یک جایگزین استاتین به داروهایی می پیوندد که می توانند خطر حمله قلبی را کاهش دهند


تنها پس از اندکی بیش از یک سال و نیم، 819 یا 11.7 درصد از بیماران گروه اسید بمپدوئیک یکی از عوارض مربوط به قلب را داشتند.

در گروه دارونما، 927 بیمار یا 13.3 درصد چنین رویدادی را داشتند.

شرکت‌کنندگان درد عضلانی یا افزایش خطر ابتلا به دیابت نداشتند، شایع‌ترین شکایات مربوط به استاتین‌ها. با اسید بمپدوئیک، درصد کمی در کارآزمایی با افزایش خطر نقرس، التهاب مفاصل قابل درمان و افزایش خطر سنگ کیسه صفرا مواجه شدند.

حال سوال این است که این دارو چقدر اهمیت دارد؟

دکتر مایکل دیویدسون، مدیر کلینیک لیپید در دانشکده پزشکی دانشگاه شیکاگو پریتزکر که شرکتی را تاسیس کرد، خاطرنشان کرد: بمپدوئیک اسید ششمین داروی کاهش دهنده کلسترول است، علاوه بر استاتین ها، که نشان داده است حملات قلبی و سکته را کاهش می دهد. ، نیو آمستردام فارما، که در حال تولید داروی کاهش دهنده LDL است. بقیه رزین های اسید صفراوی، نیاسین، ازتیمیب، مهارکننده های PCSK9 و CETPi هستند. آنها اثرات متفاوتی بر LDL دارند و از ارزان تا گران قیمت هستند. دکتر دیویدسون گفت که با این مجموعه داروها امیدوار است پزشکان بتوانند بر روی کاهش سطح LDL بیماران پرخطر تا حد ممکن تمرکز کنند.

دکتر هارلان کرومهولز، متخصص قلب و عروق دانشگاه ییل، گفت که با توجه به اثرات متوسط ​​بمپدوئیک اسید و این واقعیت که سایر داروها نیز LDL را کاهش می دهند، “بعید است که بازی را تغییر دهد.”

دکتر بنجامین آنسل، متخصص چربی در UCLA، گفت که این دارو “بهتر از هیچ” است، اما برای افرادی که سطح LDL بالایی دارند و در معرض خطر بالایی هستند، “کافی نیست”.

متخصصان چربی می گویند بسیاری از کسانی که می گویند نمی توانند استاتین ها را تحمل کنند، در واقع می توانند. برخی به اشتباه دردهای عضلانی ناشی از علل دیگر را به این دارو نسبت می دهند. برای دیگران، دوز متفاوت استاتین یا استاتین متفاوت قابل تحمل است.

اما پزشکان مراقبت های اولیه ممکن است زمان یا تمایلی برای گذراندن همه اینها با بیماران نداشته باشند، به ویژه به این دلیل که آنها باید با ظرافت با بیمارانی برخورد کنند که قاطعانه در مورد اینکه نمی توانند یا نمی خواهند داروها را مصرف کنند.

دکتر آنسل گفت: «وقتی با اسلحه‌های شعله‌ور می‌آیید و می‌گویید این دارو را مصرف کنید، بسیاری از بیماران را خاموش می‌کند. “این ترس وجود دارد که بیمار برنگردد.”