در داخل Novo Nordisk، شرکت پشت Ozempic و Wegovy


Lars Fruergaard Jorgensen یک مشکل دارد: افراد زیادی چیزی را که او می فروشد می خواهند.

آقای یورگنسن مدیر اجرایی Novo Nordisk، داروساز دانمارکی است. حتی اگر این شرکت نام آشنای زیادی نداشته باشد، تلویزیون برای پرفروش ترین داروی خود – “اوه-او-اوه، اوزمپیک!” – ممکن است در گوش شما زنگ بزند. در سراسر ایالات متحده، داروهای دیابت و کاهش وزن Novo Nordisk، Ozempic و Wegovy، به جایگاه مشهوری رسیده اند و کمک کرده اند تا این شرکت به با ارزش ترین شرکت عمومی اروپا تبدیل شود. نمی تواند به اندازه کافی از داروها تولید کند.

مشکل آقای یورگنسن این است که بسیاری از مدیران ارشد با آن مشکلی ندارند، اما موفقیت او را غافلگیر کرد. سال گذشته، زمانی که این شرکت صدمین سالگرد تاسیس خود را جشن گرفت، درآمد Novo Nordisk یک سوم افزایش یافت و به 232 میلیارد کرون دانمارک یا 33 میلیارد دلار رسید.

آقای یورگنسن در مصاحبه اخیر در دفتر مرکزی شرکت در حومه کپنهاگ گفت: “هیچ کس این رشد را پیش بینی نکرده بود – هیچ تحلیلگر، هیچ کس در شرکت.” او که ظاهراً بین غرور و شگفتی سرگردان بود، گفت: «هیچکس پیش‌بینی نمی‌کرد که یک شرکت 100 ساله بیش از 30 درصد رشد کند.

Novo Nordisk در طول 100 سال خود بر تجارت ثابت درمان دیابت، یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در جهان متمرکز بوده است. حتی امروزه نیز نیمی از انسولین جهان را تولید می کند. اما توسعه Ozempic و Wegovy به یک جاه طلبی بزرگتر و جسورانه تر برای “شکست دادن بیماری های مزمن جدی” منجر شده است. این شامل درمان و حتی پیشگیری از چاقی است که با سایر مشکلات سلامتی مانند بیماری های قلبی و کلیوی مرتبط است.

این شرکت انتظار دارد با دنبال کردن یک هدف بسیار بزرگتر از دیابت، درهای بازار چند میلیارد دلاری را با نزدیک به یک میلیارد بیمار بالقوه باز کند. تنها در ایالات متحده بیش از 40 درصد از بزرگسالان چاق هستند.

و بنابراین، داروساز دانمارکی دستخوش تغییرات گسترده‌ای است – بزرگ‌تر، بین‌المللی‌تر و به کانون توجه نزدیک‌تر می‌شود. آقای Jorgensen در تلاش است تا تولید خود را افزایش دهد تا تقاضای عظیم داروهای کاهش وزن خود را برآورده کند، از رقبای Eli Lilly و دیگران جلوتر بماند و آینده شرکت را تضمین کند تا بتواند به هدف عالی خود دست یابد.

اما در میان همه هیاهوها، چیزی وجود دارد که مدیران سعی دارند به آن پایبند باشند: ارزش‌های دیرینه شرکت که در «روش Novo Nordisk» تدوین شده است.

این اصول، که شامل داشتن یک “رویکرد تجاری بیمار محور” است، به کسب شهرت شرکت در خانه کمک کرده است، جایی که این شرکت مکانی است که در آن افراد به کار افتخار می کنند. اما با استخدام ده‌ها هزار کارمند جدید، این پست‌های راهنما با فشار مواجه هستند. قانونگذاران داروساز را به خاطر قیمت های بالایش محکوم می کنند و نسخه های تقلبی محصولاتش مردم را بیمار می کند.

دفتر مرکزی این داروساز ادای احترام به ریشه های آن است: یک ساختمان دایره ای سفید شش طبقه مدرن با الهام از ساختار مولکولی انسولین. یک پلکان مارپیچ در اطراف یک دهلیز باز است. در طبقه بالا، آقای یورگنسن و تیم اجرایی یک فضای اداری با پلان باز مشترک دارند.

آقای یورگنسن، 57 ساله، در حالی که طوفان برف در بیرون قوت گرفت، گفت: “بسیاری از ما برای همیشه اینجا بوده ایم.”

