رفتن به نوشته‌ها

شاخص قند خون چیست؟ غذاهای طبقه بندی شده در آن چیست؟


شاخص قند خون

شاخص قند خون یا شاخص قند خون این یک نکته مهم برای بیماران دیابتی و حتی افرادی است که رژیم خاصی را دنبال می کنند. نوع غذای مصرفی می تواند در افزایش قند خون بسیار مثر باشد ، اما از آنجا که رژیم غذایی روزانه ما به سرعت هضم شده و قند را در جریان خون قرار می دهد ، باید در انتخاب آن دقت بیشتری داشته باشیم. متن را دنبال کنید تا نکات مهم در این زمینه را به شما بگوید.

شاخص قند خون چیست؟

شاخص قند خون ، همچنین به عنوان شاخص قند خون شناخته می شود ، از 0 تا 100 متغیر است. این نشان دهنده محدوده عددی است میزان هضم کربوهیدرات ها در بدن این میزان افزایش قند خون را در نتیجه مصرف غذا نشان می دهد. به عنوان مثال ، قند مصرفی با چای دارای شاخص گلیسمی 100 است ، به این معنی که به سرعت وارد جریان خون می شود.

به عبارت ساده تر ، شاخص قند خون نشان می دهد که پس از خوردن کربوهیدرات یا غذاهای دیگر ، بر اساس رتبه 0 تا 100 ، اگر قند موجود در غذای مصرفی مستقیماً در بدن آزاد شود ، 100 خواهد بود. abi. با این حال ، خوردن غذاهای زیاد با شاخص گلیسمی بالا می تواند خطرات جدی مانند دیابت را به همراه داشته باشد.

به گفته متخصصان تغذیه ، برای اطمینان از سلامت بدن ، خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی کمتر از 50 ضروری است. به این ترتیب زمان بیشتری برای هضم و جذب آنها در بدن مورد نیاز هستند و انرژی بیشتری برای این چرخه مصرف خواهد شد.

علاوه بر این ، کربوهیدراتهای مصرفی روزانه به دو گروه تقسیم می شوند پیچیده و ساده تقسیم شده اند کربوهیدراتهای ساده مانند قند بلافاصله جذب بدن می شوند و منابع کربوهیدراتهای پیچیده مانند غلات و حبوبات مدت زمان بیشتری طول می کشد تا هضم و جذب بدن شوند.

شاخص قند خون چه کاربردهایی دارد؟

شاخص قند خون به عنوان یک ابزار بسیار مناسب برای پیشگیری از دیابتاثرات چاقی را از بین می برد و از افزایش وزن جلوگیری می کند. متخصصان تغذیه اغلب به این شاخص برای تنظیم رژیم های غذایی برای کاهش وزن یا کنترل بیماری توجه می کنند و رژیم غذایی را بر اساس نیازهای فرد به آنها تنظیم می کنند.

در نتیجه ، لازم است منابع غذایی با شاخص گلیسمی بالا ، متوسط ​​و پایین شناخته شود. در زیر ، آن را به طور کامل ارائه می دهیم.

طبقه بندی شاخص گلیسمی بالا و پایین

همانطور که گفته شد ، محدوده 0 تا 100 رتبه خوبی برای میزان جذب قندها در بدن است.به گفته پزشکان ، برای حفظ سلامت بدن ، خوردن غذاهای دارای شاخص گلیسمی کمتر از 50 ضروری است.

  • در این طبقه بندی ، غذاهایی با شاخص گلیسمی زیر 55 ، غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین نامیده می شوند.
  • به غذاهایی که شاخص قند خون آنها بین 56 تا 69 است ، شاخص گلیسمی متوسط ​​گفته می شود.
  • غذاهایی با شاخص گلیسمی بیشتر از 70 را غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالا می نامند.

