مطالعه نشان می دهد واکسن کووید AstraZeneca ممکن است خطر قلبی بیشتری برای زنان جوان داشته باشد


بر اساس تجزیه و تحلیل سوابق ایمن سازی و مرگ در بریتانیا که روز دوشنبه منتشر شد، احتمال مرگ زنان جوانی که حداقل یک دوز از واکسن کووید ساخته شده توسط AstraZeneca را دریافت کرده بودند، در 12 هفته پس از واکسیناسیون در اثر مشکل قلبی بیشتر بود.

این یافته‌ها یک اخطار بزرگ دارند: بریتانیا استفاده از واکسن AstraZeneca را برای جوانان زیر 30 سال در آوریل 2021 لغو کرد و به آن اشاره کرد که خطر لخته‌های خون نادر اما خطرناک وجود دارد. در آن زمان، زنان جوانی که واکسینه شده بودند، عمدتاً کارکنان مراقبت های بهداشتی یا افرادی بودند که از نظر پزشکی آسیب پذیر بودند، زیرا افرادی که از سن، سلامت یا شغل خود در معرض خطر بالای کووید بودند، ابتدا واکسینه شدند. بنابراین نتایج مطالعه ممکن است برای جمعیت عمومی صدق نکند.

واهه نافلیان، آمارگیر ارشد اداره آمار ملی بریتانیا و یکی از محققین اصلی در این مطالعه، گفت: «ممکن است افرادی که از نظر بالینی بسیار آسیب پذیر هستند، بیشتر مستعد عوارض جانبی ناشی از واکسیناسیون باشند. نتایج روز دوشنبه در مجله Nature Communications منتشر شد.

واکسن AstraZeneca هرگز برای استفاده در ایالات متحده مجاز نبود. اما بیش از 3 میلیارد دوز از این واکسن تا نوامبر 2022 در سراسر جهان تحویل داده شده بود. این واکسن برای استفاده در بیش از 170 کشور پاکسازی شده است، اگرچه در ماه‌های اخیر، برخی برای آخرین دور تزریق‌های تقویت‌کننده تنها به واکسن‌های mRNA دو ظرفیتی متکی بوده‌اند. از تسلط Omicron.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که به ازای هر 100000 زن جوانی که حداقل یک دوز از این واکسن را در بریتانیا دریافت کرده اند، 6 مورد مرگ ناشی از بیماری قلبی وجود دارد. در این زنان، احتمال مرگ ناشی از قلبی در 12 هفته پس از واکسیناسیون 3.5 برابر بیشتر از پس از دوره 12 هفته ای بود. لخته هایی که جریان خون را مسدود می کنند می توانند باعث حمله قلبی یا سکته شوند.

محققان خطر مرگ و میر قابل توجهی را در هیچ زیرگروه دیگری یا واکسن mRNA Pfizer-BioNTech که به طور گسترده در بریتانیا نیز مورد استفاده قرار می گرفت، پیدا نکردند. و این مطالعه ثابت نکرد که واکسن ها باعث مرگ و میر شده اند.

محققان و دیگر متخصصان تاکید کردند که مزایای واکسن‌های کووید هنوز بسیار بیشتر از خطرات آن است و بروز رویدادهای مضر پس از واکسیناسیون بسیار کم است.

در تجزیه و تحلیل، کووید با یک مرگ اضافی به ازای هر 12000 جوان واکسینه نشده و یک مرگ اضافی به ازای هر 56000 جوان واکسینه شده مرتبط بود.

دکتر نافلیان گفت: “وقتی به عوارض جانبی واکسیناسیون نگاه می کنید، فکر می کنم بسیار مهم است که به فواید آن نیز توجه کنید.”

محققان سوابق ایمن سازی را با مرگ و میر ناشی از هر علتی که در افراد 12 تا 29 ساله ثبت شده بود مرتبط دانستند. آنها داده ها را از 8 دسامبر 2020، زمانی که واکسن ها در بریتانیا عرضه شد، بررسی کردند.

