رئیس دانشگاه استنفورد پس از اینکه گزارش نقصی در تحقیقاتش پیدا کرد استعفا داد


پس از ماه‌ها بررسی دقیق کار علمی‌اش، مارک تسیر-لاوین روز چهارشنبه اعلام کرد که از ریاست دانشگاه استنفورد استعفا می‌دهد، پس از بررسی مستقل پژوهش‌هایش، نقص‌های قابل‌توجهی در مطالعاتی که در دهه‌های گذشته تحت نظارت او بود، کشف شد.

این بررسی که توسط یک هیئت خارجی از دانشمندان انجام شد، جدی ترین ادعای مربوط به کار دکتر تسیه-لاوین را رد کرد – اینکه یک مطالعه مهم آلزایمر در سال 2009 موضوع تحقیقی بود که داده های جعلی پیدا کرد و دکتر تسیه-لاوین آن را پوشش داده بود. بالا

هیئت به این نتیجه رسید که این ادعاها “به نظر می رسد اشتباه است” و هیچ مدرکی دال بر داده های جعلی وجود ندارد یا اینکه دکتر تسیه-لاوین در غیر این صورت درگیر کلاهبرداری بوده است.

اما این بررسی همچنین بیان کرد که مطالعه سال 2009، که در زمانی که او یک مدیر اجرایی در شرکت بیوتکنولوژی Genentech بود، انجام شد، «مشکلات متعددی» داشت و «پایین‌تر از استانداردهای مرسوم سختگیری و فرآیند علمی بود»، به ویژه برای چنین مقاله بالقوه مهمی.

در نتیجه بررسی، انتظار می رفت که دکتر تسیر-لاوین اصلاحات اساسی در مقاله سال 2009 منتشر شده در Nature و همچنین مطالعه دیگری در Nature درخواست کند. او همچنین گفت که درخواست بازپس گیری مقاله ای در سال 1999 که در مجله Cell و دو مقاله دیگر که در سال 2001 در Science منتشر شده بود، خواهد داشت.

استنفورد به دلیل رهبری خود در تحقیقات علمی شناخته شده است، و حتی با وجود اینکه این ادعاها مربوط به کارهایی بود که قبل از ورود دکتر تسیر-لاوین به دانشگاه در سال 2016 منتشر شده بود، اما این اتهامات بر یکپارچگی دانشگاه منعکس نشد.

دکتر تسیه لاوین در بیانیه‌ای که دلایل استعفای خود را توضیح می‌دهد، گفت: «انتظار دارم در مورد گزارش و نتایج آن، حداقل در کوتاه‌مدت، بحث‌هایی در جریان باشد که می‌تواند منجر به بحث در مورد توانایی من برای رهبری دانشگاه شود. به سال تحصیلی جدید.»

دکتر تسیر-لاوین در پایان ماه اوت ریاست جمهوری را رها می کند اما به عنوان استاد زیست شناسی در دانشگاه باقی می ماند. به عنوان رئیس، او اولین مدرسه جدید دانشگاه را در طی 70 سال راه اندازی کرد، مدرسه پایداری Doerr متمرکز بر آب و هوا. او که یک عصب شناس مشهور است، بیش از 220 مقاله منتشر کرده است که عمدتاً در مورد علت و درمان بیماری های دژنراتیو مغز است.

دانشگاه ریچارد سالر، استاد مطالعات اروپایی را به عنوان رئیس موقت منصوب کرد که از اول سپتامبر اجرایی شد.

گزارش 89 صفحه‌ای پانل استنفورد، بر اساس بیش از 50 مصاحبه و بررسی بیش از 50000 سند، به این نتیجه رسید که اعضای آزمایشگاه‌های دکتر تسیه-لاوین دستکاری نامناسب داده‌های تحقیقاتی یا عملکردهای علمی ناقص داشتند که منجر به نقص‌های قابل توجهی در پنج مقاله که دکتر تسیر-لاوین را به عنوان نویسنده اصلی ذکر کرده است.

در موارد متعددی، هیئت دریافت، دکتر تسیر-لاوین اقدامات کافی برای تصحیح اشتباهات انجام نداده است، و تصمیم وی مبنی بر عدم درخواست اصلاح در مقاله سال 2009 را زیر سوال برد، پس از بررسی‌های بعدی نشان داد که یافته‌های کلیدی آن اشتباه بوده است.

