محققان می گویند این قرص های صبح بعد از آن ممکن است از بیماری های مقاربتی جلوگیری کند


عفونت‌های مقاربتی در سال‌های اخیر در ایالات متحده افزایش یافته است و جستجوی فوری برای راه‌حل‌ها را برانگیخته است. تحقیقات جدید نشان می دهد که یک آنتی بیوتیک به طور گسترده در دسترس که بعد از رابطه جنسی مصرف می شود، ممکن است به مهار جزر و مد کمک کند.

مطالعات نشان داده است که مصرف یک دوز داکسی سایکلین در عرض 72 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت نشده به طور چشمگیری خطر ابتلا به عفونت های مقاربتی باکتریایی را کاهش می دهد. به نظر می رسد این رویکرد برای پیشگیری از کلامیدیا و سیفلیس موثرتر است و برای پیشگیری از سوزاک کمی کمتر.

نشان داده شده است که این استراتژی در میان زنان ترنس و مردانی که با مردانی که در معرض خطر بالای ابتلا به بیماری مقاربتی هستند رابطه جنسی دارند، کار می کند، اما این قرص ها در زنان سیسجنس (که هویت جنسیتی با جنسیت تعیین شده در بدو تولد مطابقت دارد) فایده ای نشان نداده است.

با ظهور مجدد بیماری های مقاربتی، محققان و مقامات بهداشتی مشتاق یافتن راهبردهای پیشگیری جدید هستند. محققان همچنین دریافته‌اند که واکسن مننژیت میزان ابتلا به سوزاک را به نصف کاهش می‌دهد. این دو بیماری توسط باکتری های نزدیک به هم ایجاد می شوند.

جدیدترین داده ها ماه گذشته در سیاتل در کنفرانس رتروویروس ها و عفونت های فرصت طلب ارائه شد.

دکتر جنل استوارت، پزشک بیماری‌های عفونی در Hennepin Healthcare و دانشگاه مینه‌سوتا، می‌گوید: «در حالی که کاندوم‌ها هنگام استفاده از آن‌ها واقعاً خوب عمل می‌کنند، اما همیشه برای افراد در روابطشان قابل دسترسی نیستند. ما باید راه حل هایی فراتر از آن داشته باشیم.»

مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها هنوز داکسی سایکلین پس از مواجهه را برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی توصیه نمی کند، اما بر اساس شواهد جدید، برخی از شهرها مانند سانفرانسیسکو در حال حاضر این آنتی بیوتیک را به افرادی که در معرض خطر بالای عفونت با کلامیدیا، سیفلیس و عفونت هستند ارائه می کنند. سوزاک. مقامات بهداشتی آن را “doxy-PEP” می نامند.

دکتر آنی لوتکمایر، پزشک بیماری های عفونی در بیمارستان عمومی زاکربرگ سانفرانسیسکو و مرکز تروما، گفت: “برای کسانی که بسیاری از بیماری های مقاربتی دارند، من فکر می کنم که مطمئناً این چیزی است که امیدوارم CDC بتواند راهنمایی هایی را ارائه دهد.”

سیفلیس در سال 2000 در ایالات متحده تقریباً از بین رفت. میزان سوزاک نیز در آن زمان رو به کاهش بود. اما عفونت‌ها تا حد زیادی به دلیل تعطیلی کلینیک‌های سلامت جنسی در سراسر کشور افزایش یافته است.

بین سال‌های 2017 تا 2021، موارد سیفلیس 68 درصد و موارد سوزاک 25 درصد افزایش یافته است. حدود نیمی از این عفونت های جدید در نوجوانان و بزرگسالان جوان بود.

بروز بیماری های مقاربتی نیز در زنان و به ویژه زنان سیاه پوست افزایش یافته است. میزان سیفلیس مادرزادی که در دوران بارداری از یک مادر آلوده به دست آمده است، در طول این دوره نزدیک به 200 درصد افزایش یافته است.

CDC تخمین زده است که در هر روز معین در سال 2018، از هر پنج آمریکایی یک نفر مبتلا به بیماری مقاربتی بوده است. اگرچه بسیاری از عفونت ها به راحتی با آنتی بیوتیک ها درمان می شوند، بسیاری از افراد تشخیص داده نمی شوند زیرا ممکن است علائمی نداشته باشند یا دسترسی ضعیفی به مراقبت های بهداشتی داشته باشند.

در صورت عدم درمان، سیفلیس می تواند به سیستم تولید مثل، مغز، قلب و سایر اندام ها آسیب برساند. سیفلیس مادرزادی حتی می تواند منجر به مرگ شود. تقریباً 7 درصد از نوزادان مبتلا به سیفلیس در سال 2020 زنده نماندند.

مطالعات جدید عمدتاً به استفاده از داکسی سایکلین در مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، که بیش از 40 درصد از بیماری های مقاربتی در ایالات متحده را تشکیل می دهند، پرداخته است. به طور کلی، به شرکت کنندگان یک منبع آنتی بیوتیک داده شد و به آنها گفته شد که ظرف سه روز پس از قرار گرفتن در معرض احتمالی با یک بیماری مقاربتی، دو قرص مصرف کنند.

مطالعه ای در سال 2017 نشان داد که داکسی سایکلین پس از قرار گرفتن در معرض به شدت میزان کلامیدیا و سیفلیس را کاهش می دهد، اما نه سوزاک را در این گروه.

دکتر ژان میشل مولینا، استاد بیماری‌های عفونی در دانشگاه پاریس سیته که این مطالعه را رهبری می‌کرد، گفت: «در آن زمان بسیار محتاط بودیم زیرا نمی‌خواستیم همه از این استراتژی قبل از تأیید استفاده کنند.