داده های مرگ و میر از دو منبع مستقل به دست آمده است: مرگ های ثبت شده تا 8 ژوئن 2022 و مرگ های بیمارستانی تا 31 مارس 2022.

این تیم افزایش بسیار کمی در مرگ‌های مرتبط با قلب در 12 هفته پس از واکسیناسیون در مردان جوان پس از دوز دوم واکسن mRNA پیدا کرد، اما گفت که این یافته از نظر آماری معنی‌دار نیست. تنها زنان جوان – کمی بیش از 177000 – که حداقل یک دوز AstraZeneca دریافت کرده بودند، بیشتر در معرض خطر مرگ ناشی از قلبی بودند.

کارشناسان هشدار دادند که این تجزیه و تحلیل به طور قطعی واکسن ها را با مرگ و میر مرتبط نمی کند.

دانیل سالمون، مدیر مؤسسه ایمنی واکسن در دانشکده بهداشت عمومی جان هاپکینز بلومبرگ، گفت: «کافی است که علاقه‌ام را جلب کنم و بگویم که باید این موضوع را بیشتر مطالعه کنیم. اما، “من به نتیجه گیری علّی نزدیک نمی شوم.”

دکتر سالمون گفت: «به طور کلی این امر نسبتاً اطمینان‌بخش است، اما برخی از واکسن‌ها و برخی از جمعیت‌ها را معرفی می‌کند که مستحق مطالعه بیشتر هستند».

مطالعات دیگر عوارض جانبی واکسن را به زیرگروه های خاص مرتبط کرده اند. داده‌های چندین کشور واکسن‌های mRNA کووید را با افزایش خطر ابتلا به میوکاردیت و پریکاردیت – التهاب قلب یا پوشش خارجی آن – به‌ویژه در مردان بین 12 تا 29 سال مرتبط می‌دانند.

در عرض چند هفته پس از معرفی، واکسن AstraZeneca با یک اختلال نادر انعقاد خون، به ویژه در زنان جوان در بریتانیا و سایر کشورهای اروپایی مرتبط شد. اگرچه واکسن AstraZeneca تاییدیه نظارتی ایالات متحده را تأیید نکرد، سازمان غذا و دارو در دسامبر 2020 مجوز واکسن مشابهی را صادر کرد که توسط جانسون و جانسون ساخته شده بود.

در آوریل 2021، سازمان غذا و داروی آمریکا خواستار توقف استفاده از واکسن جانسون و جانسون، به دنبال گزارش‌هایی مبنی بر اختلال انعقاد خون در شش زن آمریکایی شد. آژانس 10 روز بعد توقف توصیه شده را پس گرفت و برچسب واکسن را برای هشدار در مورد خطر اصلاح کرد.

یک سال بعد، FDA بار دیگر استفاده از واکسن را محدود کرد و گفت که این واکسن باید فقط برای افرادی ارائه شود که نمی توانند یا نمی خواهند یکی از واکسن های mRNA را انتخاب کنند. تا آن زمان، آژانس گزارش هایی مبنی بر 60 مورد اختلال لخته شدن خون و 9 مورد مرگ، از 18 میلیون دوز تجویز شده دریافت کرده بود.

«خوشبختانه، با جمع‌آوری و عمومی شدن بیشتر این نوع داده‌ها، می‌توانیم مطمئن باشیم که میزان عوارض جانبی جدی – که به عنوان عوارض جانبی نامیده می‌شود – برای هر دو نوع واکسن بسیار کم است.» سوزان چنگ، متخصص قلب و اپیدمیولوژیست در موسسه قلب اسمیت در Cedars Sinai در لس آنجلس، درباره واکسن‌های mRNA و غیر mRNA گفت.

او گفت: «به گفته وی، در حالی که میزان این عوارض جانبی بسیار پایین است، اما آنها مهم هستند و باید شمارش و تجزیه و تحلیل شوند تا بتوانیم آنها را بهتر درک کنیم.»