یک آنتی بیوتیک بعد از رابطه جنسی موارد سیفلیس و کلامیدیا را بسیار کاهش می دهد


مقامات بهداشتی شهر سانفرانسیسکو روز دوشنبه اعلام کردند که یک دوز از داکسی سایکلین، یک آنتی بیوتیک پرمصرف، که پس از رابطه جنسی مصرف می‌شود، میزان ابتلا به کلامیدیا و سیفلیس اولیه را در میان مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا و زنان ترنس‌جندر در سانفرانسیسکو به نصف کاهش می‌دهد. این یافته ها نور امیدی را در میان موج فزاینده عفونت های مقاربتی در سراسر کشور ارائه کرد.

این استراتژی Doxy-PEP نامیده می‌شود که خلاصه‌نویسی برای پیشگیری پس از مواجهه با داکسی‌سایکلین است. در سانفرانسیسکو، مردان همجنس‌گرا و دوجنس‌گرا و زنان تراجنسیتی که سابقه ابتلا به بیماری‌های مقاربتی یا چندین شریک جنسی داشتند، یک منبع آنتی‌بیوتیک دریافت کردند و از آنها خواسته شد که دو قرص 100 میلی‌گرمی را ظرف 72 ساعت پس از رابطه جنسی محافظت‌نشده مصرف کنند.

موارد جدید کلامیدیا و سیفلیس اولیه – اما نه سوزاک – در طول حدود یک سال کاهش یافت. نتایج در کنفرانس رتروویروس ها و عفونت های فرصت طلب در دنور ارائه شد.

دکتر هیمن اسکات، مدیر پزشکی در وزارت بهداشت عمومی سانفرانسیسکو در مصاحبه ای گفت: “این ظریف نیست، بسیار سریع است و ما شروع آن را می بینیم، نه پایان.” این همان چیزی است که ما برای پیشگیری از بیماری های مقاربتی می خواهیم.

استراتژی هایی برای جلوگیری از بیماری های مقاربتی به شدت مورد نیاز است.

مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در ژانویه گزارش داد که سیفلیس که زمانی تقریباً در ایالات متحده از بین رفته بود، به بالاترین میزان عفونت های جدید ثبت شده از سال 1950 رسیده است. در صورت عدم درمان، سیفلیس می تواند به قلب و مغز آسیب برساند و باعث نابینایی، ناشنوایی و فلج شود.

نرخ کلامیدیا در سراسر کشور در سال 2022 در مقایسه با تعداد در سال 2021 ثابت ماند، اما در نزدیک به 1.7 میلیون مورد، عفونت شایع بود. (موارد سوزاک در سال 2022 کاهش یافت، اما کارشناسان هشدار دادند که این روند ممکن است نتیجه کاهش آزمایشات باشد.)

دکتر اینا پارک، کارشناس STI در دانشگاه کالیفرنیا، «این داده‌ها صرفاً تعداد موارد STI را در مقاطع زمانی مختلف بررسی می‌کنند، اما من را امیدوار می‌کند که Doxy-PEP می‌تواند بیماری‌های مقاربتی را در سطح جمعیت کاهش دهد». سانفرانسیسکو، در مورد نتایج جدید گفت. او درگیر کار نبود.

شواهد تا کنون از مورد استفاده از داکسی سایکلین فقط در مردان همجنس گرا و دوجنسه و زنان ترنس حمایت می کند. مطالعات قبلی نشان داده اند که مصرف یک دوز داکسی سایکلین در طی 72 ساعت رابطه جنسی محافظت نشده، خطر ابتلا به بیماری های مقاربتی را در این گروه ها کاهش می دهد.

دکتر جاناتان مرمین، مدیر مرکز ملی پیشگیری از اچ آی وی، هپاتیت ویروسی، بیماری مقاربتی و سل در CDC گفت: “اکثریت بیماری های مقاربتی در ایالات متحده در زنان سیس جندر رخ می دهد.”

او گفت: “مطالعات در مورد اینکه آیا doxy-PEP در زنان سیس جندر کار می کند یا خیر، باید در سریع ترین زمان ممکن اجرا شود.”

در ماه اکتبر، CDC پیش نویس دستورالعمل های doxy-PEP را منتشر کرد. دکتر مرمین گفت که در چند ماه آینده توصیه های نهایی خود را صادر خواهد کرد.

