الی لیلی گزارش می دهد که آپنه خواب در افرادی که Zepbound مصرف کرده اند کاهش یافته است


شرکت داروسازی Eli Lilly روز چهارشنبه اعلام کرد که داروی چاقی تیرزپاتید یا Zepbound تسکین قابل توجهی برای افراد دارای اضافه وزن یا چاق که آپنه انسدادی خواب یا دوره های قطع تنفس در هنگام خواب داشتند، ارائه می دهد.

نتایج حاصل از یک جفت کارآزمایی بالینی یک ساله، می تواند گزینه درمانی جدیدی را برای حدود 20 میلیون آمریکایی که مبتلا به آپنه انسدادی خواب متوسط ​​تا شدید تشخیص داده شده اند، ارائه دهد. به گفته سازنده دارو، اکثر افراد مبتلا به این بیماری متوجه نمی شوند که به آن مبتلا هستند. افراد مبتلا به آپنه خواب برای داشتن خواب کافی تلاش می کنند و با افزایش خطر ابتلا به فشار خون بالا، بیماری قلبی، دیابت، سکته مغزی و زوال عقل مواجه هستند.

یافته های این مطالعه در یک مجله پزشکی معتبر منتشر نشده است. الی لیلی تنها خلاصه‌ای از نتایج خود را ارائه کرد – شرکت‌ها ملزم به اعلام چنین یافته‌هایی هستند که می‌تواند به محض دریافت آنها بر قیمت سهام آنها تأثیر بگذارد. دکتر دانیل اسکورونسکی، مدیر ارشد علمی الی لیلی، گفت که این شرکت هنوز در حال تجزیه و تحلیل داده ها است و نتایج دقیقی را در هشتاد و چهارمین نشست علمی انجمن دیابت آمریکا در ژوئن ارائه خواهد کرد.

اما کارشناسانی که به الی لیلی وابسته نبودند یا درگیر مطالعات آن نبودند، توسط خلاصه مورد تشویق قرار گرفتند.

دکتر هنری کلار یاگی، مدیر مراکز پزشکی خواب ییل در نیوهیون، کان، گفت: «این عالی است.

وی افزود که رایج‌ترین درمان، یک دستگاه CPAP است که هوا را وارد راه هوایی می‌کند و آن را در هنگام خواب باز نگه می‌دارد. وی گفت: حدود 60 درصد از بیمارانی که از فشار مثبت مداوم راه هوایی استفاده می کنند همچنان از آن استفاده می کنند.

دکتر اریک لندزنس، محقق پزشکی خواب در دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، گفت که نتایج لیلی “خارجی” بود.

او گفت که آنها پیشنهاد می کنند که تیرزپاتید “یک جایگزین عالی برای افرادی است که چاق هستند و نمی توانند از CPAP استفاده کنند یا از CPAP استفاده می کنند و می خواهند اثر را بهبود بخشند.”

وی افزود که برخلاف درمان‌های فعلی که فقط علائم آپنه خواب، قطع تنفس را برطرف می‌کنند، تیرزپاتید به دنبال علت زمینه‌ای یعنی انسداد راه هوایی که باعث توقف تنفس فرد می‌شود، می‌رود.

Tirzepatide که با نام تجاری Zepbound فروخته می شود، توسط سازمان غذا و داروی آمریکا برای کاهش وزن در ماه نوامبر تایید شد. این آژانس قبلاً داروی دیابت را با نام Mounjaro تایید کرده بود. Tirzepatide بخشی از کلاس داروهای GLP-1 است که شامل Ozempic و Wegovy است که توسط Novo Nordisk به فروش می رسد.

بیمارانی که در این کارآزمایی‌های الی لیلی شرکت کردند دارای اضافه وزن یا چاق بودند و آپنه انسدادی خواب متوسط ​​تا شدید داشتند، با تعریف متوسط ​​به صورت قطع تنفس حداقل 15 بار در ساعت در طول خواب. این کارآزمایی‌ها شامل افراد مبتلا به آپنه مرکزی خواب نشدند، نوعی که به این دلیل رخ می‌دهد که مغز سیگنال‌دهی به ماهیچه‌های کنترل کننده تنفس را متوقف می‌کند.

