نوشابه های انرژی زا در حال افزایش هستند. سطح کافئین آنها نیز همینطور است.


بیش از 25 سال از ورود ردبول به بازار و معرفی نوشیدنی های انرژی زا کافئین دار به ایالات متحده می گذرد. در حالی که این شرکت ادعا می‌کرد که نوشیدنی‌اش «به شما بال می‌دهد»، هرگز نگفت که واقعاً برای مردم خوب است.

با این حال، از آنجایی که بازار نوشیدنی های انرژی زا به سرعت در حال رشد است، شرکت های جدید و قدیم در تلاش برای جذب مشتریان آگاه به سلامت با موجی از نوشیدنی های بدون قند و کم کالری هستند که ادعا می کنند انرژی را افزایش می دهند و همچنین مایعات را با الکترولیت ها و سایر مایعات پر می کنند. عناصر.

این محصولات شامل نوشیدنی هایی از برند محبوب سلسیوس است که با سرمایه گذاری پپسی کو و از خط بازاریابی “Celsius Live Fit” استفاده می کند. ادعا می شود که با “مواد سالم تر” مانند زنجبیل، چای سبز و ویتامین ها ساخته شده است. به همین ترتیب، Prime Energy با پشتوانه اینفلوئنسرها بدون قند است و دارای الکترولیت است که یک عنصر اصلی در بیشتر نوشیدنی های ورزشی است.

جیم واتسون، تحلیلگر نوشیدنی در رابوبانک، بانکی مستقر در هلند با تمرکز بر مواد غذایی و کشاورزی، گفت: «همه آنها بدون قند یا صفر کالری هستند. او افزود که مصرف نوشابه انرژی زا تا حدی به دلیل دور شدن از نوشابه های قندی چند دهه افزایش یافته است. “آنها به دنبال تصویر سالم هستند.”

حتی Gatorade که مدت‌هاست نوشیدنی‌هایی را برای ورزشکارانی به بازار عرضه کرده است که امیدوارند مایعات یا الکترولیت‌های از دست رفته را پس از ورزش سنگین جبران کنند، در حال ورود به مسابقه تسلیحاتی کافئین هستند. امسال، Gatorade Fast Twitch را منتشر کرد، یک نوشیدنی بدون قند با طعم هایی مانند هندوانه توت فرنگی و آبی خنک – با سطح کافئین معادل بیش از دو فنجان قهوه.

به گفته Circana، یک شرکت تحقیقاتی بازار، این تمرکز جدید به رشد بازار نوشیدنی های انرژی زا کمک کرده است، به طوری که فروش در ایالات متحده از 12 میلیارد دلار در پنج سال گذشته به 19 میلیارد دلار افزایش یافته است.

سال گذشته، پپسی 550 میلیون دلار برای 8.5 درصد از سهام سلسیوس پرداخت کرد. در ماه مه، سلسیوس اعلام کرد که درآمد 260 میلیون دلاری در سه ماهه اول سال جاری بوده که دو برابر سال قبل است. با این سرعت وحشیانه، درآمد امسال می تواند از یک میلیارد دلار عبور کند که از 314 میلیون دلار فقط دو سال پیش افزایش یافته است. سهام سلسیوس از 69 دلار در سال گذشته به 144 دلار در هر سهم رسیده است. به همین ترتیب، سهام شرکت نوشیدنی Monster Energy در سال گذشته 31 درصد افزایش یافته است.

اما نگرانی‌هایی وجود دارد که نوشیدنی‌ها به‌عنوان سالم باعث مصرف کافئین در کودکان و نوجوانان در مقادیر ناسالم می‌شوند.

در ماه مارس، قوطی‌های نئون رنگ پرایم انرژی در یک ناهارخوری پر از دانش‌آموزان کلاس چهارم و پنجم در ناحیه مدرسه دولتی ویلمینگتون در ماساچوست ظاهر شدند. این نوشیدنی های محبوب در ماه ژانویه توسط ستاره های رسانه های اجتماعی لوگان پل و اولاجید اولایینکا ویلیامز اولاتونجی، معروف به KSI منتشر شد.

برای برخی از دانش‌آموزان جوان، نوشیدنی‌های Prime Energy که در طعم‌هایی مانند هندوانه توت‌فرنگی و انبه پرتقالی عرضه می‌شوند، طلای مایع خوشمزه‌ای بودند.

ربکا براون، هماهنگ کننده خدمات بهداشتی منطقه، گفت: «ما حتی کارآفرینانی در کلاس چهارم و پنجم داشتیم که آنها را به مدرسه می آوردند و هنگام ناهار به بچه های دیگر می فروختند.

