مطالعه نشان می دهد که گوزن ها می توانند مخزن انواع قدیمی ویروس کرونا باشند


یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که گونه‌های آلفا و گاما ویروس کرونا در گوزن‌های دم سفید حتی پس از توقف گسترش گسترده در بین مردم به گردش و تکامل خود ادامه دادند.

اینکه آیا این گونه ها هنوز در گوزن ها در گردش هستند یا نه ناشناخته باقی مانده است. دکتر دیگو دیل، ویروس شناس در دانشگاه کرنل و نویسنده این مطالعه که روز سه شنبه در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شد، گفت: این سوال بزرگ است.

اما یافته‌ها که بر اساس نمونه‌های جمع‌آوری‌شده تا دسامبر 2021 است، شواهد بیشتری ارائه می‌کند که گوزن می‌تواند مخزن ویروس و منبع بالقوه گونه‌های آینده باشد که می‌تواند به جمعیت‌های انسانی سرازیر شود.

دکتر دیل گفت: “این یک جمعیت بسیار بزرگ حیات وحش در آمریکای شمالی است که تماس مداوم و بسیار شدید با انسان دارد.”

مطالعات قبلی روی گوزن ها نشان داده است که انسان ها بارها ویروس کرونا را در جمعیت گوزن های دم سفید در ایالات متحده و کانادا معرفی کرده اند و گوزن ها می توانند ویروس را به یکدیگر منتقل کنند. دانشمندان مطمئن نیستند که مردم چگونه ویروس را به گوزن منتقل می کنند، اما آنها حدس می زنند که ممکن است زمانی اتفاق بیفتد که مردم به گوزن ها غذا می دهند یا گوزن ها با زباله یا زباله های انسانی روبرو می شوند.

میزان خطری که گوزن های آلوده برای انسان ها ایجاد می کند نامشخص است. دانشمندان یک مورد را ثبت کرده اند که به احتمال زیاد ناشی از انتقال گوزن به انسان در انتاریو است، و آنها خاطرنشان می کنند که شکارچیان و سایر افرادی که به طور منظم با حیوانات در تماس هستند می توانند به طور بالقوه ویروس را از آنها بگیرند.

برای مطالعه جدید، دکتر دیل و همکارانش حدود 5500 نمونه بافت جمع آوری شده از گوزن های کشته شده توسط شکارچیان در ایالت نیویورک را از سپتامبر تا دسامبر در سال های 2020 و 2021 تجزیه و تحلیل کردند.

در طول فصل 2020، فقط 0.6 درصد از نمونه ها برای ویروس مثبت شدند، این رقم در طول فصل 2021 به 21 درصد افزایش یافت.

توالی ژنتیکی نشان داد که سه نوع مختلف نگران کننده – آلفا، گاما و دلتا – همگی در گوزن ها در طول فصل 2021 وجود داشتند.

در آن زمان، دلتا هنوز در میان ساکنان انسانی نیویورک رایج بود. اما آلفا و گاما عملا ناپدید شده بودند، به خصوص در مناطق روستایی ایالت که گوزن های آلوده در آن یافت شدند.

دانشمندان همچنین توالی‌های ژنومی نمونه‌های ویروسی را که در گوزن شناسایی کردند با نمونه‌هایی که از انسان جمع‌آوری شده بود مقایسه کردند. در گوزن ها، هر سه گونه جهش های جدیدی داشتند که آنها را از توالی های انسانی متمایز می کرد. اما محققان دریافتند که نمونه‌های آلفا و گاما از گوزن‌ها نسبت به نمونه‌های دلتا از گوزن‌ها به طور قابل‌توجهی از توالی‌های انسانی فاصله داشتند.

به گفته کارشناسان، نتایج با هم نشان می‌دهد که آلفا و گاما احتمالاً برای ماه‌ها پس از سرایت از جمعیت انسانی در بین گوزن‌ها در گردش بوده و جهش‌های جدیدی را جمع‌آوری کرده‌اند.

دکتر سورش کوچیپودی، میکروبیولوژیست دامپزشکی در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا، که در تحقیق جدید نقشی نداشت، گفت: «این استدلال را تایید می‌کند که گوزن‌ها می‌توانند دودمان‌ها یا گونه‌هایی را که دیگر در انسان‌ها در گردش نیستند حفظ کنند.»

این یافته نه تنها این نگرانی را ایجاد می‌کند که گوزن می‌تواند منبع انواع جدید ویروس کرونا باشد که می‌تواند به مردم سرایت کند. وی افزود، همچنین این احتمال را افزایش می دهد که ویروس ممکن است به گونه ای تکامل یابد که خطر بیشتری برای حیوانات وحشی ایجاد کند. دکتر کوچیپودی گفت: «این همچنین می تواند به یک مشکل سلامت حیوانات تبدیل شود.

دکتر کوچیپودی و دکتر دیل گفتند که این مطالعه نیاز به نظارت مداوم بر جمعیت گوزن های وحشی را برجسته می کند. دکتر دیل و همکارانش در حال آماده شدن برای تجزیه و تحلیل نمونه‌های گوزن از فصل شکار 2022 هستند تا مشخص کنند که آیا ویروس در بین گوزن‌ها گسترده است و کدام گونه ممکن است در گردش باشد.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها توصیه می‌کند که شکارچیان گوزن اقدامات احتیاطی اساسی مختلفی را برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهند، از جمله پوشیدن ماسک در حین بازی و شستن کامل دست‌ها پس از آن.