نتایج حاصل از مطالعه دیگری که سال گذشته در کنفرانسی درباره HIV ارائه شد، تقویت شد. این کارآزمایی نشان داد که داکسی سایکلین پس از رابطه جنسی، بروز سیفلیس و کلامیدیا را در بین شرکت‌کنندگان تا بیش از 80 درصد و سوزاک را تا حدود 55 درصد کاهش می‌دهد.

این رویکرد آنقدر مؤثر به نظر می رسید که یک هیئت نظارت بر ایمنی داده ها به محققان توصیه کرد که آزمایش را متوقف کنند و داکسی سایکلین را به همه شرکت کنندگان ارائه دهند.

آخرین مطالعات تا حد زیادی این نتایج امیدوارکننده را تایید کرد. در یکی از آنها، دکتر مولینا و همکارانش داکسی سایکلین را روی 232 مردی که با مردان رابطه جنسی داشتند، آزمایش کردند که قبلاً در یک مطالعه بزرگتر در مورد پیشگیری از HIV ثبت نام کرده بودند.

مردانی که پس از رابطه جنسی داکسی سایکلین مصرف کردند، در مقایسه با مردانی که آنتی بیوتیک دریافت نکردند، 84 درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به کلامیدیا یا سیفلیس و حدود نیمی از احتمال ابتلا به سوزاک بودند.

یک بازوی جداگانه از آن کارآزمایی نشان داد که مردانی که واکسن 4CMenB علیه مننژیت باکتریایی ساخته شده توسط GlaxoSmithKline دریافت کرده‌اند، به نصف احتمال ابتلا به سوزاک را دارند. دکتر لوتکمایر گفت: مشخص نیست که حفاظت تا چه زمانی ممکن است ادامه داشته باشد، و واکسن برای این منظور در ایالات متحده تایید نشده است.

اما این واکسن بی خطر و موثر در نظر گرفته می شود و اغلب به مسافران، جوانان و سربازان استخدام می شود. دکتر Luetkemeyer گفت: “شوق زیادی در جمعیت های پرخطر برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر و شروع استفاده از واکسن مننگوکوک B وجود دارد.”

اگرچه این مطالعات فقط مردانی را شامل می‌شد که با مردان رابطه جنسی داشتند، او و سایر محققان گفتند که انتظار داشتند نتایج برای مردان با هر گرایش جنسی قابل اجرا باشد.

اما این آنتی بیوتیک حداقل در کنیا از بیماری های مقاربتی در زنان سیسجنس جلوگیری نکرد.

دکتر استوارت و همکارانش 449 زن جوان را در کیسومو که قرص های روزانه برای پیشگیری از اچ آی وی مصرف می کردند ثبت نام کردند و هر سه ماه یکبار از آنها برای بیماری های مقاربتی آزمایش می کردند. تعداد عفونت‌ها در میان کسانی که منبع داکسی‌سایکلین دریافت کرده‌اند تقریباً با کسانی که این دارو را دریافت نکرده‌اند یکسان بوده است.

دکتر استوارت گفت که نتایج “یک ناامیدی بزرگ” بود. او گفت که محققان اکنون در تلاشند تا بفهمند چرا این زنان سودی نبرده اند. ممکن است به دلیل تفاوت های آناتومیکی در نحوه متابولیسم دارو یا به دلیل شیوع بالای باکتری های مقاوم به آنتی بیوتیک در کنیا باشد.

این ایده که داکسی سایکلین ممکن است به طور گسترده برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی استفاده شود، نگرانی هایی را در مورد مقاومت آنتی بیوتیکی برانگیخته است. این دارو برای دهه‌ها برای درمان کلامیدیا و سیفلیس بدون ظهور سویه‌های مقاوم استفاده می‌شود، اما سوزاک مقاوم به آنتی‌بیوتیک در حال حاضر یک نگرانی جدی در بسیاری از نقاط جهان است.

در فرانسه، جایی که برخی از مطالعات انجام شده است، حدود 65 درصد عفونت‌ها به تتراسایکلین‌ها، دسته‌ای از آنتی‌بیوتیک‌ها که شامل داکسی‌سایکلین است، مقاوم هستند. در کنیا، هر نمونه باکتری از تعداد کمی از زنان آلوده در آزمایش، مقاوم بود.

در ایالات متحده، حدود 26 درصد از موارد سوزاک در سال 2018 به تتراسایکلین ها مقاوم بودند. دکتر لوتکمایر گفت، با این حال، تاکنون استفاده از داکسی سایکلین برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی به نظر نمی رسد که به مقاومت دارویی کمک کند.

داکسی سایکلین در حال حاضر به طور گسترده برای جلوگیری از مالاریا و برای درمان آکنه و روزاسه استفاده می شود. او خاطرنشان کرد که برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی فقط به کسانی توصیه می شود که به هر حال ممکن است به طور مکرر برای درمان عفونت ها آنتی بیوتیک مصرف کنند.

او در مورد شرکت کنندگان در کارآزمایی خود گفت: “این یک گروه بسیار پرخطر بود – 30 درصد در هر سه ماهه یک یا چند STI داشتند.” “این جمعیت عمومی نیست.”

CDC در حال بررسی آخرین داده ها است و انتظار دارد توصیه های جدیدی در مورد استفاده از داکسی سایکلین پس از مواجهه ارائه دهد. در این بین، آژانس به ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی توصیه کرده است که فقط داکسی سایکلین و نه آنتی بیوتیک های دیگر را برای پیشگیری و فقط به مردان همجنس گرا و دوجنسه و زنان ترنس که شواهدی دال بر اثربخشی آنها وجود دارد، ارائه دهند.

به گفته آژانس، بیماران باید در مورد عوارض جانبی بالقوه مانند مشکلات گوارشی و حساسیت به نور مشاوره شوند.