آنچه در مورد یائسگی و هورمون درمانی باید بدانید


راشل روبین، متخصص سلامت جنسی و استادیار اورولوژی در دانشگاه جورج تاون، می‌گوید: «یائسگی بدترین کمپین روابط عمومی در تاریخ جهان را دارد، زیرا فقط گرگرفتگی و تعریق شبانه نیست. علائم یائسگی بسیار متنوع‌تر است و می‌تواند ناتوان‌کننده‌تر از آن چیزی باشد که بسیاری از مردم می‌دانند. در دوران گذار به یائسگی، زنان ممکن است از جمله علائم دیگر، بی خوابی، تغییرات خلقی، افسردگی، افزایش وزن، درد مفاصل، خشکی واژن و درد در حین رابطه جنسی را نیز تجربه کنند. از دست دادن استخوان تسریع می یابد. در زنانی که در معرض خطر ژنتیکی بیماری آلزایمر هستند، تصور می‌شود اولین پلاک‌ها در این زمان در مغز تشکیل می‌شوند.

مدت‌هاست که یک درمان مؤثر و مورد تأیید FDA برای چندین مورد از این علائم وجود دارد که به هورمون درمانی یائسگی معروف است، اما به دلیل ترس و اطلاعات نادرست، تعداد کمی از زنان تصویر واضحی از خطرات و مزایای آن دارند. مقاله روی جلد مجله نیویورک تایمز این هفته به بررسی هورمون درمانی و یائسگی می پردازد و آنچه را که این تحقیق واقعاً به ما می گوید باز می کند.

نشان داده شده است که هورمون درمانی گرگرفتگی و اختلال خواب را کاهش می دهد و شواهدی وجود دارد که نشان می دهد به افسردگی و درد مفاصل کمک می کند. همچنین به پیشگیری و درمان سندرم تناسلی ادراری یائسگی کمک می کند، مجموعه ای از علائم، از جمله عفونت های دستگاه ادراری و درد در حین رابطه جنسی، که تقریباً نیمی از زنان یائسه را تحت تاثیر قرار می دهد. خطر ابتلا به دیابت را کاهش می دهد و از پوکی استخوان محافظت می کند. به دلیل خطرات سلامتی مرتبط با هورمون درمانی، برای زنانی که گرگرفتگی «آزاردهنده» و برخی دیگر از علائم یائسگی دارند توصیه می شود، نه برای مراقبت های پیشگیرانه.

سنی که زن در آن هورمون درمانی را شروع می کند برای ارزیابی خطر افزایش بیماری قلبی، سکته مغزی و زوال عقل مهم است.

برای زنانی که یائسگی زودرس را پشت سر می گذارند، قبل از 45 سالگی، هورمون درمانی توصیه می شود، زیرا در صورت عدم دریافت هورمون تا سن معمولی یائسگی، در معرض خطر بیشتری برای پوکی استخوان هستند. برای زنان سالم در 50 سالگی، افزایش خطرات ناشی از هورمون درمانی کم در نظر گرفته می شود. خطرات بیشتری برای زنانی که بعد از 60 سالگی شروع به هورمون درمانی می کنند وجود دارد. هنوز هیچ تحقیق قطعی در مورد زنانی که از 50 سالگی شروع می کنند و تا 60 سالگی به طور مداوم ادامه می دهند، دنبال نشده است.

زنان در هر سنی بعد از حدود پنج سال مصرف هورمون‌ها در معرض خطر ابتلا به سرطان سینه هستند.

زنانی که دچار حمله قلبی، سرطان سینه یا سکته مغزی یا لخته شده اند، یا زنانی که مجموعه ای از مشکلات سلامتی قابل توجهی دارند، در معرض بیشترین خطر ناشی از مصرف هورمون هستند.

استفانی فابیون، مدیر مرکز سلامت زنان در کلینیک مایو، می‌گوید: «برای بقیه، تصمیم به شدت علائم و همچنین ترجیحات شخصی و سطح تحمل خطر مربوط می‌شود.»

هورمون درمانی زمانی رایج ترین درمان تجویز شده در ایالات متحده بود، اما در سال 2002، یک مطالعه بزرگ نگرانی های جدی را در مورد خطرات سلامتی آن ایجاد کرد و باعث شد بسیاری از پزشکان و بیماران آن را ترک کنند. تحلیل‌های جدید داده‌های آن مطالعه، که به عنوان ابتکار سلامت زنان شناخته می‌شود، همراه با بسیاری دیگر، از آن زمان به این نتیجه اطمینان داده است که خطرات هورمون درمانی برای زنان سالم زیر 60 سال کم است. اما شهرت این درمان هنوز بهبود نیافته است.

اگر بسیاری از پزشکان در مورد هورمون درمانی با بیماران خود بحث نمی کنند، ممکن است به دلیل شکاف در دانش خودشان باشد. یک نظرسنجی در سال 2017 که برای دستیاران پزشکی در سراسر کشور ارسال شد نشان داد که 20 درصد از آنها حتی یک سخنرانی در مورد موضوع یائسگی نشنیده اند. ربکا ترستون، استاد روانپزشکی در دانشگاه پیتسبورگ که در مورد یائسگی مطالعه می‌کند، معتقد است که به طور کلی، زنان یائسه کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند – غفلتی که او آن را یکی از نقاط کور بزرگ پزشکی می‌داند. ترستون می گوید: «این نشان می دهد که ما تحمل فرهنگی بالایی برای رنج زنان داریم. “این به عنوان مهم تلقی نمی شود.”

برای زنان پرخطر، منابع دیگر تسکین وجود دارد: مهارکننده انتخابی بازجذب سروتونین (SSRI) پاروکستین برای تسکین گرگرفتگی تایید شده است، اگرچه به اندازه هورمون درمانی موثر نیست. همچنین نشان داده شده است که درمان شناختی-رفتاری به زنان کمک می کند تا میزان گرگرفتگی آنها را مدیریت کنند. پزشکانی که یائسگی را درمان می کنند منتظر بررسی FDA در مورد دارویی هستند که در این ماه تایید می شود: دارویی غیر هورمونی که مجموعه نورون هایی را که تصور می شود در ایجاد گرگرفتگی دخیل هستند هدف قرار دهد.

زنان باید در مورد علائم و گزینه های درمانی خود با پزشک خود صحبت کنند. انجمن یائسگی آمریکای شمالی، انجمنی از متخصصان یائسگی، منبعی را ارائه می دهد که به کاربران امکان می دهد متخصصان مراقبت های بهداشتی را که گواهینامه NAMS در مراقبت از یائسگی دریافت کرده اند، با کد پستی جستجو کنند.