آزمایش الی لیلی نشان داد که داروی آلزایمر می تواند پیشرفت بیماری را کند کند


تولید کننده دارو، Eli Lilly، روز چهارشنبه اعلام کرد که آزمایش بالینی یک داروی آزمایشی آلزایمر نشان داد که می تواند پیشرفت بیماری ترسناک را کاهش دهد و به بیماران این امکان را می دهد تا زمانی که می توانند مستقل زندگی کنند، کارهایی مانند پختن غذا، رفتن به فروشگاه را انجام دهند، زمان بیشتری داشته باشند. و رانندگی ماشین

لیلی نتایج خود را از یک کارآزمایی با 1736 بیمار، طبق درخواست کمیسیون بورس و اوراق بهادار در یک خبر اعلام کرد. مقاله بررسی شده در ادامه خواهد آمد.

داروی دونانماب درمانی نیست، اما همراه با دو داروی دیگر که اخیراً توسط سازمان غذا و دارو تایید شده است، ممکن است نقطه عطفی در تلاش طولانی و خسته کننده برای یافتن درمان آلزایمر باشد.

دکتر رونالد پترسن، مدیر مرکز تحقیقات بیماری آلزایمر در کلینیک مایو، گفت: “اینها همه در یک جهت هستند.” او افزود که نتایج دونانماب “متواضع” اما “معنی” بود.

دکتر پترسن کار مشاوره ای با حقوق برای شرکت های داروسازی از جمله لیلی انجام داده است. او در طراحی یا اجرای هیچ یک از محاکمه های اخیر دخالتی نداشت.

دکتر ساموئل گاندی، پروفسور تحقیقات بیماری آلزایمر در کوه سینا، بیشتر مطیع بود.

او با تکرار ارزیابی دکتر پترسن گفت: «خانواده‌ها و محققان با آنچه که ما اکنون می‌دانیم، گیر کرده‌اند، و آن این است که دو دارو از نظر آماری معنی‌دار اما تنها مزیت بالینی متوسطی دارند. او از شرکت های داروسازی مشاوره کرده و از حمایت تحقیقاتی برخوردار شده است، اما در کارآزمایی لیلی شرکت نداشته است.

دکتر پترسن گفت که بیماران و خانواده‌هایشان باید در مورد عارضه جانبی وخیم دونانماب – خطر تورم مغزی که می‌تواند منجر به مرگ شود – مشاوره بگیرند. سه بیمار در آزمایش لیلی فوت کردند.

درصد مشابهی از مرگ و میر ناشی از همین عارضه جانبی در کارآزمایی بالینی Leqembi، یک داروی آلزایمر مورد تایید FDA از شرکت Eisai دنبال شد. داروی سوم، Aduhelm، نیز توسط FDA تایید شده است، اما به دلیل نگرانی در مورد اثربخشی و قیمت بالای آن، به ندرت استفاده می شود. تورم مغز در کارآزمایی بالینی آن و مرگ و میر در بیمارانی که Aduhelm مصرف می کردند پس از تایید آن گزارش شد.

نتایج پس از چندین دهه تلاش ناموفق، ناامیدی، دلسردی و میلیاردها دلار صرف شده است. اکثر شرکت های بزرگ داروسازی به سادگی از داروهای آلزایمر دست کشیدند.

پس از آن شکست‌ها، برخی از محققان به این نتیجه رسیدند که فرضیه اصلی در مورد این بیماری – که توسط پلاک‌های سخت و بریلو مانند در مغز ساخته شده از پروتئین آمیلوئید ایجاد می‌شود – نادرست است. اما موفقیت های داروهای جدید که به آمیلوئید حمله می کنند، این فرضیه را تقویت می کند.

مصرف داروها مانند مصرف آنتی بیوتیک و دیدن از بین رفتن تب نیست. برای اندازه‌گیری اثربخشی داروی جدید، محققان لیلی در عوض به بررسی احتمال پیشرفت بیماران در دسته‌بندی‌های بیماری آلزایمر پرداختند، از اختلال شناختی خفیف به زوال عقل خفیف یا از زوال عقل خفیف به متوسط. اینها تغییرات قابل توجهی است که تأثیر عمیقی بر بیماران و خانواده های آنها دارد.

این شرکت گزارش داد که دو تا سه بیمار از هر 10 بیمار مصرف کننده دونانماب در 18 ماه آینده در مقایسه با سه تا چهار بیمار مورد انتظار که در حین مصرف دارونما پیشرفت کردند، پیشرفت کردند.

آنها همچنین بررسی کردند که چقدر احتمال دارد که بیماری بیمار در طی یک دوره زمانی کاملاً پایدار بماند.

دکتر دانیل اسکورونسکی، مدیر ارشد پزشکی و علمی، گفت: «یکی از چیزهای رایجی که همیشه از بیماران مبتلا به آلزایمر می شنویم اما در مراحل اولیه بیماری هستند، این است که اگر می توانستم در این سطح بمانم، می توانستم از پس آن بر بیایم. در الی لیلی و شرکت.

با استفاده از داروی جدید، 47 درصد از بیماران در سال بعد در مقایسه با 29 درصدی که دارونما مصرف کردند، ثابت ماندند.

در کارآزمایی لیلی، 24 درصد از بیماران دارای عارضه جانبی تورم مغز و خونریزی بودند و 6 درصد علائمی مانند سرگیجه، سردرد یا غش داشتند. این دو برابر میزان مشاهده شده در مورد داروی Leqembi، داروی Eisai است.

اما، دکتر اسکورونسکی گفت، مقایسه داده‌ها در میان کارآزمایی‌ها دشوار است، زیرا مطالعات دارای جمعیت‌های مختلف بیمار بودند – بیماران Leqembi آلزایمر شدیدتر داشتند – و طرح‌های متفاوتی داشتند. اسکن‌های ام‌آر‌آی در زمان‌بندی‌های مختلفی انجام شد و نحوه خواندن اسکن‌ها می‌تواند متفاوت باشد.

دکتر پترسن گفت که مرگ و میر ناشی از تورم و خونریزی مغز نادر است، اما هنوز این داروها “برای همه مناسب نیستند.”

او گفت: “آنها شما را بهتر نمی کنند، اما بیماری را کند می کنند.”

دکتر پترسن افزود آنچه واقعاً مورد نیاز است دارویی است که بیماری را قبل از بروز علائم متوقف کند.

با در نظر گرفتن این هدف، ایسای و لیلی در حال آزمایش داروهای خود در مطالعات جدید بر روی افرادی هستند که مقادیر زیادی آمیلوئید در مغز خود دارند اما هنوز علائم آلزایمر ندارند.

گروه های مدافع داده های محاکمه لیلی را تحسین کردند.

جورج ورادنبورگ، رئیس و یکی از بنیانگذاران UsAgainstAlzheimer’s نتایج donanemab را “خبر هیجان انگیز” نامید. لیلی، همراه با سایر شرکت‌ها، بودجه عمومی را به گروه می‌دهد، اما نه برای پروژه خاصی.

او در یک خبرنامه گفت: «با هرکسی که در مراحل اولیه آلزایمر است صحبت کنید، آن‌ها به شما خواهند گفت که زندگی مستقل و کیفیت بالاتر زندگی برای مدت طولانی‌تر از مهم‌ترین چیزها برای آنهاست.»