اما قوطی های چشم نواز ضربه جدی به خود می گیرند. یک قوطی 12 اونسی پرایم انرژی حاوی 200 میلی گرم کافئین است. این تقریباً معادل دو ردبول، دو فنجان قهوه یا شش قوطی کوکاکولا است.

برخی مدارس در بریتانیا و استرالیا قبلاً این نوشیدنی ها را ممنوع کرده اند. در ایالات متحده، مقررات فدرال می‌گوید که مدارس نمی‌توانند نوشیدنی‌های کافئین‌دار را به دانش‌آموزان مدارس ابتدایی یا راهنمایی بفروشند یا ارائه دهند، اگرچه بسیاری از مدارس چیزی را که دانش‌آموزان می‌توانند از خانه بیاورند محدود نمی‌کنند.

خانم براون، که یادداشتی را در ایمیل هفتگی مدرسه به والدین نوشته بود که نوشیدنی های انرژی زا را نوشته بود، گفت: «مدتی پس از نوشیدن آنها، دانش آموزان در اداره بهداشت حاضر شدند و گفتند که احساس خوبی ندارند و قلبشان می تپد. نباید به مدرسه آورده شود

یک قوطی 12 اونسی ردبول حاوی حدود 114 میلی گرم کافئین است که بیش از سه برابر مقدار یک قوطی 12 اونسی کوکاکولا است. انرژی پرایم بیشتر است: 200 میلی گرم در هر قوطی 12 اونسی. یک قوطی 16 اونسی نوشیدنی انرژی‌زا بنگ، به اندازه‌ای که معمولاً در فروشگاه‌های بزرگ به فروش می‌رسد، دارای 300 میلی‌گرم کافئین است.

در پاسخ ایمیلی به سوالات، نمایندگان آقای پال، شخصیت رسانه‌های اجتماعی و Prime Energy خاطرنشان کردند که قوطی‌های این شرکت این نوشیدنی را به عنوان «برای کودکان زیر 18 سال توصیه نمی‌شود» نوشته‌اند. اما والدین و مسئولان مدرسه گاهی اوقات این نوشیدنی را با Prime Hydration اشتباه می گیرند، یک نوشیدنی ورزشی بدون کافئین از ستاره های رسانه های اجتماعی که در بطری فروخته می شود. این نوشیدنی نیز بسیار محبوب است، با بیش از 250 میلیون دلار فروش در سال اول و مشتریان برای خرید آن در برخی از خواربارفروشی‌های بریتانیا ساعت‌ها در صف منتظرند.

دکتر رایان استانتون، پزشک اورژانس در لکسینگتون، گفت: «همه فکر می‌کردند ردبول اوج کافئین در نوشیدنی‌های انرژی‌زا است. و پس از مصرف بیش از حد کافئین، ضربان قلب تند را تجربه کنید. اکنون، برخی از این نوشیدنی ها دو یا سه برابر کافئین ردبول دارند.

مطالعات نشان داده اند که مصرف کافئین ممکن است فواید سلامتی داشته باشد، اما مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به مشکلات قلبی عروقی و معده شود. سازمان غذا و دارو در طول سال‌ها گزارش‌های انگشت شماری را بررسی کرده است که نشان می‌دهد افرادی اندکی پس از مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا تزریق‌های انرژی‌زای پنج ساعته جان خود را از دست داده‌اند. سخنگوی FDA در پاسخ به سؤالات ایمیلی گفت، اما آژانس هرگز ارتباطی بین این دو برقرار نکرده است.

به بزرگسالان توصیه می شود که بیش از 400 میلی گرم کافئین در روز مصرف نکنند. متخصصان اطفال توصیه می کنند که جوانان 12 تا 18 ساله نباید بیش از 100 میلی گرم کافئین در روز مصرف کنند و کودکان زیر 12 سال باید به طور کامل از کافئین خودداری کنند.

در طول سال‌ها، تلاش‌هایی برای افزایش مقررات دولتی در مورد نوشیدنی‌های انرژی‌زا و محدود کردن کافئین مجاز در نوشیدنی‌ها صورت گرفته است. قانونگذاران در چندین ایالت، از جمله ایندیانا و کانکتیکات، ممنوعیت فروش نوشیدنی های انرژی زا به خردسالان را در نظر گرفته اند. اما این صنعت تا حدی با این استدلال که جوانان می توانند کافئین را از منابع بی شماری از جمله نوشابه و قهوه دریافت کنند، با موفقیت به عقب رانده شده است. به عنوان مثال، یک کرم دارچین-کارامل-کرم 16 اونسی از استارباکس، حاوی 265 میلی گرم کافئین است (البته 260 کالری).

