آیا نوشیدنی های الکلی باید برچسب هشدار سرطان داشته باشند؟


پانزده کلمه صنعت جهانی الکل را به هم می زند.

از سال 2026، ظروف آبجو، شراب و مشروبات الکلی فروخته شده در ایرلند طبق قانون ملزم به داشتن برچسبی با حروف بزرگ قرمز با دو هشدار خواهند بود: «ارتباط مستقیمی بین الکل و سرطان های کشنده وجود دارد» و «نوشیدن الکل باعث ایجاد الکل می شود». “

این الزام که سال گذشته به تصویب رسید، با دهه‌ها تحقیق علمی پشتیبانی می‌شود و بسیار فراتر از آن چیزی است که هر کشوری تاکنون خطرات سلامتی ناشی از مصرف الکل را اعلام کرده است. این امر باعث مخالفت شدید کسب و کارهای الکلی در سراسر جهان شده است، اما همچنین الهام بخش برخی کشورها برای پیگیری اقدامات مشابه است.

دکتر تیموتی نعیمی، مدیر موسسه کانادایی تحقیقات مصرف مواد در دانشگاه ویکتوریا، گفت: «این یک گام مهم است. افرادی که مشروب الکلی می نوشند باید حق داشته باشند که اطلاعات اولیه در مورد الکل را بدانند، درست مانند سایر محصولات غذایی و نوشیدنی.

به گزارش بانکوک پست، در تایلند، دولت در مراحل پایانی تدوین مقرراتی است که محصولات الکلی را ملزم می کند تصاویر گرافیکی همراه با هشدارهای متنی مانند “نوشیدنی های الکلی می توانند باعث سرطان شوند” داشته باشند.

لایحه‌ای در پارلمان کانادا ارائه شده است که بر روی تمام مشروبات الکلی برچسب‌هایی را ملزم می‌کند تا “ارتباط علی مستقیم بین مصرف الکل و ایجاد سرطان‌های کشنده” را نشان دهد.

هفته گذشته، مجلس قانونگذاری ایالت آلاسکا جلسه استماع کمیته ای را در مورد لایحه ای برگزار کرد که بر اساس آن مشاغل فروش الکل ملزم به نصب علائم هشدار دهنده سرطان هستند.

نروژ که در حال حاضر به شدت فروش الکل را تنظیم می کند، در حال توسعه پیشنهادهایی برای معرفی برچسب های هشدار دهنده سرطان است. وزیر امور خارجه این کشور، اوله هنریک کرات بیورکلت، که تلاش های ایرلند را با علاقه فراوان دنبال کرد، در مصاحبه ای گفت: “من فکر می کنم احتمال دارد که ما چیزی مشابه را اجرا کنیم.”

ایرلند پیش از این در تنظیم سیاست های تهاجمی بهداشت عمومی پیشرو بوده است. در سال 2004، این کشور اولین کشوری بود که استعمال دخانیات را در محیط‌های کاری سرپوشیده، از جمله کافه‌ها و رستوران‌ها ممنوع کرد، سیاستی که از آن زمان در بیش از 70 کشور اتخاذ شده است. الزام برچسب هشدار برای الکل می تواند شروع تغییر مشابه در نحوه بسته بندی نوشیدنی ها و وسیله ای برای افزایش آگاهی در مورد خطرات نوشیدن باشد. هر چند مقدار کم

شواهد مرتبط با الکل و سرطان به خوبی ثابت شده است. در سال 1988 آژانس بین المللی تحقیقات سرطان سازمان بهداشت جهانی به این نتیجه رسید که الکل برای انسان سرطان زا است. تحقیقات در دهه های پس از آن تنها نتیجه گیری را تقویت کرده است، از جمله سرطان سینه، کبد، کولورکتال و مری. در ماه نوامبر، WHO و IARC در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند: «هیچ مقدار مطمئنی از مصرف الکل برای سرطان‌ها نمی‌تواند ایجاد شود».

با وجود این، ارتباط بین الکل و سرطان به خوبی شناخته شده نیست. در ایالات متحده، یک نظرسنجی سراسری اخیر نشان داد که از هر سه آمریکایی یک نفر می‌دانست که نوشیدن الکل خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

طبق یک مطالعه اخیر، در سطح جهانی، تنها یک چهارم کشورها به هر نوع هشدار بهداشتی در مورد الکل نیاز دارند، و زبان اجباری به طور کلی نادرست است. ایالات متحده آخرین بار برچسب های هشدار خود را در سال 1989 تغییر داد، زمانی که زبانی را معرفی کرد که از نوشیدن الکل در دوران بارداری، یا قبل از رانندگی یا کار با ماشین های سنگین جلوگیری می کرد و به طور مبهم تصدیق کرد که الکل “ممکن است باعث ایجاد مشکلات سلامتی شود.”