ایرادات ذکر شده توسط هیئت در مجموع شامل 12 مقاله بود، از جمله هفت مقاله که در آنها دکتر تسیه-لاوین به عنوان نویسنده مشترک ذکر شده بود.

اتهامات علیه دکتر Tessier-Lavigne، 63 ساله، اولین بار سال ها پیش در PubPeer، یک سایت جمع سپاری آنلاین برای انتشار و بحث در مورد کارهای علمی، مطرح شد.

اما پس از آن که روزنامه دانشجویی، استنفورد دیلی، مجموعه‌ای از مقالات را منتشر کرد که در مورد کار تولید شده در آزمایشگاه‌های تحت نظارت دکتر تسیر-لاوین زیر سؤال می‌رفت، دوباره ظاهر شدند. در ماه نوامبر، روزنامه استنفورد دیلی ادعا کرد که تصاویر در مقالات منتشر شده دستکاری شده اند که دکتر تسیر-لاوین را به عنوان نویسنده اصلی یا نویسنده مشترک فهرست می کند.

در فوریه، استنفورد دیلی ادعاهای جدی تری درباره تقلب در مقاله سال 2009 منتشر کرد که دکتر تسیر-لاوین زمانی که دانشمند ارشد در Genentech بود منتشر کرد. این گزارش گفت که تحقیقات Genentech نشان می‌دهد که این مطالعه حاوی داده‌های جعلی است و دکتر Tessier-Lavigne تلاش کرده است یافته‌های آن را پنهان نگه دارد.

همچنین گفت که یک محقق فوق دکترا که روی این مطالعه کار کرده بود توسط Genentech در حال جعل داده ها دستگیر شده بود. هم دکتر Tessier-Lavigne و هم محقق سابق، که اکنون یک پزشک پزشکی است که در فلوریدا کار می کند، قویاً این ادعاها را تکذیب کردند که به شدت به منابع ناشناس متکی بود.

هیئت بازبینی گفت که ادعای استنفورد دیلی مبنی بر اینکه Genentech تحقیقاتی در مورد تقلب انجام داده و به تقلب در این مطالعه دست یافته است، به نظر می رسد اشتباه باشد. این گزارش می‌گوید که چنین تحقیقاتی انجام نشده است، اما خاطرنشان می‌کند که این هیئت قادر به شناسایی برخی از منابع ناشناس ذکر شده در داستان نیست.

Kaushikee Nayudu، سردبیر و رئیس استنفورد دیلی، در بیانیه ای در روز چهارشنبه گفت که این روزنامه بر گزارش خود ایستاده است.

در پاسخ به گزارش اولیه روزنامه در مورد مطالعات دستکاری شده در ماه نوامبر، هیئت امنای استنفورد کمیته ویژه ای را برای بررسی این ادعاها تشکیل داد که توسط کارول لام، یکی از اعضای معتمد استنفورد و دادستان فدرال سابق اداره می شد. کمیته ویژه سپس مارک فیلیپ، یک قاضی فدرال سابق در ایلینویز و شرکت حقوقی او، کرکلند و الیس، را برای اجرای این بررسی درگیر کرد.

در ژانویه، اعلام شد که آقای فیلیپ از پانل علمی پنج نفره – که شامل یک برنده جایزه نوبل و یک رئیس جمهور سابق پرینستون بود – برای بررسی این ادعاها از منظر علمی استخدام کرده است.

Genentech از مطالعه سال 2009 به عنوان یک پیشرفت یاد کرد و دکتر Tessier-Lavigne این یافته ها را در طی ارائه ای به سرمایه گذاران Genentech به عنوان روشی کاملا جدید و متفاوت برای نگاه کردن به روند بیماری آلزایمر توصیف کرد.

این مطالعه بر روی نقش ناشناخته قبلی پروتئین مغز – گیرنده مرگ 6 – در ایجاد آلزایمر متمرکز شد.

همانطور که در مورد بسیاری از نظریه های جدید در مورد آلزایمر اتفاق افتاده است، یافته مرکزی این مطالعه نادرست است. پس از چندین سال تلاش برای تکرار نتایج، Genentech در نهایت خط تحقیق را رها کرد.