حدود یک دهه پیش، صنعت نوشیدنی های انرژی زا، از طریق بازوی لابی خود، انجمن نوشیدنی های آمریکا، به طور داوطلبانه مجموعه ای از اصول را اتخاذ کرد، از جمله برچسب زدن مقدار کافئین در محصولات و ذکر روی بسته بندی که نوشیدنی ها برای کودکان توصیه نمی شود. این صنعت همچنین موافقت کرد که محصولات خود را در مدارس به فروش نرساند.

اما منتقدان می‌گویند که برخی از نوشیدنی‌های انرژی‌زا به وضوح برای مشتریان جوان‌تر عرضه می‌شوند. سال گذشته، گروه حمایت از مصرف‌کننده Truth in Advertising اعلام کرد شرکت‌هایی مانند C4 Energy که نوشیدنی‌هایی را با طعم‌هایی مانند Starburst و Skittles می‌فروشد، و Ghost Energy که Sour Patch Kids و نوشیدنی‌های با طعم ماهی سوئدی را می‌فروشد که حاوی کافئین بیشتری نسبت به دو فنجان قهوه هستند. ، سعی در جلب نظر افراد زیر سن قانونی داشتند.

دن لورنکو، مدیر اجرایی و یکی از بنیانگذاران Ghost، در ایمیلی گفت که محصولات این شرکت برای نسل هزاره ای طراحی شده است که به دنبال طعم نوستالژیک دوران جوانی خود هستند. C4 Energy که متعلق به Nutrabolt است، به ایمیلی که به دنبال نظر بود پاسخ نداد.

وزارت کشاورزی ایالات متحده که برنامه Snacks هوشمند آن استانداردهای تغذیه ای را برای غذاها و نوشیدنی های فروخته شده در مدارس ایجاد می کند، گفت هر محصولی که در مدارس ابتدایی و راهنمایی فروخته می شود باید فاقد کافئین باشد. اما برای نوشیدنی‌هایی که در دبیرستان‌ها فروخته می‌شوند، محدودیت‌هایی در تعداد کالری وجود دارد اما هیچ محدودیتی در سطح کافئین وجود ندارد.

علاوه بر این، FDA مقررات خاصی در مورد “نوشیدنی های انرژی زا” ندارد و آن را یک اصطلاح بازاریابی می داند. سخنگوی آژانس در ایمیلی اضافه کرد که شرکت ها همچنان مسئول گنجاندن مقدار ایمن کافئین در نوشیدنی ها هستند.

کلوئه فیتزگیبون، 17 ساله، که در ماه مه از دبیرستان لینکلن جنوب شرقی در لینکلن، نب، فارغ التحصیل شد، در مقاله ای که سال گذشته در وب سایت روزنامه مدرسه، The Clarion منتشر شد، این سوال را مطرح کرد که آیا کافه تریا مدرسه باید نوشیدنی های انرژی زا بفروشد. خانم فیتزگیبون با اشاره به اینکه مدرسه نسخه Mountain Dew، Kickstart را فروخت، گفت که دانش‌آموزان این نوشیدنی را نه تنها به دلیل انرژی‌زا بودن، بلکه برای سهولت خرید آن از طریق حساب‌های دانش‌آموزی خود انتخاب کردند.

کافه تریا دبیرستان تعدادی نوشیدنی کافئین دار از جمله Kickstart که دارای 68 میلی گرم کافئین در یک قوطی 12 اونسی است و Bubbl’r، یک آب گازدار با 69 میلی گرم کافئین در یک قوطی 12 اونسی می فروشد. Mindy Burbach، سخنگوی مدارس دولتی لینکلن، در ایمیلی گفت که دانش آموزان محدود به خرید دو نوشیدنی کافئین دار در روز هستند.

خانم فیتزگیبون گفت: «وقتی در کلاس صبح زود، AP Psych شرکت کردم، تقریباً همه با یک قهوه وارد شدند یا نوشیدنی‌های انرژی‌زا را که در مدرسه می‌فروشیم می‌خریدند.

مدارس شهرستان پاسکو، یک منطقه فلوریدا در شمال تمپا، نوشیدنی‌های Kickstart را نیز در ماشین‌های فروش خود به دانش‌آموزان دبیرستان ارائه می‌کند. اما استفان هگارتی، سخنگوی منطقه، خاطرنشان کرد که شرکت پپسی، که مالک این برند است، این نوشیدنی را به‌عنوان «نوشیدنی‌های غیرالکلی تقویت‌شده» و نه «نوشیدنی انرژی‌زا» به بازار عرضه کرد. پپسی از اظهار نظر خودداری کرد.

آقای هگارتی گفت: «اگر به هر یک از دبیرستان‌های ما بروید، دانش‌آموزانی را خواهید دید که با استارباکس وارد می‌شوند و برخی از این نوشیدنی‌ها کافئین زیادی دارند. “من مطمئن نیستم که این روزها تعریف نوشیدنی انرژی زا چیست.”