رفتن به نوشته‌ها

تجزیه و تحلیل بدن برای تعیین درصد چربی ، ماهیچه و استخوان


اول از همه ، باید بدانید که از مدل های مختلف برای توصیف ترکیب بدن استفاده می شود.

دو مدل رایج برای توصیف ترکیب بدن عبارتند از:

مدل 2 ج

  • توده چربی: چربی ماده ای است که به نظر می رسد همیشه در همه بدن ما بیش از حد وجود دارد و ما تمام تلاش خود را برای خلاص شدن از شر این چربی های مقاوم انجام می دهیم. با این حال ، وجود چربی در بدن برای عملکردهای مختلف ضروری است: چربی ها اجازه می دهند انرژی در بدن ذخیره شود ، از اندام های داخلی محافظت می کند ، به عنوان یک عایق عمل می کند و دمای بدن را تنظیم می کند. سطح چربی هرگز نمی تواند به صفر درصد برسد و حفظ درصد چربی بدن زیر 4 درصد برای سلامتی طولانی مدت مضر است و به هیچ وجه توصیه نمی شود.
  • توده بدون چربی (FFM): توده بدون چربی ، همانطور که از نامش پیداست ، شامل هر چیزی در بدن است که چربی ندارد. این توده شامل قسمتهای مختلف مانند تمام اندامهای داخلی ، توده عضلانی اسکلتی ، آب و .. هر چیزی که چرب نباشد می تواند در این گروه قرار گیرد.

با توجه به این دو تخمین ، برای بدست آوردن درصد چربی بدن ، کافی است مقدار توده چربی را بر کل وزن بدن تقسیم کنیم. اگر فقط موضوع افزایش چربی بدن است و اندازه گیری توده بدون چربی ، توده عضلانی و غیره مهم نیست ، تجزیه و تحلیل با استفاده از روش 2C مناسب خواهد بود.

مدل 4 ج

برای تجزیه و تحلیل دقیق تر ترکیب بدن ، باید از روش هایی استفاده کنید که بدن را به اجزای تشکیل دهنده آن تجزیه می کند ، یکی از آنها مدل چهار جزء یا مدل 4C است. بدن به این شکل به چهار گروه زیر تقسیم می شود:

  • آب: میزان آب بدن بزرگسالان بیش از 50 درصد است. آب در چربی ، ماهیچه ، خون و سایر مایعات بدن یافت می شود. این ترکیبات را می توان بیشتر به آب درون سلولی (آب بین سلولی) و آب خارج سلولی (آب خارج سلولی) تقسیم کرد.
  • پروتئین: نسبت این ماده در بدن انعکاس پروتئین موجود در ماهیچه های بدن است.
  • مواد معدنی: مواد معدنی در درجه اول در بدن ذخیره می شوند: جریان خون و بافت استخوانی.
  • چاق

حتما بخوانید: لاغری و کاهش وزن با روش های جراحی

عوامل م .ثر بر ترکیب بدن


ترکیب بدن تحت تأثیر عواملی است که انسان نمی تواند آنها را کنترل کند. این عوامل عبارتند از:

  • سن: اگر برنامه تقویت ماهیچه مناسب ندارید ، با افزایش سن توده عضلانی شما کاهش می یابد. در نتیجه ، متابولیسم کند می شود.
  • جنسیت: چربی بدن زنان بیشتر از مردان است و این تفاوت راهی طبیعی برای آماده سازی بدن زنان برای بارداری و شیردهی است.
  • ژنتیک: ژنها در درصد طبیعی کم چربی یا توانایی بدن برای ذخیره و ذخیره چربی در مناطق خاصی نقش مهمی دارند.
  • هورمون ها: هورمون ها بر احتباس آب و ترکیب بدن تأثیر می گذارند.

