“سندرم دختر بزرگ” و ترتیب تولد خواهر و برادر: آیا مهم است؟


در یک ویدیوی TikTok که بیش از 6 میلیون بار تماشا شده است، کتی مورتون، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز در سانتا مونیکا، کالیفرنیا، علائمی را فهرست می کند که به گفته او می تواند نشان دهنده “سندرم دختر بزرگ” باشد.

از جمله: احساس مسئولیت خانوادگی شدید، تمایلات مردم پسند و رنجش نسبت به خواهر و برادر و والدین خود.

در X، یک پست ویروسی می پرسد: “شادی هستی یا بزرگترین خواهر و برادر و همچنین دختر هستی”؟

دختران اول، حداقل به صورت آنلاین، لحظاتی را در کانون توجه قرار می‌دهند، با میم‌ها و تکه‌های فکری که در همه جا احساس رضایت را به خواهران بزرگ‌تر مسئولیت‌پذیر ارائه می‌دهند. اما حتی متخصصان بهداشت روانی مانند خانم مورتون – که خودش جوان‌ترین در خانواده‌اش است – در مورد توجه بیش از حد به روانشناسی ترتیب تولد خواهر و برادر و این ایده که شخصیت یا نتایج بلندمدت را شکل می‌دهد، احتیاط می‌کنند.

“مردم خواهند گفت، “این یعنی همه چیز!” دیگران می گویند: “هیچ مدرکی وجود ندارد”، او گفت که سندرم دختر بزرگ (که یک تشخیص واقعی سلامت روان نیست) ممکن است به همان اندازه با هنجارهای جنسیتی مرتبط باشد که با ترتیب تولد ارتباط دارد. «همه به دنبال درک خود و احساس درک شدن هستند. و این فقط صفحه دیگری از آن کتاب است.»

کلیشه ها برای بسیاری از ما آشنا هستند: فرزندان اول قابل اعتماد و موفق هستند. فرزندان وسط اجتماعی و سرکش هستند (و نادیده گرفته می شوند). و کوچکترین بچه ها جذاب و دستکاری کننده هستند.

مطالعات در واقع بین نقش یک فرد در صفوف خانواده و پیامدهای مختلف، از جمله پیشرفت تحصیلی و بهره هوشی (اگرچه این نمرات لزوما معیارهای قابل اعتمادی از هوش نیستند)، تحمل ریسک مالی و حتی شرکت در ورزش‌های خطرناک، ارتباط پیدا کرده‌اند. رودیکا دامیان، روانشناس شخصیت اجتماعی در دانشگاه هیوستون، هشدار داد که بسیاری از مطالعات بر روی یک نقطه از زمان متمرکز شده اند. او گفت که این بدان معناست که خواهر و برادرهای بزرگ‌تر ممکن است مسئولیت‌پذیرتر یا حتی باهوش‌تر به نظر می‌رسند، فقط به این دلیل که بالغ‌تر از خواهر و برادرشان بودند، و افزود که حجم نمونه در اکثر مطالعات ترتیب تولد نیز نسبتاً کوچک بوده است.

در تحلیل های بزرگتر، ارتباط بین ترتیب تولد و ویژگی های شخصیتی بسیار ضعیف تر به نظر می رسد. مطالعه‌ای در سال 2015 که روی بیش از 20000 نفر در آلمان، بریتانیا و ایالات متحده انجام شد، هیچ ارتباطی بین ترتیب تولد و ویژگی‌های شخصیتی یافت نشد – اگرچه محققان شواهدی پیدا کردند که نشان می‌دهد کودکان بزرگ‌تر از مزیت جزئی در بهره هوشی برخوردار هستند (بنابراین، دختران بزرگتر، حق بالیدن خود را از جایی که می توانید دریافت کنید ببرید.)

