محققان دریافتند کووید ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش دهد


محققان کانادایی روز سه‌شنبه گزارش دادند افرادی که به ویروس کرونا آلوده شده‌اند در مقایسه با افرادی که در معرض این ویروس قرار نگرفته‌اند، به میزان قابل توجهی در یک سال پس از ابتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده می‌شوند.

دانشمندان دریافتند مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به دیابت هستند. افرادی که به قدری بیمار بودند که در بیمارستان بستری شدند، در مقایسه با افرادی که به این بیماری مبتلا نشده بودند، بیش از دو برابر بیشتر در معرض تشخیص دیابت بودند.

محققان همچنین دریافتند افرادی که در مراقبت های ویژه بستری شده بودند بیش از سه برابر بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بودند. این یافته ها به شواهد فزاینده ای در مورد اثرات دراز مدت کووید اضافه می کند.

دکتر نوید ز. جانجوا، نویسنده ارشد مقاله و استاد دانشکده جمعیت و بهداشت عمومی در دانشگاه بریتیش کلمبیا، گفت: «این قطعاً از نظر پیامدهای بلندمدت یک نگرانی است.

او افزود: «با یک عفونت تنفسی، معمولاً فکر می‌کنید، «هفت یا هشت روز و من با آن تمام شده‌ام، همین است». “در اینجا ما شاهد اثرات ماندگاری هستیم که مادام العمر هستند.”

این مطالعه که در JAMA Network Open منتشر شد، از مجموعه داده‌های بزرگی از بریتیش کلمبیا برای مقایسه تشخیص‌های دیابت در بین بیش از 125000 نفری که در سال‌های 2020 و 2021 آزمایش کووید آنها مثبت بود با بیش از 500000 فرد غیرمعمول در همان دوره استفاده کرد.

واکسن‌های کووید در دسامبر 2020 در دسترس قرار گرفت و اکثر شرکت‌کنندگان در هر دو گروه در معرض و بدون مواجهه به طور کامل واکسینه نشده بودند.

بیش از ده ها مطالعه به ارتباط بین کووید و دیابت پرداخته اند و اکثریت آنها افزایش تشخیص را به دنبال عفونت و همچنین خطرات بالاتر برای مردان و افراد مبتلا به بیماری شدید گزارش کرده اند.

با این حال، یافته ها ثابت نمی کند که عفونت باعث دیابت می شود. به عنوان مثال، کارشناسان می‌گویند که این امکان وجود دارد که بیمارانی که از کووید بهبود می‌یابند تنها به این دلیل که مراقبت‌های منظم‌تری دریافت می‌کنند، بیشتر به دیابت مبتلا می‌شوند.

دکتر پاملا دیویس، استاد پزشکی در دانشگاه کیس وسترن رزرو در کلیولند، که تفسیری همراه با این مطالعه نوشت، با این حال، توضیحات بیولوژیکی قابل قبولی برای ارتباط بین این دو بیماری وجود دارد.

دکتر دیویس در مصاحبه ای گفت: منطقی است که بپرسیم، “آیا این یک افزایش واقعی است، یا این فقط چیزی است که دیابت را تسریع می کند که به هر حال در افراد دیده می شود، اما آنها زودتر به آن مبتلا شده اند؟”

او افزود: «اما حتی اگر این فقط یک شتاب باشد، این امر پرهزینه خواهد بود». “رنج انسان، خطر عوارض در چشم ها، رگ های خونی، قلب، کلیه ها، روزهای از دست دادن بهره وری و کار – همه این موارد تسریع خواهد شد. من نگران این هستم.»

دکتر دیویس گفت، ویروس کرونا سلول‌های بتا را در پانکراس که انسولین می‌سازند، آلوده می‌کند و باعث مرگ سلولی می‌شود. این سلول ها با گیرنده های ACE2 که ویروس از آنها به عنوان ورودی استفاده می کند، پر شده است.

او گفت: “اگر سلول های بتای لوزالمعده را در ظرف کشت قرار دهید، ویروس به شدت این سلول ها را آلوده کرده و آنها را از بین می برد.”

استرس همچنین در ایجاد دیابت نقش دارد و پاسخ التهابی همراه با کووید با تخریب سلول‌های بتا مرتبط است. افراد مبتلا به کووید شدید ممکن است آنتی بادی هایی تولید کنند که به بدن خود بیمار حمله می کند.

به گفته دکتر جانجوآ، که تحقیقات قبل از همه گیری بر روی هپاتیت متمرکز بود، سایر عفونت های ویروسی نیز با ایجاد دیابت مرتبط بوده اند.

دکتر جانجوا گفت: “در مورد هپاتیت C، ما شواهد قوی داریم که نشان می دهد عفونت با افزایش خطر دیابت و همچنین پیامدهای قلبی عروقی و بسیاری از پیامدهای سیستمیک دیگر در خارج از کبد نیز مرتبط است.”

مطالعه جدید نشان داد بزرگسالانی که آزمایش ویروس آنها مثبت بود، 17 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت در یک سال پس از آزمایش مثبت بودند. مردان در مقایسه با افرادی که در معرض خطر قرار نگرفته بودند، 22 درصد بیشتر در معرض ابتلا به دیابت بودند. خطر بالا برای زنان به طور کلی از نظر آماری معنی‌دار نبود مگر اینکه در بیمارستان بستری یا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شوند.

محققان افراد آلوده و در معرض تماس را بر اساس سن و جنس مطابقت دادند و تغییراتی را برای در نظر گرفتن تفاوت‌ها در شرایط بهداشتی زمینه‌ای، وضعیت اجتماعی-اقتصادی، وضعیت واکسیناسیون و سایر عوامل انجام دادند.

آنها محاسبه کردند که از تمام موارد جدید دیابت، حدود 3.4 درصد را می توان به عفونت کووید نسبت داد. برای مردان، 4.75 درصد موارد جدید به کووید نسبت داده شده است.