اما، به دلیل نتایج اولیه آزمایشات بالینی، دپارتمان بهداشت عمومی سانفرانسیسکو – پیشگام در مبارزه با HIV و STI – یک سال قبل از انتشار پیش نویس دستورالعمل های آژانس، شروع به توصیه doxy-PEP کرد.

مقامات شهر میزان ماهانه کلامیدیا، سوزاک و سیفلیس اولیه را قبل و بعد از معرفی داکسی-PEP در نوامبر 2022 دنبال کردند. آنها همچنین این اعداد را با میزان عفونت در زنان سیس جندر مقایسه کردند.

در طی یک دوره 13 ماهه، موارد جدید کلامیدیا و سیفلیس اولیه در سراسر شهر در مقایسه با تعداد مورد انتظار، 50 درصد کاهش یافت. میزان سوزاک تغییر معنی داری نداشت.

در مقابل، موارد کلامیدیا در زنان سیس جندر به طور پیوسته افزایش یافت. مقامات بهداشتی شهر قصد دارند این اعداد را در یک دوره طولانی تر تجزیه و تحلیل کنند تا روند نزولی را تأیید کنند.

مادلین سانکاران، اپیدمیولوژیست، گفت: «این واقعیت که ما شاهد کاهش بیماری‌های مقاربتی در سایر جمعیت‌هایی که برای دوکسی توصیه نمی‌شود، به‌ویژه زنان سیس مشاهده نشدیم، این نتیجه‌گیری را تقویت می‌کند که کاهش در موارد کلامیدیا و موارد اولیه سیفلیس مربوط به گسترش doxy-PEP است. در دپارتمان بهداشت عمومی سانفرانسیسکو که یافته ها را ارائه کرد.

یک مطالعه جداگانه نشان داد که با وجود افزایش شرکای جنسی، موارد رابطه جنسی بدون کاندوم و رابطه جنسی گروهی در بین افرادی که از doxy-PEP استفاده می‌کنند، میزان STI کاهش یافته است. به گفته محققان، بیش از 75 درصد از کسانی که این قرص ها را ارائه کردند، گزارش دادند که آنها را بعد از رابطه جنسی بدون کاندوم مصرف کرده اند.

دکتر مرمین هشدار داد، در حالی که نتایج امیدوارکننده هستند، ممکن است با شیوع بیماری mpox در سال 2022، که قبلا به عنوان آبله میمون شناخته می‌شد، که طی آن گروه‌های در معرض خطر داوطلبانه فعالیت جنسی خود را محدود کردند، منحرف شده باشند. وی افزود همچنین تأثیر محدودی بر میزان سوزاک وجود دارد.

دکتر مرمین گفت که کاهش بیماری های مقاربتی در سراسر کشور مستلزم اطمینان از استفاده از این رویکرد در جنوب و مناطق روستایی و در جمعیت های سیاه پوست و لاتین تبار که در معرض خطر هستند، می باشد.

او گفت: «هیچ ابزاری، مهم نیست که چقدر قدرتمند باشد، اگر به افرادی که بیشتر به آن نیاز دارند نرسد، از عفونت جلوگیری نمی کند.

دکتر مرمین گفت: نگرانی هایی در مورد ظهور مقاومت آنتی بیوتیکی با استفاده گسترده از داکسی سایکلین وجود دارد، اما داده های محدود موجود نشان می دهد که این رویکرد به طور قابل ملاحظه ای مقاومت را در افرادی که آن را مصرف می کنند افزایش نمی دهد. وی افزود CDC و سایرین روندها را زیر نظر دارند.

دکتر پارک گفت، اگر تجزیه و تحلیل بیشتر پتانسیل Doxy-PEP را تأیید کند، می‌تواند پیش‌بینی کند که میزبان مهمانی‌های جنسی این قرص‌ها را ارائه می‌دهند، درست همانطور که اکنون کلینیک‌ها کاندوم ارائه می‌دهند.

او گفت: شاید آنتی بیوتیک ها در شیشه ای قرار داشته باشند که روی آن تابلویی نوشته شده بود: «دو نفر را در راه از در بیرون ببرید». “این جایی است که من می بینم که این اتفاق می افتد.”