلوآنزا همیشه جهش می‌یابد – این همان چیزی است که آنفولانزا انجام می‌دهد.

دکتر وبی گفت: «کلید واقعی این خواهد بود که شاهد شیوع بیشتر برخی از این جهش ها باشیم. “این سطح خطر را افزایش می دهد.”

این ویروس که H5N1 نام دارد، گاوها را در حداقل 36 گله در 9 ایالت آلوده کرده است، و این نگرانی را ایجاد می کند که شیر می تواند عفونی باشد – نگرانی هایی که اکنون تا حد زیادی از بین رفته است – و این خطر را برجسته می کند که بسیاری از ویروس ها ممکن است در میان گونه ها در مزارع شلوغ بپرند.

این مطالعه در روز چهارشنبه به صورت آنلاین منتشر شد و مورد بازبینی همتایان قرار نگرفت. این یکی از اولین کسانی است که جزئیات تحقیقات وزارت کشاورزی را ارائه می دهد که تاکنون عمدتاً مبهم بوده است و کارشناسان خارج از دولت را ناامید کرده است.

محققان دریافتند که شیوع این بیماری به احتمال زیاد حدود چهار ماه قبل از تایید آن در اواخر ماه مارس آغاز شد و به طور نامشخصی در گاوهایی که علائم قابل مشاهده ای نداشتند گسترش یافت. این زمان با تخمین های حاصل از تجزیه و تحلیل ژنتیکی توسط دانشمندان دیگر سازگار است.

نویسندگان گفتند که ویروس در برخی از گله‌های شیری بدون هیچ ارتباط شناخته شده‌ای با مزارع آسیب دیده شناسایی شده است و از ایده انتقال از گاو بدون علائم حمایت می‌کند و نشان می‌دهد که ممکن است گله‌های آلوده وجود داشته باشند که هنوز شناسایی نشده‌اند.

بر اساس این مقاله، ماهیت گسترده شیوع همچنین نشان‌دهنده انتشار موثر بین گاوها است. این ممکن است خطرات قابل توجهی را برای افرادی که از نزدیک با آن حیوانات در تعامل هستند ایجاد کند.

لوئیز مونکلا، زیست شناس تکاملی که در دانشگاه پنسیلوانیا در مورد آنفلوانزای مرغی مطالعه می کند و در این کار دخالتی نداشت، می گوید: «این واقعیت که مدتی است در گاوها منتقل می شود، قطعا نگران کننده است.

او گفت: “من بسیار نگران این هستم که مطمئن شویم مواردی را در افراد پیدا کنیم.”

در مطالعه جدید، محققان نمونه های حاوی ویروس را از 26 مزرعه لبنی در هشت ایالت جمع آوری کردند. به گفته محققان، گاوها معمولاً به این نوع آنفولانزا حساس نیستند، اما به نظر می‌رسد H5N1 در اواخر سال 2023 جهش‌هایی پیدا کرده است که به آن اجازه می‌دهد از پرندگان وحشی به گاو در تگزاس پانهندل بپرد.

سپس به نظر می رسد که ویروس در مزارع لبنیات از تگزاس تا کانزاس، میشیگان و نیومکزیکو گسترش یافته است. از آن زمان تاکنون، حداقل در ده‌ها مورد، H5N1 از گاوها به پرندگان وحشی، و طیور، گربه‌های خانگی و راکون سرایت کرده است.

دکتر دیگو دیل، ویروس شناس در کورنل و نویسنده این مطالعه، گفت: این یافته ها باید نظارت در مقیاس بزرگ را نه تنها بر مزارع آسیب دیده بلکه همچنین مزارع بدون عفونت گزارش شده را تحریک کند.

دکتر دیل گفت که بسیاری از گونه های دیگر احتمالاً پس از تماس با شیر آلوده که می تواند حاوی سطوح بسیار بالایی از ویروس باشد، آلوده شده اند. یک مطالعه جداگانه که اوایل این هفته منتشر شد، گزارش داد که حدود 12 گربه که با شیر خام تغذیه می‌شدند مرده‌اند.

برای کارخانه های لبنی غیر معمول نیست که شیر دور ریخته شده را در چاله های کود یا تالاب ها می ریزند. او گفت که “به طور قطع می تواند به عنوان منبع عفونت برای سایر گونه های حساس عمل کند.”

محققان به دقت دنباله‌های ژنتیکی H5N1 گاوها را برای جهش‌هایی که به ویروس اجازه می‌دهد راحت‌تر بین پستانداران، از جمله انسان‌ها، آلوده یا منتشر شود، زیر نظر دارند.

تنها فردی که در طول شیوع کنونی مبتلا به آنفولانزای پرندگان تشخیص داده شد، حامل ویروسی با جهش بود که به آن اجازه می داد افراد را به طور موثرتری آلوده کند. یک گاو در این مطالعه نیز حامل H5N1 با آن جهش بود. بیش از 200 نفر دیگر با نسخه هایی از ویروس آلوده شدند که دارای جهش متفاوتی بود که همان مزیت را ارائه می دهد.

دامپزشکان در اواخر ژانویه شروع به مشاهده کاهش غیرقابل توضیح در تولید شیر در گاوها کردند و نمونه‌هایی را برای آزمایش فرستادند. وزارت کشاورزی تا 25 مارس عفونت را تأیید نکرد.

جسی بلوم، زیست‌شناس تکاملی در مرکز سرطان فرد هاچینسون در سیاتل، می‌گوید: «هرچه H5N1 گسترده‌تر شود، احتمال بیشتری وجود دارد که به ترکیبی از جهش‌هایی که می‌تواند خطر آن را برای انسان افزایش دهد، برخورد کند.»

وی گفت: از سوی دیگر، H5N1 در گونه های مختلف در گردش بوده و باعث عفونت های پراکنده انسانی برای بیش از دو دهه شده است و تا کنون ما همه گیری نداشته ایم. این یکی از آن موقعیت‌هایی است که ممکن است هفته آینده اتفاق بیفتد، اما هرگز نمی‌تواند اتفاق بیفتد.»