اسپانیا اجازه تغییر جنسیت قانونی را بدون ارزیابی پزشکی می دهد


دولت اسپانیا روز پنجشنبه قانونی را تصویب کرد که به افراد 16 سال و بالاتر اجازه می‌دهد تا جنسیت ثبت شده قانونی خود را بدون انجام ارزیابی‌های روان‌شناختی و پزشکی برای نشان دادن نارسایی جنسیتی تغییر دهند، و تبدیل به یکی از معدود کشورهایی شد که اجازه چنین تغییر جنسیتی را با اظهار خود می‌دهد.

ایرنه مونترو، وزیر برابری اسپانیا، روز پنجشنبه در صحن پارلمان گفت که قانون جدید حق تعیین آزادانه ترنس ها را به رسمیت می شناسد و از تلقی شدن تراجنسیتی به عنوان آسیب شناسی جلوگیری می کند.

او گفت: “افراد ترنس افراد بیمار نیستند.” “آنها مردم هستند، تمام.”

اسپانیا پس از کشورهایی مانند دانمارک و آرژانتین جزو اولین کشورهایی است که چنین قانونی را تصویب کرده است. پیشنهادهای مشابه افکار عمومی را در جاهای دیگر تقسیم کرده است. ماه گذشته، دولت بریتانیا برای اولین بار پارلمان اسکاتلند را رد کرد و قوانینی را که به افراد تراجنسیتی اجازه می داد با ارائه یک اعلامیه، جنسیتی را که با آن هویت خود را به رسمیت می شناسند، مسدود کرد. این طرح یک الزام برای “شواهد تشخیص نارسایی جنسیتی” را حذف می کرد.

قانونگذاران اسپانیایی روز پنجشنبه همچنین قانونی را تصویب کردند که به زنان در صورت تشخیص درد شدید قاعدگی مرخصی با حقوق می دهد و اولین کشور در اروپا است که این کار را انجام می دهد. آنها همچنین دسترسی به سقط جنین را برای افراد زیر 16 سال و بالاتر بدون رضایت والدین یا قیم گسترش دادند.

قانون جنسیت باعث ایجاد اصطکاک بین راست و چپ و همچنین در درون حزب سوسیالیست، بزرگترین حزب لیبرال اسپانیا شده است.

ویکتور گوتیرز، دبیر LGBT حزب سوسیالیست، آن را ستایش کرد و نوشت در توییتر این “قانونی بود که زندگی میلیون ها نفر را بهبود می بخشد.”

اما کارمن کالوو، سیاستمدار برجسته سوسیالیست و معاون سابق نخست وزیر، از رای دادن به این قانون و یک سناتور سوسیالیست خودداری کرد. در توییتر گفت که قانونگذاران باید آن را به نام فمینیسم و ​​سوسیالیسم رد کنند.

فمینیستاس سوسیالیستاس، انجمن فمینیست‌های سوسیالیست، در بیانیه‌ای گفت: «قوانینی که در کشورهای دیگر لغو می‌شوند نباید به خواست یک اقلیت تحمیل شوند».

اما برای فعالان حقوق تراجنسیتی، این یک پیروزی دیرهنگام بود.

مار کامبروله ژورادو، فعال حقوق تراجنسیتی، در توییتر نوشت: «کلاری به پایان رسید». “امروز یک روز تاریخی برای ترنس ها است.”

طبق قانون جدید، کودکان بین 14 تا 16 سال در صورت همراهی والدین یا قیم قانونی می توانند جنسیت خود را به صورت قانونی در ثبت احوال تغییر دهند و افراد بین 12 تا 14 سال به مجوز قاضی نیاز دارند.

پس از درخواست اولیه برای تغییر جنسیت قانونی، متقاضی باید تصمیم خود را ظرف سه ماه تایید کند.

این قانون همچنین درمان های تبدیلی را که برای تغییر گرایش جنسی یا هویت جنسی یک فرد است، ممنوع کرد.