یافته های مطالعه، بیماران طولانی مدت کووید با احتمال بیشتری مشکلات گوارشی دارند


بیماران در طول موج‌های اولیه همه‌گیری آلوده شدند و بین 1 مارس 2020 و 15 ژانویه 2021، اکثریت قریب به اتفاق قبل از در دسترس بودن واکسن، برای کروناویروس مثبت شدند. دکتر العلی و دکتر مهاندرو خاطرنشان کردند که این تجربه ممکن است برای افرادی که اخیراً آلوده شده اند متفاوت باشد. آنها گفتند که انواع جدیدتر ویروس ممکن است اثرات متفاوتی داشته باشند، و برخی تحقیقات نشان می دهد که واکسن ها می توانند خطر ابتلا به علائم طولانی مدت کووید را کاهش دهند.

دلایل متعددی وجود دارد که عفونت‌های کروناویروس ممکن است منجر به مشکلات طولانی‌مدت دستگاه گوارش شود. دکتر مهاندرو که برخی از علل احتمالی را مطالعه کرده است، گفت که تیم او و دیگران دریافته اند که پروتئینی که ویروس روی برخی از سطوح سلولی به آن می چسبد، به نام گیرنده ACE2، در پوشش روده کوچک به وفور وجود دارد. او گفت که این گیرنده ها ممکن است راهی برای ورود مستقیم ویروس به دستگاه گوارش فراهم کنند. همچنین ممکن است برخی از قطعات ویروسی پس از رفع عفونت باقی بمانند و سیستم ایمنی بدن بیماران را فعال نگه دارند و علائم مرتبط با التهاب را ایجاد کنند.

دکتر مهاندرو گفت که احتمال دیگر “ارتباط روده و مغز” است و توضیح داد که “وقتی استرس داریم تظاهرات روده ای داریم.” وی افزود: “برخی از علائم همچنین می تواند به دلیل وضعیت عمومی ناخوشی یا بیماری در خارج از روده باشد که می تواند بر نحوه حرکت روده هایمان تأثیر بگذارد یا به این معنی باشد که احساس نفخ یا رفلاکس اسید معده داریم.”

دکتر العالی گفت که اکثر بیماران طولانی مدت کووید علاوه بر مشکلات گوارشی، علائم دیگری نیز دارند، که نشان می‌دهد این وضعیت «بسیار پیچیده‌تر از آن است که فقط یک مکانیسم داشته باشد که همه آن را توضیح دهد».

مطالعه جدید مشخص نکرد که آیا برخی از شرایط سلامت قبلی، مانند دیابت یا بیماری قلبی عروقی، افراد را در معرض خطر بیشتر مشکلات گوارشی پس از کووید قرار می دهد یا خیر. مانند بسیاری از مطالعات طولانی دیگر کووید، نشان داد افرادی که عفونت اولیه آنها به اندازه کافی شدید بود که نیاز به مراقبت های ویژه یا سایر بستری شدن در بیمارستان را داشته باشد، بیشتر در معرض علائم طولانی مدت بودند. با این حال، افراد مبتلا به عفونت های اولیه خفیف – که اکثر بیماران کووید را تشکیل می دهند – با این وجود نسبت به افرادی که آلوده نشده بودند در معرض خطر بیشتری بودند.

این مطالعه با تأکید بر اهمیت علائم پس از کووید، نشان داد که بیماران طولانی مدت کووید در مقایسه با نزدیک به شش میلیون نفر در پایگاه داده جانبازان قبل از همه‌گیری، بیشتر در معرض خطر مشکلات گوارشی بودند. همچنین مشخص شد افرادی که به دلیل عفونت کروناویروس در بیمارستان بستری شده‌اند، نسبت به افرادی که با آنفولانزا در بیمارستان بستری شده‌اند، بیشتر در معرض مشکلات گوارشی طولانی‌مدت قرار دارند.