به گفته شیلا گیلهانی، بیش از یک دهه طول کشید تا الزامات برچسب‌گذاری ایرلند به واقعیت تبدیل شود. مدیر اجرایی سازمان حمایت از الکل اکشن ایرلند، که آن را به عنوان «جنجال‌برانگیزترین قانون در تاریخ ایرلند» توصیف کرد. او گفت که این تلاش در سال 2012 آغاز شد، زمانی که یک گروه راهبری که برای رسیدگی به میزان بالای مرگ و میر ناشی از مصرف الکل در کشور تعیین شده بود، مجموعه ای از اقدامات از جمله برچسب های هشدار دهنده را توصیه کرد.

بسیاری از توصیه‌ها تا زمانی که در سال 2018 به قانون تبدیل شدند، کاهش یافت، اما الزامات برچسب‌گذاری باعث شد که آسیبی نبیند. چهار سال دیگر طول کشید تا قانونگذاران جمله بندی خاص و طرح مورد نیاز را به دست آورند.

با مشخص شدن این جزئیات، شرکت های الکلی اعتراضات خود را افزایش دادند. در اواخر سال 2022، گروهی از کشورهای اروپایی صادرکننده عمده الکل اعتراضات رسمی خود را به کمیسیون اروپا، شعبه اجرایی اتحادیه اروپا، ارائه کردند و استدلال کردند که برچسب های ایرلند مانع تجارت آزاد می شود و مناسب یا متناسب با هدف کاهش مضرات الکل نیست.

وقتی کمیسیون هیچ اعتراضی نکرد، آنتونیو تاجانی، وزیر خارجه ایتالیا، پیشنهاد ایرلند را «حمله به رژیم غذایی مدیترانه‌ای» خواند. او در زبان برچسب ها “تفاوت بین مصرف متوسط ​​و سوء مصرف الکل را در نظر نمی گیرد.” در توییتر گفت.

کسب‌وکارهای الکلی در چندین جبهه می‌جنگند تا الزامات برچسب‌گذاری ایرلندی را از اجرا نگذارند. در جلسات کمیته سازمان تجارت جهانی در ژوئن و نوامبر، گروه‌های تجاری و یازده کشور صادرکننده الکل از جمله ایالات متحده، ابراز نگرانی کردند، اعتبار علمی هشدار سرطان را زیر سوال بردند و استدلال کردند که برچسب‌های ایرلند تجارت آزاد را نقض می‌کند.

در نظرات ارسال شده به سازمان تجارت جهانی، شورای ارواح مقطر ایالات متحده این برچسب ها را “نادرست” و “گمراه کننده” خواند. این گروه همچنین پیشنهاد کرد که “این هدف مهم بهداشت عمومی به بهترین شکل مدیریت می شود” به عنوان بخشی از یک تلاش موازی برای مقابله با سرطان در اتحادیه اروپا، منطقه ای که صنعت الکل در آن تاثیر بیشتری دارد.

کمیسیون اروپا قرار بود تا پایان سال 2023 برای هشدارهای بهداشتی الکل به عنوان بخشی از طرح مبارزه با سرطان خود، زبان پیشنهاد کند، اما نتوانست این ضرب الاجل را رعایت کند. در ماه دسامبر، به دلیل مخالفت های سازمان بهداشت جهانی، پارلمان اروپا گزارشی را تصویب کرد که نیاز به برچسب های هشدار دهنده را تایید نمی کرد، در عوض خواستار اطلاعاتی در مورد “نوشیدن متعادل و مسئولانه” بود.

در گزارش نهایی، نویسندگان آن بارها و بارها سخنان خود را در مورد نقش الکل در بیماری کمرنگ کردند و تنها هشدارهای مربوط به “مضر” یا “زیاد” را محدود کردند. مصرف

Cormac Healy، مدیر Drinks Ireland، یک گروه تجاری، گفت که سازمان او کاملاً مخالف هشدارهای بهداشتی نیست. اما او گفت که اندازه اجباری برچسب ها برای استفاده در محصولات کوچکتر غیر عملی است و یک بطری 50 میلی لیتری را از روی میز خود برای نشان دادن برداشت. او گفت و زبان هشدار به خودی خود “نامتناسبی و نادرست” بود و در درجه اول برای ترساندن مردم بود.

او افزود: “برای اطلاع رسانی، برای آموزش – شما واقعا نمی توانید این کار را روی یک برچسب انجام دهید.”

در ایالات متحده، برچسب های هشدار دهنده الکل معمولاً در پشت بطری یا قوطی قرار دارند، جایی که با سایر ویژگی های گرافیکی ترکیب می شوند. دکتر ماریسا هال، استادیار دپارتمان رفتارهای بهداشتی در دانشگاه کارولینای شمالی در چپل هیل، گفت که این برچسب‌ها در صورتی که در جلو باشند، شامل یک تصویر یا نماد، در جلب توجه خریدار مؤثرتر خواهند بود. و یکی از یک گروه چرخشی از پیام‌های کوتاه را نشان داد.

