یافته های مطالعه، جوانان بیشتری از داروهای روانپزشکی متعدد استفاده می کنند


بر اساس یک مطالعه جدید در ایالت مریلند، تعداد فزاینده ای از کودکان و نوجوانان برای مصرف همزمان چند داروی روانپزشکی تجویز می شوند. این پدیده علیرغم هشدارهایی مبنی بر اینکه ترکیبات داروهای روانگردان در افراد جوان از نظر ایمنی آزمایش نشده یا برای تأثیر آنها بر مغز در حال رشد مورد مطالعه قرار نگرفته است، در حال افزایش است.

این مطالعه که روز جمعه در شبکه باز JAMA منتشر شد، الگوهای تجویز را در بین بیماران 17 ساله یا جوان‌تر ثبت‌نام شده در Medicaid در مریلند از سال 2015 تا 2020 بررسی کرد. در این گروه، افزایش 9.5 درصدی در شیوع «پلی‌داروسازی» وجود داشت. مطالعه به عنوان مصرف سه یا چند کلاس مختلف از داروهای روانپزشکی، از جمله داروهای ضد افسردگی، ضد تشنج های تثبیت کننده خلق و خو، آرام بخش ها و داروهای ADHD و داروهای اضطراب تعریف شده است.

این مطالعه تنها یک ایالت را مورد بررسی قرار داد، اما داده‌های ایالتی در گذشته برای بررسی این موضوع استفاده شده است، تا حدی به دلیل سهولت نسبی جمع‌آوری داده‌ها از Medicaid، برنامه بیمه درمانی که توسط ایالت‌ها اداره می‌شود.

در عین حال، برخی تحقیقات با استفاده از نمونه های وزنی ملی، شیوع فزاینده پلی داروسازی را در بین جوانان نشان داده است. یکی از مقاله‌های اخیر داده‌هایی را از نظرسنجی ملی مراقبت‌های پزشکی سرپایی استخراج کرد و نشان داد که در سال 2015، 40.7 درصد از افراد 2 تا 24 ساله در ایالات متحده که دارویی برای ADHD مصرف می‌کردند، داروی روان‌پزشکی دوم را نیز مصرف کردند. این رقم از 26 درصد در سال 2006 افزایش یافته بود.

مطالعه جدید اشاره کرد که آخرین داده‌ها از مریلند نشان می‌دهد که حداقل در یک ایالت، این عمل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد و «به طور قابل توجهی در میان جوانانی که از کار افتاده بودند یا تحت سرپرستی بودند، بیشتر بود».

کارشناسان بهداشت روان گفتند که داروهای روانگردان می توانند بسیار مفید باشند و پزشکان اختیار دارند آنچه را که مناسب می دانند تجویز کنند. یکی از نگرانی‌های برخی کارشناسان این است که بسیاری از داروهایی که در کوکتل‌های تجویز شده مکرر استفاده می‌شوند، برای استفاده در جوانان تایید نشده‌اند. و مشخص نیست که چگونه استفاده همزمان از چندین داروی روانگردان بر رشد طولانی مدت مغز تأثیر می گذارد.

آخرین مطالعه داده های 126972 نفر را در طول دوره مطالعه بررسی کرد. این نشان داد که در سال 2015، 4.2 درصد از ثبت نام کنندگان Medicaid زیر 17 سال در مریلند نسخه های سه یا چند کلاس مختلف از داروهای روانپزشکی را با هم تداخل داشتند. این رقم در سال 2020 به 4.6 درصد افزایش یافت.

این اعداد برای کسانی که در مراکز نگهداری بودند، بالاتر بود، جایی که شیوع پلی داروسازی از 10.8 درصد به 11.3 درصد افزایش یافت.

این مطالعه نتیجه گرفت: «یافته‌ها بر اهمیت نظارت بر استفاده از ترکیبات روان‌گردان، به‌ویژه در میان جمعیت‌های آسیب‌پذیر، مانند جوانان ثبت‌نام شده در Medicaid که دارای معلولیت هستند یا در مراکز نگهداری هستند، تأکید می‌کند.»