یافته های مطالعه، او 217 واکسن کووید بدون عوارض جانبی داشت


دو سال پیش، پزشکان آلمانی به طور تصادفی با گزارش‌های خبری از مردی که به دلیل دریافت تعداد زیادی واکسن کرونا بدون هیچ توضیح پزشکی مورد بازجویی قرار گرفته بود، برخورد کردند.

سپس انبوهی از گمانه زنی ها در مورد آنچه که او انجام داده بود دنبال شد. همانطور که مشخص شد، دادستان ها در حال بررسی این موضوع بودند که آیا او به عنوان بخشی از طرحی برای جمع آوری کارت های ایمن سازی مهر شده که می تواند به افرادی که می خواستند از دستورات واکسن استفاده کنند بفروشد یا خیر، دوزهای اضافی دریافت کرده است یا خیر.

اما از نظر پزشکان، این مرد یک ناهنجاری پزشکی بود، کسی که از توصیه های رسمی سرپیچی کرده بود و خود را به خوکچه هندی برای اندازه گیری محدودیت های بیرونی یک پاسخ ایمنی تبدیل کرده بود. سال گذشته، آن‌ها از دادستان‌هایی که در حال تحقیق درباره واکسن او بودند خواستند که این درخواست را به او منتقل کنند: آیا او مایل است به یک پروژه تحقیقاتی بپیوندد؟

هنگامی که دادستان تحقیقات خود را در مورد کلاهبرداری بدون اتهام جنایی پایان داد، مرد موافقت کرد.

به گفته آنها، زمانی که پزشکان برای اولین بار او را دیدند، این مرد 62 ساله 215 دوز واکسن کرونا دریافت کرده بود. او با نادیده گرفتن درخواست‌های آنها برای توقف، دو واکسن دیگر در ماه‌های بعد دریافت کرد و ذخایر ایمنی خود را به 217 دوز ترکیبی از هشت نوع مختلف واکسن کووید در طول دو سال و نیم افزایش داد.

پس از ماه ها مطالعه بر روی او، پزشکان به رهبری دکتر کیلیان شوبر، ایمونولوژیست دانشگاه ارلانگن-نورنبرگ در ایالت بایرن آلمان، یافته های خود را این هفته در مجله پزشکی The Lancet Infectious Diseases گزارش کردند.

این مرد ظاهراً هرگز به ویروس کرونا مبتلا نشده بود. او هیچ عوارض جانبی واکسن را گزارش نکرد. و جالب‌تر از همه برای محققان، مجموعه آنتی‌بادی‌ها و سلول‌های ایمنی او به طور قابل‌توجهی بزرگ‌تر از یک فرد معمولی واکسینه شده بود، حتی اگر دقت آن پاسخ‌های ایمنی عملاً بدون تغییر باقی بماند.

محققان دریافتند که حتی شلیک 217 نیز پاسخ ایمنی مرد را تقویت می کند. و در حالی که آنها با دقت به دنبال نشانه‌هایی از تضعیف تدریجی واکنش‌های ایمنی او در طول زمان بودند – نوعی ناخواسته از تحمل ایمنی که گاهی در طول عفونت‌های ویروسی طولانی‌مدت ایجاد می‌شود – گزارش کردند که چنین کاهشی در پاسخ‌ها مشاهده نشده است.

دکتر شوبر گفت: “این واقعا نشان می دهد که واکنش سیستم ایمنی بدن به چنین ایمن سازی های مکرر چقدر قوی است.” حتی 200 واکسیناسیون تقریباً به اندازه یک عفونت مزمن برای سیستم ایمنی چالش برانگیز نیست.

محققان گفتند که این مرد اهل ماگدبورگ، شهری در مرکز آلمان بود، اما جزئیات کمی ارائه کردند و گفتند که دلایل او برای واکسیناسیون خصوصی بود.

محققان نوشتند که دادستان ها شواهدی از 130 واکسیناسیون در طول 9 ماه جمع آوری کرده بودند. اولین واکسیناسیون این مرد، با واکسن ساخته شده توسط جانسون و جانسون، در ژوئن 2021 انجام شد. بیشتر واکسن‌های بعدی او واکسن‌های mRNA بود که توسط Moderna یا Pfizer-BioNTech ساخته شد. او همچنین چندین واکسن به روز شده Pfizer-BioNTech را دریافت کرد.

دانشمندان علاوه بر آزمایش‌های خود، بر آزمایش‌های معمول پزشکی این مرد از قبل و در طول همه‌گیری نیز تکیه کردند. اما از آنجایی که آنها به سایر احتکارکننده‌های واکسن دسترسی نداشتند، محققان گفتند که از یافته‌های آنها نمی‌توان برای پیش‌بینی واکنش افراد دیگر به تلقیح‌های مکرر استفاده کرد.

دکتر شوبر گفت، سایر بیمارانی که دوزهای زیادی دریافت می‌کنند ممکن است عوارض جانبی داشته باشند، که باعث می‌شود افراد از توصیه‌های پزشکی برای دریافت بیش از تعداد توصیه‌شده واکسن‌ها سرپیچی کنند. و در حالی که این مطالعه نشان داد که واکسن‌ها عموماً بسیار ایمن هستند و می‌توانند به تقویت پاسخ‌های ایمنی ادامه دهند، مزایای واکسینه شدن مکرر لزوماً بر خطر کوچک یک واکسن اضافی برتری نداشت.

به عنوان مثال، دکتر شوبر گفت، سطوح آنتی بادی مرد در دوره‌های بعد از آخرین واکسن‌های ثبت‌شده او کاهش می‌یابد، همانطور که معمولاً در بیمارانی که تعداد دوزهای معمول را دریافت می‌کنند، کاهش می‌یابد. این یافته حاکی از آن است که پاسخ ایمنی بالا مرد تنها با واکسیناسیون مجدد دائمی می تواند بالا نگه داشته شود.

دکتر شوبر گفت: “این سطوح فوق العاده بالا پایدار نیستند.” “آنها به سطح عادی سقوط می کنند.”

با این حال، دو سال و نیم پرخوری واکسن نوعی تست استرس سیستم ایمنی را ایجاد کرد که پزشکان هرگز اجازه نمی‌دادند آن را تحت نظر خود انجام دهند. و در حالی که نتایج به دور از قطعیت بود، حداقل سیستم ایمنی این یک مرد به طور قابل توجهی انعطاف پذیر به نظر می رسید.

دکتر شوبر گفت: «دویست واکسن ممکن است زیاد به نظر برسد. اما سلول‌های ایمنی که قادر به واکنش به ویروس‌های مزمن هستند، «اساساً به ذرات ویروسی تقلیدی می‌خندند» که باید با آن‌ها مقابله کنند، حتی در طول صدها عکس.