دکتر Tessier-Lavigne در سال 2011 Genentech را به عنوان سرپرست دانشگاه راکفلر ترک کرد، اما همراه با شرکت، کارهای بعدی را منتشر کرد که تأیید نکردن بخش‌های کلیدی این تحقیق را تأیید کرد.

اخیراً، دکتر Tessier-Lavigne به نشریه صنعتی Stat News گفت که در نتایج آزمایش‌ها تناقضاتی وجود داشته است که او آن‌ها را نمونه‌های پروتئین ناخالص مقصر می‌داند.

شکست آزمایشگاه او در اطمینان از خلوص نمونه‌ها یکی از مشکلات فرآیند علمی بود که توسط هیئت ذکر شد، حتی اگر دکتر تسیر-لاوین در آن زمان از آن مشکلات بی‌اطلاع بود. تصمیم دکتر تسیه-لاوین مبنی بر عدم تصحیح مقاله اصلی را «نابهینه» اما در محدوده عمل علمی نامید.

دکتر Tessier-Lavigne در بیانیه خود گفت که او قبلاً تلاش کرده بود تا اصلاحاتی را در مقالات Cell and Science صادر کند اما Cell از انتشار تصحیح خودداری کرده بود و Science پس از موافقت با انجام آن، موفق به انتشار آن نشد.

یافته‌های این هیئت منعکس‌کننده گزارشی بود که در ماه آوریل توسط Genentech منتشر شد، که می‌گفت بررسی داخلی خود از ادعاهای استنفورد دیلی هیچ مدرکی دال بر «کلاهبرداری، ساختگی یا سایر تخلفات عمدی» پیدا نکرد.

بیشتر گزارش پانل استنفورد یک ضمیمه مفصل است که تصاویری را در 12 مقاله منتشر شده تجزیه و تحلیل می کند که در آنها دکتر تسیر-لاوین یا به عنوان نویسنده یا نویسنده مشترک خدمت کرده است، برخی از آنها به 20 سال قبل باز می گردند.

در این مقاله، هیئت نمونه‌های متعددی از تصاویر را یافت که کپی یا به هم پیوسته بودند، اما به این نتیجه رسیدند که دکتر تسیر-لاوین در دستکاری شرکت نکرده است، در آن زمان از آن‌ها آگاه نبوده و در تشخیص آن بی‌ملاحظه نبوده است. آنها

دکتر متیو شراگ، استادیار عصب شناسی در دانشگاه واندربیلت که در فوریه مشکلات مربوط به مطالعه آلزایمر در سال 2009 را مشخص کرد، گفت که انتشار این مطالعه نشان می دهد که چگونه مجلات علمی گاهی اوقات به محققان برجسته در حین بررسی مطالعات خود، از این شک و تردید بهره می برند.

دکتر شراگ گفت برای دانشمندان ارشدی که آزمایشگاه‌های شلوغی را اداره می‌کنند، ممکن است بررسی دقیق تمام داده‌های تولید شده توسط محققان جوان‌تری که تحت نظارت آنها هستند، دشوار باشد. اما او گفت: “من فکر می کنم انباشت مشکلات به سطحی می رسد که نیاز به نظارت دارد.”

دکتر شراگ، با تاکید بر اینکه او از طرف خودش صحبت می‌کند و نه واندربیلت، گفت که استعفای دکتر تسیه-لاوین منطقی است، همانطور که باقی ماندن او در هیئت علمی نیز منطقی بود. او خاطرنشان کرد که بسیاری از اکتشافات دکتر تسیر-لاوین تأیید شده است و به کشف رازهای مهم علوم اعصاب کمک کرده است.

دکتر شراگ گفت: “من احساسات متفاوتی در مورد گرمایی که او می گیرد، دارم، زیرا فکر می کنم بسیار بعید است که او بازیکن اصلی مقصر در اینجا باشد.” من فکر می‌کنم که او مسئولیتی داشت که احتمالاً بیشتر از او انجام می‌داد، اما این بدان معنا نیست که او تلاش نمی‌کرد کار درست را انجام دهد.»

الیور وانگ، بنجامین مولر و کیتی رابرتسون گزارش کمک کرد