دکتر دامیان روی یک مطالعه در مقیاس بزرگ متفاوت کار کرد که همچنین در سال 2015 منتشر شد که شامل بیش از 370000 دبیرستانی در ایالات متحده بود. او گفت که تفاوت‌های جزئی در شخصیت و هوش یافت می‌شود، اما تفاوت‌ها به قدری کوچک بودند که اساساً بی‌معنی بودند. دکتر دامیان اجازه داد که اقدامات فرهنگی مانند مالکیت یا ارث تجاری (که ممکن است به اولین متولدین برسد) ممکن است بر نحوه تأثیر ترتیب تولد بر پویایی خانواده و نقش خواهر و برادر تأثیر بگذارد.

با این حال، برخی از خواهر و برادرها که اصرار دارند ترتیب تولد آنها نقش آنها را در خانواده از پیش تعیین کرده است، قانع کننده ای وجود ندارد.

پس از انتشار مطالعه او، دکتر دامیان در یک برنامه رادیویی فراخوان ظاهر شد. خطوط مملو از شنوندگانی بود که با خوشحالی به او می گفتند که یافته هایش چقدر ناهموار است.

“یکی می گفت: “تو اشتباه می کنی! من یک فرزند اول هستم و از خواهر و برادرم وظیفه شناس ترم!’ و بعد یکی دیگر زنگ می‌زد و می‌گفت: “تو اشتباه می‌کنی، من دیرتر به دنیا آمده‌ام و وظیفه‌شناس‌تر از خواهر و برادرم هستم!” او گفت.

سارا استانیزی، یک درمانگر ازدواج و خانواده دارای مجوز در لانگ بیچ، کالیفرنیا، یک گروه مجازی با جلسات هفتگی راه اندازی می کند، که در آن شرکت کنندگان به این فکر می کنند که چگونه ترتیب تولدشان بر آنها تأثیر گذاشته است و چگونه ممکن است ادامه زندگی عاشقانه آنها را شکل دهد. ، دوستی ها و مشاغل.

این برنامه الهام گرفته از تجربه خانم استانیزی به عنوان دختر بزرگ در یک خانواده افغان-آمریکایی بود، جایی که او احساس “والدین” و “مسئولیت بیش از حد” در قبال خواهر و برادرهایش می کرد – تا حدی به این دلیل که او بزرگتر بود و تا حدی به دلیل اینکه دختر بود. .

در حالی که خانم استانیزی اذعان داشت که تحقیقات در مورد ترتیب تولد متفاوت است، اما برای بسیاری از مشتریانش مفید است که در مورد ترتیب تولد خود و اینکه چگونه معتقدند این ترتیب زندگی خانوادگی آنها را شکل داده است فکر کنند – به ویژه اگر احساس می کنند که تحت تأثیر انتظارات خاص قرار گرفته اند یا تحت تأثیر قرار گرفته اند. .

گروه‌های درمانی او زمان خود را صرف تفکر در مورد سؤالاتی می‌کنند مانند: خانواده‌ام من را چگونه می‌بینند؟ چگونه خودم را ببینم؟ آیا می‌توانیم در مورد هر گونه اختلاف در دیدگاه‌هایمان و اینکه چگونه پویایی خانواده را شکل می‌دهند صحبت کنیم؟ به عنوان مثال، یک خواهر یا برادر بزرگتر ممکن است به این نکته اشاره کند که اغلب او کسی است که برای تعطیلات خانوادگی برنامه ریزی می کند. یک خواهر یا برادر کوچکتر ممکن است به این نکته اشاره کند که اغلب احساس می کند تحت فشار قرار می گیرد تا با هر چیزی که بقیه گروه می خواهند همراهی کند.

متخصصان اذعان کردند که آیا شواهدی وجود دارد که ترتیب تولد تعیین کننده ویژگی های شخصیتی است یا خیر.

خانم استانیزایی گفت: “من فکر می کنم مردم فقط به دنبال معنا و درک خود هستند.” او گفت: “طالع بینی، ترتیب تولد، سبک های دلبستگی” تنها چند نمونه هستند. “مردم فقط به دنبال مجموعه ای از کلمات رمز و راه هایی برای توصیف تجربیات خود هستند.”