شات برای محافظت در برابر فلج اطفال و پنج بیماری دیگر توسط Gavi تایید شده است


واکسن های خوراکی فلج اطفال که به شکل قطره ای تجویز می شوند، در دهه های اخیر بیش از 99 درصد موارد فلج اطفال را کاهش داده اند. اما از آنجا که قطره حاوی ویروس‌های زنده – قابل تشخیص در مدفوع کودکانی که واکسن را دریافت می‌کنند – این ویروس می‌تواند گسترش یابد و در کشورهایی با شرایط بهداشتی ضعیف باعث عفونت‌های جدید شود. واکسن جدید این مشکل را نخواهد داشت.

دکتر جیمز کمپبل، متخصص بیماری های عفونی کودکان در دانشکده پزشکی دانشگاه مریلند که در مورد توسعه واکسن مطالعه می کند، گفت: «امروز، در سال 2023، کودکان بیشتری در اثر فلج اطفال مشتق از واکسن در گردش فلج می شوند تا فلج اطفال وحشی.

او تایید Gavi را “گامی مهم” در سرکوب این ویروس در سطح جهانی خواند، زیرا به کودکان کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​امکان دسترسی به محصولی را می‌دهد که پزشکان اطفال در ایالات متحده و اروپا مدت‌هاست ارائه کرده‌اند.

همچنین انتظار می رود که این شات به دلیل سهولت لجستیکی به جلوگیری از عفونت کمک کند. از آنجایی که واکسن فلج اطفال در یک محصول ترکیبی پیچیده می‌شود که در حال حاضر بین کودکان توزیع می‌شود، دانشمندان می‌گویند کشورهایی که از آن استفاده می‌کنند، پس از کاهش واکسن‌های خوراکی احتمال بازگشت مجدد فلج اطفال کمتر خواهند بود.

فلج اطفال که به طور رسمی به عنوان فلج اطفال شناخته می شود، یک بیماری ویروسی بسیار عفونی است که عمدتاً از طریق مدفوع در مکان هایی با بهداشت نامناسب منتقل می شود. ویروس در روده تکثیر می شود و به سیستم عصبی حمله می کند و باعث فلج می شود. کارشناسان می گویند حتی یک مورد موجود نیز مشکل ساز است، زیرا می تواند منجر به تجدید حیات جهانی شود.

ایالات متحده مدتهاست که از واکسن غیرفعال فلج اطفال یا IPV به جای قطره های خوراکی استفاده می کند. و Gavi در 10 سال گذشته به کشورهای کم درآمد کمک کرده است تا آن را خریداری کنند. اما واکسن شش در یک جدید که شش ظرفیتی نامیده می شود، از کودکان در برابر هپاتیت B، هموفیلوس آنفولانزا، کزاز، دیفتری و سیاه سرفه نیز محافظت می کند.

افزودن محافظت از فلج اطفال به واکسن پنج جزئی موجود، هزینه آن را افزایش می دهد، اما مقامات بهداشت عمومی می گویند این حرکت هنوز از نظر اقتصادی سودمند است. دوزهای کمتر واکسن به طور کلی به کاهش هزینه های کوچک کمک می کند، از جمله سرنگ، یخچال سرم و قرار ملاقات با کارکنان بهداشتی.

کشورهایی که Gavi به آنها خدمات می دهد اکنون می توانند برای کمک مالی برای این واکسن درخواست دهند، واکسن ممکن است در اسرع وقت در سال 2024 در دسترس قرار گیرد. این واکسن در سه دوز در ماه های اول زندگی – به علاوه یک واکسن تقویت کننده بعدی قبل از 2 سالگی – تجویز می شود و یونیسف نیز این کار را انجام داده است. تخمین زده می شود که بازار جهانی واکسن جدید می تواند تا سال 2030 به 100 میلیون دوز سالانه برسد.