یک دوز واکسن HPV حداقل سه سال از عفونت جلوگیری می کند


طبق یک مطالعه جدید در کنیا، یک دوز واحد از واکسن ویروس پاپیلومای انسانی در پیشگیری از عفونت ها در طول سه سال بسیار موثر است و به احتمال زیاد میزان سرطان دهانه رحم و سایر بیماری های مرتبط با این ویروس را کاهش می دهد.

به گفته کارشناسان، یک استراتژی تک دوز به طور چشمگیری موجب افزایش منابع واکسن، کاهش هزینه ها و ساده سازی توزیع می شود، که واکسیناسیون را به گزینه ای مناسب تر در کشورهای با منابع محدود تبدیل می کند.

HPV یک عفونت مقاربتی است که با سرطان دهانه رحم و سایر بدخیمی ها مرتبط است. مقامات بهداشتی در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، دو دوز واکسن را برای دختران نوجوان کمتر از 15 سال و سه دوز را برای افراد مسن توصیه می کنند.

اما داده‌های مشاهده‌ای مدت‌ها حاکی از آن است که یک دوز منفرد محافظت مؤثری در برابر HPV برای حداقل یک دهه ارائه می‌کند. نتایج جدید اولین تایید از یک کارآزمایی بالینی استاندارد طلایی است که یک دوز واحد ممکن است به اندازه دو یا سه دوز، حداقل در طول سه سال موثر باشد.

نتایج مقایسه مستقیم رژیم های یک و دو دوز تا سال 2025 در دسترس نخواهد بود.

به گفته سازمان بهداشت جهانی، حداقل 24 کشور از جمله مکزیک، تونگا و گویان به رویکرد یک دوز روی آورده اند.

شواهد جدید ممکن است کشورهای بیشتری را متقاعد کند که این استراتژی را اتخاذ کنند.

پل بلوم، مشاور ارشد برنامه های واکسیناسیون HPV در WHO گفت: «آنچه ما پیش بینی کرده بودیم این بود که این موضوع برای کشورهای با درآمد کم یا متوسط ​​جالب تر خواهد بود. وی خاطرنشان کرد: سیاست های خود را تغییر دهند.

سازمان جهانی بهداشت تخمین می زند که اگر استراتژی تک دوز به طور گسترده اجرا شود، می تواند از 60 میلیون مورد سرطان دهانه رحم و 45 میلیون مرگ در سراسر جهان طی 100 سال آینده جلوگیری کند.

سرطان دهانه رحم چهارمین نوع شایع سرطان در زنان در سراسر جهان است، با تخمینی 604000 مورد جدید در سال 2020، طبق آمار WHO این بیماری در سال 2020 حدود 342000 زن را به کام مرگ کشاند که بیشتر از تعداد افرادی است که در طول بارداری یا زایمان جان خود را از دست داده اند.

دکتر ست برکلی، مدیر اجرایی Gavi که برنامه های ایمن سازی را در کشورهای کم درآمد تامین می کند، گفت: “این یک قاتل واقعی زنان است.”

او افزود: «این بیماری نیز واقعاً زنان را در اوج زندگی‌شان می‌کشد و آن را به شیوه‌ای واقعا وحشتناک انجام می‌دهد.»

بیش از 95 درصد سرطان دهانه رحم ناشی از HPV مقاربتی است. چندین سویه از ویروس شایع است، اما زیرگروه های 16 و 18 مسئول 70 درصد سرطان های دهانه رحم هستند.

دکتر Ruanne Barnabas، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در بیمارستان عمومی ماساچوست، که این مطالعه جدید را رهبری کرد، گفت واکسن HPV در سال 2006 معرفی شد و یک “مداخله پیشگیری تقریباً عالی برای سرطان دهانه رحم و سایر سرطان‌های مرتبط با HPV” است.

سازمان غذا و دارو در آن سال این واکسن را در ایالات متحده تایید کرد و از آن زمان به بعد، طبق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری، عفونت با سویه‌های ویروسی که باعث سرطان می‌شوند، بیش از 80 درصد در این کشور کاهش یافته است.

با این حال، سالانه حدود 13000 آمریکایی به سرطان دهانه رحم مبتلا می شوند. سالانه حدود 4000 زن بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

تلفات HPV در کشورهای با درآمد کم و متوسط ​​بسیار بیشتر است، جایی که زنان دسترسی محدودی به غربالگری سرطان دهانه رحم یا درمان های این بیماری دارند. تقریباً 90 درصد از مرگ و میرهای ناشی از سرطان دهانه رحم در سال 2020 در میان زنانی بود که در کشورهای فقیر از منابع طبیعی زندگی می کردند.

در کنیا، این واکسن در حال حاضر در دو دوز تزریق می شود. اما تنها 33 درصد از دختران 9 تا 14 ساله اولین دوز را دریافت می کنند و تنها 16 درصد برای نوبت دوم برمی گردند. در مقابل، بیش از 78 درصد از دختران نوجوان در ایالات متحده حداقل یک دوز از این واکسن را در سال 2021 دریافت کردند.

اجرای یک رژیم واکسیناسیون تک دوز در مقیاس بزرگ بسیار آسان‌تر است و کانال‌های بیشتری را برای زایمان باز می‌کند، مانند کمپین‌های سراسر روستا و کلینیک‌های سیار.

دکتر پیتر دال، سرپرست توسعه واکسن HPV در بنیاد بیل و ملیندا گیتس، که این مطالعه را تامین مالی کرده است، گفت: “این فرصتی را برای خلاقیت در ماشین های تحویل فراهم می کند.”

در مطالعه KEN SHE، محققان به طور تصادفی 2275 زن کنیایی 15 تا 20 ساله را برای دریافت یک دوز واحد از واکسن HPV که زیرگروه های 16 و 18 را هدف قرار می دهد، اختصاص دادند. یک واکسن HPV که 16، 18 و هفت زیرگروه دیگر را هدف قرار می دهد. یا واکسن مننگوکوک به عنوان کنترل.

دانشمندان هر شش ماه یک بار سواب های دهانه رحم و واژن را از زنان جمع آوری کردند و به دنبال عفونت پایدار HPV تا 36 ماه بودند.

این مطالعه نشان داد که واکسن 98 درصد در برابر زیرگروه های ویروس 16 و 18 طی سه سال و 96 درصد در برابر همه گونه های سرطان زا کارایی داشت. هیچ عارضه جانبی جدی گزارش نشده است.

نتایج اولیه این مطالعه که سال گذشته منتشر شد، نشان داد که یک دوز واحد از هر دو واکسن به مدت 18 ماه بسیار مؤثر بوده است.

بر اساس بخشی از این شواهد، سال گذشته WHO توصیه خود را به یک یا دو دوز برای دختران و زنان جوان 9 تا 20 سال و دو دوز با فاصله شش ماهه برای زنان بالای 21 سال تغییر داد.

برنامه های تامین شده توسط Gavi تاکنون تنها به حدود یک سوم هدف خود رسیده اند که بخشی از آن به دلیل کمبود عرضه واکسن است. دکتر برکلی گفت تقریباً 20 میلیون دوز در سال 2022 در دسترس بود، اما انتظار می رود این تعداد تا سال 2025 بیش از سه برابر شود.