ترکیب سالم بدن


درصد طبیعی چربی در بدن مردان و زنان

توصیف کردن زنانه

مرد

چربی های ضروری 10 تا 13 درصد 2 تا 5 درصد
ورزشکاران 14 تا 20 درصد

6 تا 13 درصد

بدن مناسب 21 تا 24 درصد

14 تا 17 درصد

قابل قبول 25 تا 31 درصد 18 تا 24 درصد
چاق بیش از 32 درصد

بیش از 25 درصد

ورزشکاران چربی بدن کمتری دارند تا افراد فعال بتوانند در فعالیتهای ورزشی مانند دویدن و دوچرخه سواری بهتر شرکت کنند. و البته کاهش قابل توجه چربی نامطلوب است و نشان دهنده وجود مشکل در بدن است. سندرم تریاد در ورزشکاران زن ، از جمله اختلالات خوردن ، اختلالات قاعدگی و تراکم استخوانی پایین ، همراه با افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی های استرس ، خطر آسیب و عوارض مختلف را افزایش می دهد. چاقی یا اضافه وزن درصد چربی بدن را افزایش می دهد. برای بهبود ترکیب بدن ، لازم است حجم توده بدون چربی را با تقویت عضلات و استخوان ها و از بین بردن چربی اضافی بدن افزایش دهید.

حتما بخوانید: لاغری و رفع سلولیت بدون ورزش با دستگاه و روش تهاجمی و غیرجراحی

روش تجزیه و تحلیل ترکیب بدن


دانستن ترکیب بدن شما اولین قدم برای بهبود آن است ، بنابراین بهتر است ترکیب بدن خود را در اسرع وقت تجزیه و تحلیل کنید. تفسیر تجزیه و تحلیل بدن اطلاعات ارزشمندی در مورد وزن و چگونگی بهبود سلامت بدن و کمک به رسیدن به اندام متناسب ارائه می دهد. خوشبختانه روش های مختلفی برای اندازه گیری ترکیب بدن وجود دارد. برخی از این روشها سریع و آسان هستند ، اگرچه فقط اطلاعات کلی و اساسی را ارائه می دهند. برخی از مراحل پرهزینه و طولانی هستند و باید توسط یک متخصص مجرب انجام شود. در این بخش ، ما چهار روش رایج برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن را شرح می دهیم.

کولیس چین دار پوست

این یک روش بسیار رایج در باشگاه های بدنسازی است. عموماً از کولیس استفاده می شود زیرا قابل حمل و آسان است و تقریباً همه می توانند بعد از آموزش و با کمی تمرین از کولیس استفاده کنند. برای اندازه گیری با کولیس ، کافی است چربی خارجی بدن را در چند نقطه بین دو انگشت نگه دارید ، چین پوست را بین بازوهای کولیس قرار دهید و اندازه بگیرید. ارقام به دست آمده در محاسبات ساده ریاضی قرار می گیرند تا جرم چربی در سراسر بدن به دست آید. همانطور که مشاهده می کنید ، این روش بسیار ساده است. تجزیه و تحلیل مدل 2C (دو جزء) را می توان به راحتی با کولیس انجام داد. کولیس فقط درصد چربی بدن را به شما می گوید. هنگام تجزیه و تحلیل با کالیپرها ، موارد زیر را نیز باید در نظر گرفت: دقت نتایج ممکن است در همه اندازه گیری ها یکسان نباشد و قابلیت تکرارپذیری (بدست آوردن نتایج یکسان در اندازه گیری های مختلف) به خوبی تجزیه و تحلیل های انجام شده با دستگاه های پزشکی نیست. ؛ دستگاه های پزشکی برای کاهش کنتراست و افزایش دقت طراحی شده اند.

وزن سنجی هیدرواستاتیک

کالیبراسیون هیدرواستاتیک ، که به دماسنج زیر آب نیز معروف است ، درصد چربی بدن را با استفاده از وزن بدن در زیر آب اندازه گیری می کند. برای افزایش وزن زیر آب ، باید تمام هوا را در ریه های خود تخلیه کرده و سپس در زیر آب در حالی که روی یک ترازوی مخصوص نشسته اید شیرجه بزنید. وزن زیر آب با وزن خشک مقایسه می شود و این اعداد به همراه چگالی آب حوضچه در معادلات خاصی قرار می گیرند. درصد چربی با استفاده از این محاسبات بدست می آید. وزن دهی هیدرواستاتیک ، اگر به درستی انجام شود ، یک روش بسیار دقیق برای اندازه گیری درصد چربی بدن است و اغلب به عنوان استاندارد طلا برای تجزیه و تحلیل ترکیب بدن در نظر گرفته می شود. با این حال ، گرانترهای هیدرواستاتیک ، مانند اندازه گیری های کولیس ، فقط درصد چربی بدن را محاسبه می کنند و اطلاعاتی در مورد توده عضلانی اسکلتی ، آب بدن یا توده بدون چربی بدن ارائه نمی دهند.