دکتر هال اخیراً از مؤسسه ملی بهداشت کمک مالی دریافت کرده است تا تأثیر ویژگی های طراحی قوی تر را آزمایش کند. او گفت، وقتی او درباره تحقیقات خود به دوستانش می گوید، بسیاری از اینکه متوجه می شوند که ایالات متحده به برچسب های هشدار دهنده نیاز دارد، شگفت زده می شوند، زیرا برچسب های موجود به راحتی مورد توجه قرار نمی گیرند.

او گفت: “آنها هیچ ایده ای ندارند.”

پائولا اوبراین، استاد حقوق در دانشگاه ملبورن، گفت: در 15 سال گذشته، چند کشور برچسب‌های هشداردهنده قوی‌تری برای الکل پیشنهاد کرده‌اند، اما هر کدام با مخالفت شدید مواجه شده‌اند. در سال 2010، تایلند پیشنهاد کرد که یک گروه چرخشی از هشدارها همراه با تصاویر رنگی گرافیکی الزامی شود. اوبراین آن را “نشان پر آب برای برچسب زدن الکل” نامید. اما در سازمان تجارت جهانی، کشورهای دیگر این نگرانی را مطرح کردند که این برچسب ها تجارت آزاد را محدود می کند و این اقدام متوقف شد.

در سال 2016، کره جنوبی با غلبه بر مخالفت‌های مشابه، گروهی از برچسب‌های هشداردهنده را که برخی از آنها الکل را با سرطان مرتبط می‌کنند، اجباری کرد که سازندگان الکل می‌توانند از بین آنها برای قرار دادن محصولات خود انتخاب کنند.

حتی تحقیقات در مورد این موضوع بحث برانگیز بوده است. در سال 2017، یوکان، یک منطقه کم جمعیت در شمال غربی کانادا، با دانشمندان همکاری کرد تا تأثیر برچسب‌های هشداردهنده با رنگ روشن را معرفی و آزمایش کند که یکی از آنها عبارت «الکل می‌تواند باعث سرطان شود» بود. اما پس از شکایت گروه‌های تجارت الکل، دولت محلی از ترس اینکه با شکایتی مواجه شود که توانایی پرداخت آن را ندارد، مطالعه را متوقف کرد.

دکتر ارین هابین، دانشمند بهداشت عمومی انتاریو که این پروژه را در یوکان رهبری می کرد، گفت: «از شدت واکنش کمی متعجب شدم.

هنگامی که محققان چندین ماه بعد مطالعه را از سر گرفتند، به شرطی که هشدار سرطان حذف شود، متوجه شدند افرادی که مشروبات الکلی حاوی برچسب‌ها را می‌خرند، همچنان بیشتر متوجه پیام‌ها می‌شوند و کاهش مصرف نوشیدنی خود را گزارش می‌دهند. فروش محصولات دارای برچسب نیز در طول مداخله و چندین ماه پس از آن حدود 7 درصد کاهش یافت.

دکتر هابین گفت که مهمتر از همه، با افزایش آگاهی مصرف کنندگان در مورد ارتباط بین الکل و سرطان، آنها همچنین تمایل بیشتری به حمایت از سیاست هایی برای کنترل در دسترس بودن، قیمت گذاری و بازاریابی الکل دارند که نشان داده شده است که مصرف الکل را حتی بیشتر کاهش می دهد.

اگر صنعت الکل اتحادیه اروپا را از اتخاذ برچسب های هشدار دهنده منصرف کند، ایرلند را منزوی و خارج از هماهنگی با قوانین اروپا نگه می دارد. که دکتر اولی بارتلت، استادیار حقوق در دانشگاه مینوت ایرلند، گفت که می تواند در نهایت مبنایی برای به چالش کشیدن الزامات برچسب گذاری در دادگاه های ایرلند باشد. اما او گفت که چنین تلاش هایی بعید است که پیروز شوند زیرا برچسب های هشداردهنده الکل ایرلند “متناسب با هدف حفاظت از سلامت عمومی است.”

ناظران می گویند که اتحادیه اروپا بعید است تا پس از انتخابات پارلمانی تابستان امسال اقدام دیگری انجام دهد. و هیچ نشانه ای وجود ندارد که ایرلند از تعهد خود مبنی بر الزام برچسب ها از ماه می 2026 عقب نشینی کند.

دکتر Gauden Galea، مشاور استراتژیک در سازمان بهداشت جهانی، گفت که او مطمئن است که تلاش‌های گسترده‌تر برچسب‌گذاری در نهایت موفق خواهد شد. او افزود که در 63 سالگی، به اندازه کافی بزرگ است که به یاد بیاورد که چگونه شرکت های سیگار زمانی در صفحات اول روزنامه ها تبلیغ می کردند.

در نهایت، او امیدوار است، “مردم زمانی را به یاد نمی آورند که شما به هشدار در مورد آفت کش ها نیاز داشتید، اما می توانید یک ماده سرطان زا بدون برچسب مانند الکل را بدون مجازات بفروشید.”