او بیش از سه دهه در Novo Nordisk کار کرده و در سال 2017 مدیر اجرایی شد، دوره‌ای که بازار انسولین تحت فشار بود: «سه هشدار سود در یک سال و قیمت سهام 40 درصد کاهش یافته بود». .

حدود یک سال بعد، Ozempic وارد بازار شد.

اکنون Novo Nordisk به طور مداوم انتظارات سرمایه گذاران را شکست می دهد. تابستان گذشته، گروه لوکس فرانسوی LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton را تحت الشعاع قرار داد و تبدیل به ارزشمندترین شرکت اروپا شد. ارزش بازار آن بیش از 555 میلیارد دلار است.

برای کسانی که در طبقه ششم هستند، که در رتبه های شرکتی که بر روی انسولین متمرکز شده است، ترقی می کنند، تغییرات به سرعت در حال رخ دادن است.

اکنون بیماران جدید هستند. ارائه محصول جدید؛ گاهی اوقات مولکول های جدید،” آقای Jorgensen گفت. این یک سیستم مدیریتی و زنجیره تامین کاملاً متفاوت است که مورد نیاز است.

قلب رشد سماگلوتید است، نسخه مصنوعی Novo Nordisk از هورمون معروف به پپتید شبه گلوکاگون 1 یا GLP-1 که به بدن در تنظیم سطح قند خون کمک می کند. پتنت توسعه یافته توسط این شرکت نیز به طور قابل توجهی برای کاهش وزن موثر بود. باعث می شود افراد هنگام غذا خوردن احساس سیری بیشتری کنند و هوس را کاهش می دهد. پزشکان می گویند که این می تواند طرز تفکر ما در مورد چاقی و آنچه می خوریم را متحول کند. مدیران مواد غذایی از همین چیز می ترسند.

سماگلوتاید ثروت نوو نوردیسک را احیا کرد. چند دهه پیش، این شرکت با آزمایش‌های پزشکی ناموفق در زمینه انسولین و نوآوری بسیار کم، از همتایان بین‌المللی عقب بود. و سپس انسولین به عنوان منبع سود شروع به خشک شدن کرد، زیرا قانونگذاران ایالات متحده سقف قیمت ها را افزایش دادند و داروسازان مجبور به پرداخت تخفیف های بزرگتر شدند.

Ozempic، نام تجاری semaglutide، تزریق هفتگی برای بیماران دیابت نوع 2، بیش از شش سال است که وجود دارد. اما در چند سال گذشته، انفجاری در محبوبیت رخ داد که با تبلیغات سنگین، ویدیوهای رسانه‌های اجتماعی و دسیسه‌های استفاده از افراد مشهور همراه شد. ایلان ماسک گفت که از آن استفاده کرده است و در مراسم اسکار سال گذشته جیمی کیمل در مورد آن حرف زد. ویدیوهای TikTok با برچسب Ozempic بیش از یک میلیارد بازدید دارند و افراد کاهش وزن خود را مستند می کنند.

همانطور که اوزمپیک شروع به کار کرد، Novo Nordisk با Wegovy که سماگلوتایدی است که به طور خاص برای کاهش وزن به بازار عرضه می شود، پیش رفت. کامیلا سیلوست، معاون اجرایی استراتژی تجاری و امور شرکتی، گفت: زمانی که در اواسط سال 2021 توسط سازمان غذا و دارو تأیید شد، شرکت دانمارکی می دانست که «چیز خاصی دارد».

Novo Nordisk در درمان چاقی پیشتاز است، اما اکنون با Eli Lilly که داروی مشابهی را با نام تجاری Mounjaro برای دیابت و Zepbound برای کاهش وزن می‌فروشد، رقابت می‌کند. سایر شرکت های داروسازی در حال تلاش برای جبران هستند.

تا کنون، اکثر افرادی که از Ozempic (دو سوم فروش آن در سال گذشته) و Wegovy (تقریباً تمام فروش آن) استفاده می کنند، در ایالات متحده هستند. این تا حدی به این دلیل است که داروها ابتدا در ایالات متحده معرفی می شوند.

این بدان معناست که دانمارکی‌ها اساساً آمریکایی‌هایی را دارند که باید از رشد اقتصادی‌شان تشکر کنند. گسترش صنعت داروسازی، عمدتاً به دلیل Novo Nordisk، مسئول تمام رشد اقتصادی دانمارک در سال گذشته بود.

با این حال، هزینه این داروها، Novo Nordisk را به یک هدف تبدیل کرده است.

سناتور برنی سندرز، مستقل از ورمونت، ماه گذشته گفت: «هیچ دلیل منطقی به جز طمع وجود ندارد که Novo Nordisk از آمریکایی ها نزدیک به 1000 دلار در ماه برای Ozempic دریافت کند. او که مکرراً از قیمت های بالای دارو انتقاد می کرد، گفت که کانادایی ها 155 دلار در ماه و آلمانی ها فقط 59 دلار پرداخت می کنند.

اوزمپیک می‌تواند در مبارزه با دیابت و چاقی «تغییرگر بازی» باشد، اما «این قیمت فوق‌العاده بالا، پتانسیل ورشکستگی مدیکر، مردم آمریکا و کل سیستم مراقبت‌های بهداشتی ما را دارد».

در حالی که قیمت لیست ایالات متحده برای Ozempic کمی کمتر از 1000 دلار در ماه و حدود 1350 دلار برای Wegovy است، Novo Nordisk می گوید که اکثر بیماران آمریکایی 25 دلار یا کمتر برای Wegovy می پردازند. بیشتر مابقی هزینه‌ها توسط طرح‌های بیمه تامین می‌شود و برخی از آنها تحت فشار قرار گرفته‌اند. در این ماه، کارولینای شمالی، با توجه به هزینه‌های سنگین، از ارائه پوشش بیمه‌ای برای داروهای چاقی برای کارمندان ایالتی دست کشید. حتی سرویس بهداشت ملی دانمارک به Wegovy یارانه نمی دهد، با این استدلال که این کار مقرون به صرفه نیست.

آقای Jorgensen استدلال می کند که نرخ بالای چاقی منجر به هزینه های پزشکی هنگفتی می شود و داروهای پایان دادن به چاقی در نهایت باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. او گفت: «سیستم‌های مراقبت‌های بهداشتی با پیری جمعیت با چالش مواجه شده‌اند. آنها می‌شکنند مگر اینکه کاری برای چاقی انجام دهیم.»

اگرچه تاسیسات تولید این شرکت 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال کار می کنند، اما انتظار می رود عرضه محدود Ozempic و Wegovy برای چندین سال دیگر ادامه داشته باشد و در حالی که تقلبی ها به بازار نشت می کنند، بیماران دیابتی را نگران می کند.

ظرفیت تولید یک سردرد مکرر است. Novo Nordisk بیش از 64000 کارمند دارد و ترافیک خارج از ساختمان های آن امری عادی است. در دفتر مرکزی در Bagsvaerd، افرادی که بعد از ساعت 9 صبح وارد می شوند ممکن است برای یافتن میز با مشکل مواجه شوند.

بنابراین Novo Nordisk در میانه بازسازی خود است. جرثقیل ها و کارگران ساختمانی به سایت های آن سرازیر شده اند زیرا امسال بیش از 6 میلیارد دلار برای توسعه تولید هزینه کرده است، تقریباً چهار برابر مبلغی که فقط دو سال پیش خرج کرده بود. این شرکت در حال خرید سایت های تولید بیشتر و جاروبرقی فضای اداری در دانمارک است.

بیش از 10000 نفر در سال گذشته در سراسر جهان استخدام شدند و این شرکت با گسترش دفاتر تحقیقاتی در کمبریج، ماساچوست و خرید شرکت‌های کوچک‌تر بیوتکنولوژی، بین‌المللی‌تر می‌شود – به ویژه آمریکایی.

آقای یورگنسن همچنین در تلاش است تا ذهنیت درون شرکت را متحول کند. چند سال پیش، او مدیران اجرایی را برای آموزش به نام NNX، برای Novo Nordisk Unknown جمع کرد. سوال اساسی، او گفت: “باورهای خود محدود کننده شما چه هستند که می توانند شما را تحریک کنند، در واقع شما را در جرات رهبری در یک محیط متفاوت بازدارند؟”

از آن زمان تاکنون، بیش از 400 مدیر این برنامه را انجام داده اند تا به آنها کمک کنند تا با رشد ناگهانی شرکت همراهی کنند.

این شرکت می‌گوید تا زمانی که منابع دارویی بتواند با تقاضای بهتری مطابقت داشته باشد، باید انتخاب‌های دشواری در مورد چگونگی تعیین اینکه چه کسی آنچه در دسترس است داشته باشد، داشته باشد.