DEX

DEXA ، گاهی اوقات DXA نامیده می شود ، یک آزمایش پزشکی است که شما را مجبور می کند روی تخت مخصوص دراز بکشید تا اشعه ایکس از بدن شما عبور کند. تفاوت بین انرژی اولیه ای که به بدن تابیده می شود و انرژی اندازه گیری شده از بدن اندازه گیری می شود. اگرچه DEXA در ابتدا برای اندازه گیری تراکم استخوان توسعه یافته بود ، اما اکنون برای اندازه گیری توده چربی و توده عضلانی استفاده می شود. اسکن DEXA با وزن هیدرواستاتیک استاندارد طلایی برای اندازه گیری درصد چربی بدن است. برخلاف کالیپرها و کالیبراتورهای زیر آب ، DEXA قادر به اندازه گیری ترکیبات مختلف بدن است. هر بازو و قسمت فوقانی بدن به طور جداگانه مورد بررسی قرار می گیرد تا توده چربی ، توده نرم و تراکم استخوان در هر قسمت به طور دقیق اندازه گیری شود. برای انجام اسکن DEXA ، باید در بیمارستان یا کلینیک مجهز به دستگاه DEXA وقت بگیرید.

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک

تجزیه و تحلیل امپدانس بیوالکتریک (BIA) یک جریان الکتریکی کوچک در بدن فرد ایجاد می کند و مقاومت در برابر جریان عبوری از بدن (امپدانس یا مقاومت ظاهری) را اندازه گیری می کند. ترکیب بدن پس از اندازه گیری نیروی ظاهری محاسبه می شود. برخلاف سایر روشها ، این روش نیازی به تکنسین ندارد و شما می توانید این اندازه گیری را خودتان با استفاده از دستگاه BIA و طبق دستورالعمل انجام دهید. دستگاه های BIA در طیف گسترده ای از کیفیت و دقت در دسترس هستند و باید بدانید که همه این دستگاه ها کل بدن را تجزیه نمی کنند. در برخی از دستگاهها ، BIA برای اندازه گیری مستقیم نیروی ظاهری پا استفاده می شود و سپس نتیجه به قسمت بالای بدن تعمیم می یابد. دستگاه های تلفن همراه فقط مقاومت بازو را مستقیماً اندازه گیری می کنند و نتیجه برای پایین تنه تخمین زده می شود. از سوی دیگر ، دستگاه های پزشکی مدرن قادرند تمام بدن را مستقیم و بسیار دقیق اندازه گیری کنند ، به طوری که اندازه گیری های آنها با نتایج روش های “استاندارد طلا” مطابقت داشته باشد ، بدون اینکه تأثیرات آن روش ها را بر فرد تحمیل کند. حتی پیشرفته ترین دستگاه BIA توانایی تجزیه و تحلیل قسمت های مختلف را دارد. از آنجا که BIA تجزیه و تحلیل را با اندازه گیری آب بدن انجام می دهد ، اطلاعات مفیدی از تفسیر تجزیه و تحلیل بدست می آید. اگرچه تقریباً همه دستگاه های BIA درصد چربی بدن را نشان می دهند ، برخی از دستگاه ها پیشرفته تر هستند و وزن آب بدن ، توده عضلانی اسکلتی ، توده بدون چربی و غیره را تأمین می کنند.

چه موقع باید ترکیب بدن را تغییر دهیم؟


اگر درصد چربی بدن شما بیش از حد بالا است ، باید سعی کنید آن را کاهش دهید تا سلامت خود را بهبود بخشید ، عملکرد ورزشی خود را بهبود بخشید و به طور کلی بهبود دهید. خطر بیماریهای مختلف نیز با کاهش وزن کاهش می یابد. اگر درصد چربی بدن شما کمتر از چربی ضروری شماست ، باید برای افزایش درصد چربی خود تغییراتی ایجاد کنید تا سلامت شما به خطر نیفتد. اگر می خواهید ترکیب بدن خود را برای سالم تر و سالم تر شدن تغییر دهید ، باید سعی کنید توده عضلانی را افزایش داده و توده چربی اضافی را کاهش دهید. برای این منظور می توانید رژیم غذایی شما تغییر می کنند ، برنامه ورزش منظم با رعایت رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم به هدف خود دست پیدا کنید یا به آن برسید.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *