ما در یک موج بزرگ کووید هستیم. اما چقدر بزرگ؟


منحنی ها در برخی از نمودارهای کووید، دوباره بسیار شیب دار به نظر می رسند.

طبق داده‌های مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، سطوح گزارش‌شده ویروس در فاضلاب ایالات متحده بالاتر از آن چیزی است که از زمان اولین موج Omicron بوده است، اگرچه پیامدهای شدید همچنان نادرتر از زمستان‌های همه‌گیر قبلی است.

ایمی کربی، سرپرست برنامه برای سیستم ملی نظارت بر فاضلاب CDC، گفت: “ما شاهد افزایش نرخ ها در سراسر کشور هستیم.” این برنامه اکنون هر ایالت را با داده های موجود در فعالیت ویروسی “بالا” یا “بسیار زیاد” دسته بندی می کند.

مدل‌سازان پیش‌بینی می‌کنند که این افزایش ممکن است در این هفته یا بلافاصله پس از آن به اوج خود برسد و سطح بالایی از انتقال حداقل برای یک ماه دیگر فراتر از آن انتظار می‌رود.

میزان بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر نسبت به سال های گذشته بسیار کمتر بوده است. در هفته آخر دسامبر، حدود 35000 بستری در بیمارستان گزارش شده است – در مقایسه با 44000 سال قبل – و 1600 مرگ هفتگی تا اوایل دسامبر، کمتر از 3000 بود. (در همان زمان در سال 2020، حدود 100000 بستری در بیمارستان و 20000 مرگ در هر هفته وجود داشت.)

بسیاری از معیارهای مورد استفاده در اوایل همه‌گیری، به شاخص‌های بسیار کمتر مفیدی برای گسترش گسترده ویروس تبدیل شده‌اند، به‌ویژه از زمانی که مقامات فدرال در بهار گذشته با اعلام پایان وضعیت اضطراری بهداشت عمومی، تلاش‌های جامع‌تر ردیابی داده‌ها را متوقف کردند. مصونیت بالاتر در سراسر جمعیت به معنای بستری شدن کمتر در بیمارستان حتی با شیوع بالای ویروس است، و کاهش شدید نتایج آزمایش کووید که به مقامات گزارش شده است، شمارش موارد را بسیار کمتر مرتبط کرده است.

آزمایش فاضلاب یکی از معدود ابزارهای قابل اعتمادی است که هنوز برای نظارت بر ویروس در دسترس است. این می تواند نشان دهنده شروع افزایش قبل از شروع افزایش بستری شدن در بیمارستان باشد و حتی افرادی را که نمی دانند به کووید مبتلا هستند نیز شامل می شود. برای بسیاری از افرادی که در معرض خطر بیشتری از ویروس قرار دارند – مانند آنهایی که سن بالاتری دارند، نقص ایمنی دارند یا قبلاً یک بیماری جدی دارند – این به ابزاری حیاتی تبدیل شده است که به آنها کمک می کند بفهمند چه زمانی باید مراقب باشند.

اما این یک معیار ناقص است که در درجه اول برای تشخیص اینکه آیا سرعت انتشار ویروس وجود دارد مفید است، نه برای گفتن دقیق میزان ویروس در گردش.

به گفته کارشناسان، داده ها اغلب به صورت نسخه های ویروسی نرمال شده در هر میلی لیتر یا هر گرم گزارش می شوند، عددی که ترجمه آن به تعداد دقیق موارد تقریبا غیرممکن است. همچنین دشوار است که بدانیم دو افزایش متفاوت چقدر قابل مقایسه هستند: اوج داده‌ها ممکن است دقیقاً به معنای مشابه سال گذشته نباشد.

به همین دلیل است که بسیاری از دانشمندانی که این داده ها را مطالعه می کنند فقط می گویند که نشان می دهد کشور در وسط یک موج بزرگ قرار دارد، نه اینکه آیا موج این زمستان بزرگتر از زمستان های قبلی است یا خیر.

(CDC سطوح غلظت واقعی را نشان نمی دهد – داشبورد آن در عوض نشان می دهد که چقدر نسبت به زمانی که گسترش کم بوده است افزایش یافته است. بالای هشت انحراف استاندارد “بسیار زیاد” در نظر گرفته می شود.)

دیوید اوکانر، ویروس شناس در دانشگاه ویسکانسین-مدیسون، گفت: آزمایش فاضلاب به هیچ وجه جواب می دهد زیرا “همه مدفوع می کنند.”

نمونه‌هایی از فاضلاب در تصفیه‌خانه‌ها یا در راه آنها گرفته می‌شود و برای RNA ویروسی در آزمایشگاه آزمایش می‌شوند. اما هیچ دو نمونه کاملاً قابل مقایسه نیستند. مقدار RNA در نمونه بسته به عوامل بسیاری، از جمله جمعیت محلی در هر زمان معین، در نوسان خواهد بود – به هجوم تعطیلات به میامی یا یک شهر دانشگاهی که برای تابستان تخلیه می شود فکر کنید – و چه مقدار مواد دیگر، مانند زباله های صنعتی، در سیستم است.

