فروش سیگار الکترونیکی در طول سال های همه گیر افزایش یافت


بر اساس تحلیلی که روز پنجشنبه توسط مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها منتشر شد، فروش سیگارهای الکترونیکی از ژانویه 2020، درست قبل از شیوع بیماری همه گیر در ایالات متحده تا دسامبر 2022، تقریباً 47 درصد افزایش یافت.

این افزایش در آن دوره زمانی رخ داد که نوجوانان و جوانان در نظرسنجی‌ها گزارش دادند که اخیراً سیگارهای الکترونیکی را با نرخ بسیار بالاتری نسبت به افراد مسن امتحان کرده‌اند.

بر اساس CDC، حدود 4.5 درصد از کل بزرگسالان گفته اند که از سیگارهای الکترونیکی استفاده می کنند. اما با کاهش سن این نرخ ها افزایش یافت. داده های CDC نشان می دهد که حدود 14 درصد از دانش آموزان دبیرستانی و 11 درصد از بزرگسالان جوان در 30 روز گذشته از این نظرسنجی استفاده کرده اند.

فروش تا ماه می سال گذشته همچنان در حال رشد بود، اما پس از آن تا دسامبر 12 درصد کاهش یافت. محققان این کاهش را به چندین عامل احتمالی، از جمله ممنوعیت های دولتی یا محلی روی محصولات طعم دار نسبت دادند. اجرای دولت؛ و معرفی دستگاه هایی که هزاران پفک را در یک دستگاه ارائه می کردند.

به طور کلی، فروش چهار هفته ای سیگارهای الکترونیکی از 15.5 میلیون دستگاه در اوایل سال 2020 به 25.9 میلیون دستگاه در اواخر سال گذشته افزایش یافت.

سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از سیگارهای الکترونیکی را پذیرفته است و فروش آنها را در بازار به عنوان کمکی برای افراد سیگاری بزرگسال برای انتقال به یک محصول کمتر مضر تنظیم کرده است.

اما مخالفان دخانیات و کارشناسان بهداشت عمومی هشدار می‌دهند که دستگاه‌های محبوب نوجوانان و جوانان را – که بعید است سیگارهای سنتی بکشند – به عادت اعتیادآور در میان نگرانی‌های فزاینده در مورد مصرف نیکوتین جذب کرده است.

تجزیه و تحلیل CDC داده هایی را تقویت می کند که نشان می دهد طعم میوه ها و آب نبات ها محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. دستگاه های بخارپز اغلب حاوی مقادیر بالایی از نیکوتین هستند و در رنگ ها و طعم های جذاب مانند بستنی توت فرنگی و یخ انبه فروخته می شوند.

انجمن قلب آمریکا خواستار اقدام بیشتر برای کاهش مصرف سیگار در جوانان شده است و سال گذشته بیانیه ای علمی صادر کرد و گفت که به نظر می رسد سیگارهای الکترونیکی منجر به افزایش خطر بیماری قلبی و ریوی می شود. انجمن ریه آمریکا نیز نگرانی‌هایی را ابراز کرده و گفته است که «بسیار نگران شواهد در حال تکامل در مورد تأثیر سیگارهای الکترونیکی بر ریه‌ها» است و به اثرات سمی شناخته شده و ناشناخته مواد شیمیایی مورد استفاده در ویپ‌ها اشاره می‌کند.

مطالعه CDC شامل فروش از مغازه‌های بخارپز و تنباکو یا فروش اینترنتی نمی‌شود، بنابراین یافته‌ها محدود است.

با این حال، روندها در چند سال اخیر تغییر کرده است. استعمال سیگارهای الکترونیکی در میان خردسالان نسبت به سال 2019 که تقریباً 28 درصد از دانش‌آموزان دبیرستانی در 30 روز گذشته گزارش داده بودند که سیگارهای الکترونیکی مصرف می‌کنند، از رکوردی بی سابقه کاهش یافته است. در آن زمان، محصولاتی که براق بودند و توسط Juul Labs تولید می‌شدند، محبوب‌ترین محصولات بودند، و این شرکت تا حد زیادی به دلیل افزایش میزان مصرف در نوجوانان مقصر شناخته شد. ژول از آن زمان تاکنون بی‌شمار پرونده‌های حقوقی را که توسط بسیاری از ایالت‌ها و افراد مطرح شده بود، حل و فصل کرده است که منجر به تسویه حساب‌ها به حدود 3 میلیارد دلار شده است.

FDA درخواست میلیون ها محصول برای عرضه به بازار را رد کرده است و تنها حدود دوجین دستگاه ویپینگ با طعم تنباکو را تایید کرده است. با این حال آژانس با اجرای آن مشکل دارد. ویپ‌های طعم‌دار پمپ بنزین‌ها، فروشگاه‌های رفاه و مغازه‌های ویپ را در سراسر کشور سیل کرده‌اند.

این آژانس در هفته های اخیر در دادگاه بر علیه سازندگان هاید ویپ که مورد علاقه دانش آموزان دبیرستانی در بررسی اخیر تنباکوی جوانان بود، پیروز شد. آخرین گزارش از CDC نشان می دهد که Elf Bar Vapes در حال افزایش محبوبیت است. FDA هشدار واردات آنها را برای توقیف آنها در مرز صادر کرده است و روز پنج شنبه علیه نزدیک به 200 خرده فروش که این ویپ ها و محصولات اسکو بار را می فروشند، اجرایی شد.

FDA گفته است که تصمیمات نهایی را تا پایان سال جاری در مورد درخواست های باقیمانده برای فروش محصولات ویپینگ برای رسیدگی به فروشندگان برتر Vuse، Juul و دیگران صادر خواهد کرد.

طرفداران کنترل دخانیات بر سازمان غذا و دارو فشار می آورند تا اجرای سیگارهای الکترونیکی غیرمجاز را افزایش دهد و همچنین با پیشنهاد ممنوعیت سیگارهای منتول پیش برود.

بسیاری از طرف‌های علاقه‌مند نیز در حال تماشای تأثیرات ممنوعیت طعم و مزه در سراسر ایالت هستند که در کالیفرنیا آشکار می‌شود – یکی شبیه به مواردی که در شش ایالت دیگر و بیش از 300 حوزه قضایی وجود دارد. بر اساس داده های بنیاد CDC، از 21 دسامبر، زمانی که ممنوعیت اجرایی شد، فروش محصولات ویپ تا اواخر مارس 35 درصد کاهش یافت.