خانم سیلوست می‌گوید که در اینجا او توسط Novo Nordisk Way که در اواخر دهه 1990 معرفی شد هدایت می‌شود. این شامل 10 اصل است، مانند “ما کنجکاو هستیم و به نفع بیماران و جامعه به طور کلی نوآوری می کنیم” و “ما روابط خوبی با سهامداران خود ایجاد و حفظ می کنیم.”

او گفت: «به هر طریقی، همیشه به ما کمک می‌کند که این موارد ضروری را در مورد اینکه چه کاری درست انجام دهیم، داشته باشیم.»

نوو نوردیسک، او افزود، نمی‌خواهد فقط در جایی که قیمت‌ها بالاتر است – ایالات متحده – بفروشد، بلکه می‌خواهد دسترسی بین‌المللی را برای افراد کم‌درآمد یا کسانی که بیمه کافی ندارند، گسترش دهد و در عین حال بیماران موجود را در صدر فهرست نگه دارد.

تا همین اواخر، داروهای چاقی سابقه بسیار بدی داشتند، از جمله زمانی که Fen-Phen مجبور شد در اواخر دهه 1990 به دلیل ایجاد مشکلات جدی قلبی از بازار خارج شود.

امیلی فیلد، تحلیلگر داروسازی در بارکلیز در لندن، گفت: چاقی یک قبرستان درمانی بود. او گفت که این داروها یا به خوبی کار می کردند و عوارض جانبی بدی داشتند یا فقط به کاهش وزن متوسط ​​منجر می شدند.

اما علم به سرعت تغییر کرده است، همراه با افکار عمومی در مورد چاقی، که به طور فزاینده ای به عنوان یک بیماری قابل درمان پزشکی شناخته می شود، نه شکست اراده و رژیم غذایی نامناسب.

Novo Nordisk مسئول برخی از این چشم انداز در حال تغییر است. تابستان گذشته، یک مطالعه پنج ساله که این شرکت تامین مالی کرد، نشان داد که داروهای آن می تواند خطر حملات قلبی، سکته مغزی و بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد. خانم فیلد گفت: “این چیزی است که Novo Nordisk را در رادار قرار داد.”

این باعث می شود صدها میلیون نفر بیمار بالقوه باشند. به گفته بارکلیز، بازار داروهای چاقی ممکن است در دهه آینده به 100 میلیارد دلار افزایش یابد. تاکنون، Novo Nordisk حدود 40 میلیون نفر را در سراسر جهان با درمان های دیابت و کاهش وزن خود درمان می کند.

پتنت های ایالات متحده در مورد Ozempic و Wegovy تا سال 2032 منقضی نمی شوند، اما Novo Nordisk در حال کار بر روی درمان های جدید است. این در توسعه پیشرفته CagriSema است، یک تزریق هفتگی که انتظار می رود برای کاهش وزن موثرتر از Wegovy باشد. ماه گذشته، قیمت سهام آن پس از نتایج آزمایشات اولیه برای یک قرص خوراکی دیگر درمان کاهش وزن افزایش یافت.

از آنجایی که این شرکت عمیق تر به چاقی می پردازد، که به عنوان داشتن شاخص توده بدنی بالای 30 تعریف می شود، سوال بعدی این است که آیا داروساز دانمارکی می تواند از چاقی جلوگیری کند؟ آیا می تواند بر اساس ژنتیک و داده ها پیش بینی کند چه کسانی در معرض خطر هستند و ابتدا آنها را درمان کند؟

سال گذشته، Novo Nordisk واحد پیشگیری از تحول را تأسیس کرد، یک تیم داخلی که به دنبال راه‌هایی برای پیش‌بینی و پیشگیری از چاقی است.

همه این تبلیغات را نمی خرند. برای بیش از چهار سال، جفریز در سهام Novo Nordisk رتبه منفی “کم عملکرد” ​​داشته است. پیتر ولفورد، تحلیلگر این بانک در لندن، فکر می‌کند که داروهای چاقی رایج و قابل تعویض خواهند بود و به سرنوشت انسولین دچار می‌شوند و حجم بالاتر و فشار بر قیمت‌های خالص افزایش می‌یابد.

آقای ولفورد گفت: «در نهایت، ما فکر می‌کنیم که نوو نوردیسک نیاز به تنوع دارد. اما شرط بانک مبنی بر اینکه قیمت سهام Novo Nordisk بیش از حد بالا است تا کنون جواب نداده است.

او گفت: «معلوم است که ما اشتباه کرده ایم.