ماریسا آیزنبرگ، استاد دانشگاه میشیگان که آزمایشگاه نظارت بر فاضلاب را برای پنج سایت اداره می‌کند، گفت: آنچه کارشناسان واقعاً می‌خواهند بدانند این است که چه مقدار ویروس نسبت به تعداد افراد اطراف وجود دارد – معادل فاضلاب سرانه. تعداد موارد

پروفسور آیزنبرگ گفت، برخی از آزمایشگاه ها داده ها را “عادی” می کنند – یعنی مخرج را تنظیم می کنند – با مشاهده تعداد گالن هایی که در کارخانه جریان می یابد. اما بسیاری از سایت‌ها از چیزی به نام «ویروس لکه‌دار ملایم فلفل» استفاده می‌کنند، ویروسی که گیاهان فلفل را آلوده می‌کند.

او گفت: «مردم این موضوع را در فاضلاب انسانی مطالعه کردند و دریافتند که ما سطوح بسیار ثابتی از این ویروس فلفل را دفع می کنیم. “بنابراین این اندازه گیری است از تعداد افرادی که امروز به حمام در سوله فاضلاب رفتند.”

هنگامی که تیم پروفسور آیزنبرگ نتایج را عادی می کند، داده ها را به ایالت و CDC ارسال می کند که اطلاعات را از سایت هایی در سراسر کشور جمع آوری می کند که روی هم حدود 40 درصد از جمعیت ایالات متحده را تشکیل می دهند.

CDC سپس داده های خود را جمع می کند و روندهای ایالتی، منطقه ای و ملی را منتشر می کند. (دو شرکتی که فاضلاب را تجزیه و تحلیل می کنند، Verily Life Sciences و Biobot Analytics، همچنین داده های صدها سایت را جمع آوری می کنند و تصاویر ملی و محلی از انتشار ویروس ارائه می دهند.)

اما این تخمین های سراسری می توانند مشکل ساز باشند.

جمعیت نمونه ای که CDC به آن نگاه می کند تا حد زیادی افراد دارای سپتیک تانک و شهرهای بدون آزمایش فاضلاب را حذف می کند. ممکن است نقص داده وجود داشته باشد، مانند زمانی که CDC پیمانکاران را در سال گذشته تغییر داد. با تغییر و گسترش شبکه، سایت های موجود می توانند آزمایش را متوقف کنند و سایت های جدید راه اندازی شوند.

و در حالی که Biobot و Verily می‌توانند از روش‌شناسی و عادی‌سازی یکسانی در تمام سایت‌های خود استفاده کنند، CDC باید روندها را از داده‌هایی که از سایت‌های مختلف با روش‌های مختلف دریافت می‌شود، تعیین کند.

در نهایت، تغییراتی در خود ویروس وجود دارد که می تواند مقایسه را در طول زمان دشوارتر کند. دانشمندانی که این تغییرات را دنبال می‌کنند می‌گویند که نشانه‌هایی وجود دارد که این آخرین نوع، JN.1، ممکن است بتواند بهتر در روده تکثیر شود.

دکتر اوکانر، ویروس شناس، گفت: این هنوز فقط یک فرضیه است. او گفت، اما این امکان وجود دارد که ویروس در روده کمی راحت‌تر از گذشته باشد. اگر این فرضیه درست باشد، می‌تواند به این معنا باشد که افراد آلوده نسخه‌های ویروسی بیشتری نسبت به گذشته منتشر می‌کنند. در داده‌های فاضلاب، همین تعداد عفونت می‌تواند بسیار بیشتر از کووید باشد.

همه اینها با هم عدم قطعیت قابل توجهی در مورد مقایسه سال به سال داده ها ایجاد می کند.

مایکل مینا، اپیدمیولوژیست و مدیر ارشد علمی eMed، تخمین می زند که میزان واقعی شیوع کووید ممکن است کمی بیشتر یا کمتر از این زمان در سال گذشته باشد. او گفت اما شکی نیست که ویروس زیادی وجود دارد. و اکنون بسیار بیشتر از همین چند ماه پیش.

بسیاری از کارشناسانی که این داده‌ها را مطالعه می‌کنند، توصیه می‌کنند هر مفهومی از دقت را کنار بگذارند و فقط کمی به مسیر اخیر خط نگاه کنند. و در صورت امکان به فاضلاب شهر خود نگاه کنید، زیرا داده های یک سایت واحد در طول زمان قابل اعتمادتر از تخمین ملی است.

دکتر مینا گفت: «اگر افراد آسیب‌پذیری در جامعه یا خانواده خود دارید، می‌خواهید به‌ویژه هنگام افزایش موارد، آگاه باشید و اقدامات احتیاطی بیشتری انجام دهید. “و هنگامی که موارد در حال کاهش یا آرام شدن هستند، این اقدامات احتیاطی را کاهش دهید.”

این اقدامات احتیاطی شامل پوشیدن ماسک با کیفیت بالا، واکسن زدن، آزمایش کردن و ماندن در خانه در صورت بیماری است – و اگر فردی در معرض خطر آلوده باشد، مصرف Paxlovid.

ماریا ون کرخوف، سرپرست فنی سازمان بهداشت جهانی در مورد کووید، گفت: حتی در این مرحله همه‌گیری جدید، مردم هنوز در حال مرگ هستند و هنوز هم می‌توانند برای مدت طولانی به کووید مبتلا شوند. او گفت: «در حالی که بحران کووید به پایان رسیده است، تهدید وجود ندارد.