یکی از مطالعات لیلی شامل حدود 200 فرد مبتلا به چاقی بود که نمی توانستند یا تمایلی به استفاده از دستگاه CPAP نداشتند. نیمی به طور تصادفی به تیرزپاتید، یک تزریق هفتگی اختصاص داده شدند. بقیه دارونما گرفتند.

افرادی که تیرزپاتید دریافت کردند به طور متوسط ​​27.4 رویداد آپنه کمتر در ساعت در مقایسه با کاهش متوسط ​​4.8 رویداد در ساعت برای دارونما داشتند.

کارآزمایی دیگر لیلی شامل حدود 200 نفر مبتلا به چاقی بود که از دستگاه CPAP استفاده کردند و تشویق شدند به استفاده از آن به جز برای ارزیابی دوره‌های آپنه خود ادامه دهند. افرادی که تیرزپاتید مصرف کردند، به طور متوسط ​​30.4 رویداد کمتر در ساعت پس از یک سال مصرف دارو داشتند، در مقایسه با میانگین کاهش 6 رویداد در ساعت برای شرکت کنندگانی که دارونما دریافت کردند.

در هر دو مطالعه، شرکت کنندگانی که تیرزپاتید مصرف کردند حدود 20 درصد وزن خود را از دست دادند. دکتر Skovronsky از Eli Lilly نتایج را به از بین رفتن رسوبات چربی در زبان و راه هوایی نسبت داد.

دکتر لندنسس توضیح داد که بسیاری از افراد مبتلا به چاقی دارای رسوب چربی در زبان و پشت گلو هستند. او گفت که گردن با چربی‌هایی که راه هوایی را باریک می‌کند بزرگ‌تر می‌شود و زبان در همه جهات بزرگ‌تر می‌شود، «مثل منفجر کردن یک بالون». در طول خواب، زبان مانع از جریان اکسیژن می شود و به طور مکرر فرد را بیدار می کند.

محققان تصور می کردند که کاهش وزن باعث کاهش دوره های آپنه انسدادی خواب می شود. اما قبل از داروهای جدید مانند تیرزپاتید، کاهش وزن قابل توجه و دائمی برای اکثر افراد چاق غیرممکن بود مگر اینکه جراحی چاقی انجام دهند.

ماریشکا براون، مدیر مرکز ملی تحقیقات اختلالات خواب با بودجه فدرال، گفت که دانستن اینکه کاهش وزن چه تأثیری بر افراد مبتلا به آپنه خواب دارد، دشوار بود.

دکتر براون گفت: “گاهی اوقات آپنه خواب از بین می رود، اما نه همیشه.”

به همین دلیل، او در پاسخ به این سوال که آیا کاهش وزن یک درمان موثر است، افزود: «جامعه پژوهشی در مورد بله یا نه گفتن کمی محتاط بوده است».

به گفته محققان، اکنون، با نتایج جدید، این آزمایشی ممکن است تغییر کند.

البته، همه افراد حاضر در این مطالعه به هر حال واجد شرایط استفاده از tirzepatide بودند – این دارو برای افراد چاق تایید شده است، به این معنی که شاخص توده بدنی حداقل 30 یا برای افرادی با شاخص توده بدنی حداقل 27 و دارای چاقی مرتبط است. شرایط پزشکی

اما شرکت های بیمه همیشه برای کاهش وزن هزینه تیرزپاتید را پرداخت نمی کنند. قیمت فهرست این دارو حدود 1000 دلار در ماه است، اما بیمه ها هزینه بسیار کمتری می پردازند. الی لیلی این دارو را ماهانه 550 دلار به افراد بدون بیمه می فروشد.

دکتر اسکورونسکی گفت که الی لیلی قصد دارد درخواستی را به FDA و آژانس های تنظیم کننده دارو در سراسر جهان ارسال کند و درخواست کند که تیرزپاتید برای کاهش آپنه خواب در افراد چاق یا دارای اضافه وزن تایید شود.

دکتر اسکورونسکی گفت: «هدف این است که بیمه آن را پوشش دهد.