اما هر کدام از این گروه های غذایی شامل چه غذاهایی هستند؟

غذاهای دارای شاخص گلیسمی پایین

غذاهای دارای قند پایین

غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین کمتر از 55 دارای نرخ جذب بالایی هستند و در نتیجه مصرف آنها نیز می تواند زمان مصرف انرژی را افزایش دهد. این بدان معناست که فردی که از این گروه غذایی استفاده می کند احساس گرسنگی کمتری می کند. با این حال ، می توان روند کاهش وزن را بهتر مدیریت کرد و حتی دیابت را کنترل کرد.

معمولاً استفاده از این گروه از غذاها در رژیم غذایی سالم باید بیشتر از بقیه باشد تا به نتیجه مطلوب برای سلامتی بدن برسیم. نمونه هایی از این گروه عبارتند از:

  • میوه هایی مانند سیب ، پرتقال ، زردآلو و گلابی
  • سبزیجاتی مانند اسفناج ، تره فرنگی ، پیاز ، کلم و فلفل
  • آجیل هایی مانند بادام ، پسته ، فندق و …
  • قارچ
  • حبوبات مانند نخود ، لوبیا ، عدس ، لوبیا و …
  • غلات کامل مانند جو دوسر ، ماکارونی گندم کامل و نان گندم کامل
  • محصولات لبنی شامل ماست و شیر

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط

غذاهایی با شاخص گلیسمی متوسط ​​56 تا 69 دارای نرخ جذب متوسط ​​در دستگاه گوارش خواهند بود. اغلب این گروه از غذاها باید در حد اعتدال مصرف شوند و توصیه نمی شود که هر روز بیش از حد غذا بخورید. این گروه از مواد غذایی شامل:

  • بیسکویت جو
  • آرد ذرت و ذرت
  • آرد برنج ، برنج ، برنج قهوه ای و غذاهایی مانند فرنی که با آنها تهیه می شود
  • غذاهایی که با آرد سفید تهیه می شوند ، مانند پاستا با آرد سفید
  • میوه هایی مانند خرما ، انگور و کیوی
  • سبزیجاتی مانند چغندر و سیب زمینی

غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا

غذاهای دارای شاخص گلیسمی بالای 70 انرژی زیادی را به جریان خون وارد می کنند. این گروه از غذاها به سرعت جذب جریان خون می شوند و اغلب سطح قند خون را بالا می برند. اینها همچنین باعث افزایش ترشح انسولین می شوند و به مرور زمان باعث عدم تعادل هورمونی و چربی سوزی می شوند. علاوه بر این ، انرژی دریافتی از این گروه از غذاها بسیار زیاد است که برای سوزاندن آنها نیاز به فعالیت بدنی بالایی دارد.

علاوه بر این ، متخصصان تغذیه خوردن غذاهایی با شاخص گلیسمی بالا را برای جلوگیری از چاقی ، افزایش وزن ، قند خون بالا و دیابت توصیه می کنند. این گروه از مواد غذایی شامل:

  • گلوکز و قند
  • میوه های خشک مانند کشمش و خرمای خشک
  • سیب زمینی پخته و سیب زمینی پوره شده
  • میوه هایی مانند آناناس و هندوانه
  • انواع شیرینی ، کیک و کلوچه ، به ویژه کیک های تهیه شده از آرد برنج
  • غلات عمده یا غلات تهیه شده با جو

چرا غذاهای با شاخص گلیسمی پایین مصرف می کنیم؟

مصرف غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین اثرات مثبت زیادی دارد. پیشگیری از دیابت ، کاهش کلسترول بالا و کلسترول بد ، پیشگیری از گرسنگی ، افزایش حساسیت بدن به انسولین ، پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی ، کنترل وزن و پیشگیری از چاقی شامل غذاهایی با شاخص گلیسمی پایین است.

نتیجه

در اینجا برخی از حقایق اساسی در مورد داشبورد و نحوه استفاده از آن آورده شده است. با توجه به موارد فوق ، همیشه تاکید می شود که غذاهایی با شاخص گلایسمیک پایین باید بیشتر در رژیم غذایی و غذاهای با شاخص گلیسمی بالا کمتر خورده شوند و حتی از رژیم غذایی حذف شوند.

منتشر شده در دسته‌بندی نشده

اولین باشید که نظر می دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *